• Erik 79

Bara undrar när ska barnet ska gå till tandläkaren första gången?

Någon som borde veta, hur har det varit för er? Min dotter är över 2 år nu och jag tycker att hon borde ju fått en tid hos tandläkaren. Någon som vet eller borde jag kanske ringa folktandvården och fråga.

• Svar på tråden Bara undrar när ska barnet ska gå till tandläkaren första gången?
  • älskarlivet81

Vi var hos tandhygienist när dottern var ca 9 månader. Då sa de att det blir tandläkarbesök när hon blir 3 år!

• Lykka

4 år är det här. Då räknar man bara tänder osv. Vid 6 år tas bilder osv.

• MirandaNallen

Tycker du ska ringa och fråga. Vi har fått kallelse till tandhygenist/tandläkare när dottern var 1 år och sen igen när hon var 3 år.

• skogsgrodan

Där jag bor i Jönköpingslän så blir barnet kallad första gången när den är runt ett år. Sen blir man kallad varannat år tills man är 19 år..

• Familjetandläkare

När jag jobbade i Folktandvården Kalmar kallades barnen varje år från 3-år. Folktandvården Stockholm kallar i normalfallet barnet vartannat år.  Vissa ställen där barn har dålig tandhälsa (Skärholmen bla tror jag ) kallas även två-åringar. Jag tror att det är BVC-kontroller på vissa ställen där hygienister och tandsköterskor kollar att det ser bra ut vid 1 år men jag vet inte riktigt. Går barnet privat kallar man individuellt. Vi kallar riskpatienter var6:e månad och övriga var 12:e månad.

• Shea 1

I Värmland kallas man till tandhygienist varje år från 12 mån.

• mejmej

Vi var på samtal med tandläkaren vid ett år. Väntar nu på nästa besök och börjat under om jag måste ring. är nu 3,5år

Svar på tråden Bara undrar när ska barnet ska gå till tandläkaren första gången?