Vad bör en 4½ kunna?
Vad enligt er bör en 4½ åring kunna?
T ex knäppa jackan själv, ta fart på gungan osv osv.
Vad enligt er bör en 4½ åring kunna?
T ex knäppa jackan själv, ta fart på gungan osv osv.
Det beror väl på hur svårknäppt jackan är och någon hög gungfart kan man nog inte förvänta sig.
Ta fart på gungan har alla 3 kunnat senast vid 3 år här. Skriva sitt namn har dem kunnat , ingen av dem har haft större bokstavsintresse men för den delen hängt med i skolan sen när det var dags för det ;)
Knäppa jackor har dem kunnat, eller minstingen på snart 5 kan ha problem med endel dragkedjor men de börjar bli bättre nu.
Rita gubbar med detaljer har dem kunnat , klä på sig själva, sköta sina toabesök helt själva.
På förskolan verkade dem kolla ordförståelse & sånt och det har de inte haft problem med iallafall.
Jag är absolut medveten om att alla barn kan olika saker. Vissa lär ju sig tidigare och vissa senare. Inget konstigt med det.
Undrar lite över bonusen vad hon kan och inte kan
Hon tar inte fart på gungan själv
Hon kan inte knäppa jackan själv
Hon känner igen sitt namn om hon ser det men kan inte skriva det.
Hon är duktig på att räkna till 12 men hoppar gärna över siffran 9.
Hon är dålig på att vänta på sin tur och har inget socialt samspel med sina kompisar.
Om kompisarna inte vill leka det hon vill leka så kommer hon hem och säger att hon inte får vara med.
Vad hon däremot är väldigt duktig på så är det att rita, mycket fina detaljer (om hon har ro att sitta)
Pyssla
Pärlplattor
Klara sig själv vid datorn
Det jag ville kolla med er är hur mycket av det här kan bero på att man under nästan hela sitt liv har fått leka själv utan kompisar eller bara göra saker som sin mamma vill göra?
Jag är absolut medveten om att alla barn kan olika saker. Vissa lär ju sig tidigare och vissa senare. Inget konstigt med det.
Undrar lite över bonusen vad hon kan och inte kan
Hon tar inte fart på gungan själv
Hon kan inte knäppa jackan själv
Hon känner igen sitt namn om hon ser det men kan inte skriva det.
Hon är duktig på att räkna till 12 men hoppar gärna över siffran 9.
Hon är dålig på att vänta på sin tur och har inget socialt samspel med sina kompisar.
Om kompisarna inte vill leka det hon vill leka så kommer hon hem och säger att hon inte får vara med.
Vad hon däremot är väldigt duktig på så är det att rita, mycket fina detaljer (om hon har ro att sitta)
Pyssla
Pärlplattor
Klara sig själv vid datorn
Det jag ville kolla med er är hur mycket av det här kan bero på att man under nästan hela sitt liv har fått leka själv utan kompisar eller bara göra saker som sin mamma vill göra?
Det är väl väldigt individuellt vad en fyraåring är intresserad av att kunna och därmed också stora skillnader i vad han eller hon är bra på. Klarar barnet fyraårskontrollen är det väl lugnt?
Vad fort man glömmer
Jag minns inte alls vad min dotter kunde förra våren när hon var 4,5 år... Men angående att göra fart själv på gungan så har hon precis lärt sig det från stillastående (om hon inte nått ner med fötterna i marken) och hon fyller 6 år i augusti. Och hon har en jämnårig kompis som inte kan göra mer fart fast man hjälper till i början. Så jag skulle inte säga att det är något "krav" på en 4,5-åring...
min dotter blir 4 om 2 veckor.
Hon kan uttala sig obehindrat pa franska, engelska, samt forstar en del svenska och thailandska.
Hon raknar upp till 100 pa engelska, 10 pa franska och thailandska.
Hon kan skriva och lasa alla bokstaver (latin alfabet bara).
Hon kan skriva sitt namn och alla sina kompisars namn, samt en del ord sasom "hat", "cat", "fox" osv.
Hon kan simma utan flythjalpmedel sen 6 manader tillbaks.
Hon kan kla sig sjalv forstas, ga pa toa sjalv, duka bordet i ordning, laga enkel mat sasom omelett, mata katten.
En 4½åring 5 åring kan göra mycket om han/hon bara vill
Som vanligt är det några som använder tråden för att skryta över sina barn som är tidiga utvecklingsmässigt. Att svara att ett barn bör kunna räkna på thaländska osv är faktiskt ganska oförskämt anser jag. Starta en egen tråd och skryt!
För att svara ts så tror jag också det är väldigt individuellt vad barn i den åldern kan. Om ni är oroliga tycker jag faktiskt ni ska kolla med dagis och BVC. Även om dagis inte erbjudit mer en ett utvecklingssamtal så kan man kräva det! Hoppas det blir bra när ni byter till dagmamma, och att flickan får träna socialt samspel där, för det behöver hon säkert.
Jag har en son på 4,5 år som jag tycker är sen med mycket. Han kan inte gunga vanligt, men gungar i cirklar t ex. Hemma kan han nästan inte ta på sig några kläder, men de säger att han kan på dagis, så då är jag inte så orolig utan ser det som trots. Räkna är han bra på, men vägrar skriva. Har byligen börjat leka rollekar med andra barn osv. När vi var på 4-årskontrollen på BVC var det social samspelet de reagerade över, annars var allt ok. Men som sköterskan sade så är alla barn olika och en del är blyga etc, men det låter inte som det är det som är bekymret hos tjejen du skriver om. Hursomhelst. Bor hon hos er mer så lär du snart märka om du behöver vara orolig eller inte.