Varför känguruvårdade inte du?
Ja, vi tilläts inte stanna hos vår dotter. Inga föräldrarum fanns. Vi hade två mil enkel väg till sjukhuset.
Vi fick sitta i tretimmars pass, sedan skulle hon vila i tre timmar innan vi kunde ta ut henne igen och helt ärligt, vi var helt slut. 1 timma resväg dit, 9 timmar på sjukhus och sedan 1 timma resväg hem. Ja, vi fixade inte det.
Tyvärr gjorde pressen från avdelningen det mycket jobbigt för oss att sitta kängeru. Att sitta i tre timmar, stilla, i en gammal fåtölj utan att kunna lägga upp benen på något är inte ok. Det var extremt obehagligt och gjorde rent ut sagt ont efter kanske 30 minuter. Sedan skulle man plåga sig igenom ytterligare 2½. Vi fick skäll de gånger vi behövde lägga in dottern tidigare än de där 3 timmarna. Jag fick skäll för att jag behövde gå och kissa. Både jag och min man slutade dricka på dagarna för att inte behöva bli kissnödiga eftersom vi uttryckligen fick veta att det var bättre att vi struntade i att sitta kängeru med dottern helt och hållet om vi inte kunde sitta i exakt tre timmar.
Anknytningen var svår måste jag säga. Vi låg på Iva-sal i början och allt plingande gjorde både mig och min man väldigt stressade. Vår dotter var 8 veckor innan vi fick stanna över och fick en säng att ligga i. Att ligga i en säng med dottern på bröstet hade varit så mycket lättare än att sitta illa i en fåtölj med fötterna ner på golvet.
Säger som knäppisen, jag blev inte dåligt bemött på neo, jag blev inte bemött alls. Vi föräldrar verkar vara nödvändigt ont. Jag är själv sjuksköterska, jobbar inom cancervården och vi vårdar våra patienter OCH familjen. Här fick jag tydligt veta att personalens enda prioritering var barnen. De hade inget intresse av oss föräldrar som satt ihop med barnet.