• EXE

Trött på att vara slösaktig - tips!

Nu får ni hjälpa mig och be mig skärpa mig!

Jag har en lön på ungefär 18.000 kr efter skatt.
    Mina fasta utgifter är ungefär 8700 kronor (bor i Sthlm så allt är dyrt).
    Är ensamstående och har nyligen köpt en bostadsrätt.

Jag hade ett ganska bra kapital med ungefär 150.000 kr på kontot från pengar jag sparat samt från en vinst från min lägenhet jag sålde tillsammans med mitt ex. Men alla dom pengarna puttade jag in i lägenheten samt fick även låna lite av pappa för att ha råd med 85%. En lägenhet var väldigt viktigt för mig eftersom jag flyttar typ 11 gånger på 5 år så det är väl värt varenda öre...

Nu kommer dock problemet. När jag var tillsammans med mitt ex levde jag ett ganska gott liv. Han hade bil, båt, hus, köpte oxfile typ jämt och vi åkte utomlands flera gånger varje år. Jag kunde ändå spara en hel del pengar (2000-4000 kronor varje månad) och ändå shoppa kläder och gå ut mycket. Nu när jag är ensamstående och betalar allt själv är jag trött på att se pengarna rinna ur mina händer och jag vet inte vad som hänt med mig! Är uppvuxen med en extremt sparsamt pappa som storhandlat och läst annonser och handlat enbart på rea men jag har verkligen gått och blivit en slösare!

Vad är realistiskt att spara med tanke på vad jag har kvar varje månad?

Jag har gjort en budget som jag tänkte testa, vad tror ni om denna.

Lön: 18.000 kr efter skatt
    Utgifter: 8700 kr
    Sparande: 2000 kr (om det går)
    Mat: 2500 kr
    Kläder/inredning: 700 kr
    Uteliv/nöje: 2400 kr (är singel och gillar att ha ett aktivt socialt liv)
    Oförutsädda utgifter: 800 kr
    Övrigt: 900 kr

Vet att min nöjesbudget är hög, men där ingår allt, typ restaurangbesök, biobesök, utekvällar, vin osv. Bör jag sänka den?

Mitt största problem är att jag spontanshoppar mat och kläder. Är väldigt tränings- och kostfixerad så kan inte äta onyttig mat, utan handlar nyttig mat och tyvärr har det blivit dyrt. En månad räknade jag ihop alla mina småsummor och det blev över 4000 kr vilket är helt ohållbart. Jag vill kunna bygga upp mitt sparkonto igen men samtidigt ha råd att inreda min lägenhet osv och inte slösa pengar på småskit. Alla tips ni har välkomnas och gärna också hur mycket ni lägger på saker varje månad? Kan tillägga att jag lagt betydligt mer än 700 kr på kläder de senaste månaderna och måste verkligen se över det där...

Help please!

• Svar på tråden Trött på att vara slösaktig - tips!
  • thomas55

Om du inte har kontroll över shoppandet - ta ut pengarna i kontanter - lägg dom i 31 nummererade kuvert och lämna kortet hemma. Tar pengarna slut så shoppar du inget. Lägg ett formbröd i frysen och makaroner och ketchup i köket.

• jush

det där med 31 st kuvert var en bra tips )) Vill också få ordning på min ekonomi, småhandlar hela tiden och det känns inte så farligt när man har kort med sig och SER INTE pengarna försvinna

• Draken22

Vissa banker har möjligheten att "mygla undan" pengar till ett sparkonto varje gång man använder kortet.
    Exempelvis, varje gång du använder kortet dras ex. 10 kr extra som då går in på ett sparkontot. Vid köpet känns ju dom där extra kronorna inte så mycket, men i slutändan blir det en hel del om man shoppar mycket.

Kan tänka mig att det blir en hel del kortdragningar om du har med dig kortet till krogen.... 5 beställningar/kortdragningar skulle då alltså bli 50 kr till sparkontot om man "myglar undan" en tia för varje kortdragning. 4 kvällar per månad med 5 beställningar varje gång skulle då alltså bli 200 kr /månad som man egentligen aldrig ser eller tänker på.

Shopping har aldrig varit min grej... Handlar väl kläder/skor för typ 1.500 kr / år till mig själv. Eftersom jag bara köper på rea och inte märkesgrejer får jag ändå en hel del kläder för den summan.

Personligen tycker jag att nöjesbudgeten är enormt hög för en ensamstående. En tusenlapp i månaden bör man definitivt klara sig bra på. Man BEHÖVER INTE äta på restaurang á 300 kr per måltid (det finns mycket billigare alternativ om man inte orkar laga mat själv - dessutom är det ju kompismiddagar mycket trevligare alterantiv. Variera vem som lagar mat och träffas hemma hos nån istället), man BEHÖVER INTE köpa dricka (och ev. bjuda laget runt) på krogen.

När det gäller sparandet så skriver du "om det går".... med din inkomst resp. fasta utgifter ska det definitivt inte vara något problem att spara. Ha en automatiskt dragning på 2.000 kr den 26:e varje månad. Då ser du aldrig pengarna och lär dig att leva efter 16.000 kr istället för 18.000 kr (eftersom att dom mentalt sett aldrig existerar). För över pengarna till ett konto med uttagsspärr (sånt som man bara får ta ut 2-3 ggr/år), då tänker du förmodligen både en och två gånger innan du börjar plocka ut pengar från sparkontot.

Ett annat tips är att klippa kontokortet som är knutet till bankkontot och istället ha ett kreditkort med 7.000 kr ("mat och spenderarbudget"). Du får då en faktura i slutet på månaden med alla inköp och då kan man få sig en tankeställare när man ser alla "onödiga" inköp man gjort. Dessutom kan man ju inte spendera mer än de 7.000 kr man har på kortet. Det går ju även att göra kontantuttag med dessa kort om man absolut vill ha cash. Själv har jag aldrig mer än småmynt till parkeringsavgifter.

• Mats

Ahhh, Känner igen detta symptom =)

Du har levt ett bra liv med många lyxer betalda, som alla vet är människan ett vanedjur och det kan vara väldigt svår att komma ut ur just en sådanhär ond cirkel, jag antar att när du spenderar just dessa " Nöjes " pengar för att tycker att du är värd det, det har inte skadat förr, men du är singel nu och kostnader stiger när man inte har en partner att dela upp kostnader med. Det du måste tänka på nu är att lägg in lite " Nöjes pengar " på ett ställe där du kan spara pengar, inte nödvändigtvis på en bank, kanske en engångsspargris där man inte kan komma åt pengarna utan att förstöra hela spargrisen. Det gäller att komma in på rätt tankar, det finns billigare nöjen måste man spendera en massa pengar på att ha kul? Man kan festa hos sina vänner istället för att gå ut, och få samma sociala nöje som när man är ute.

Ifall du vill ha lite mer djupgående tips kontakta mig gärna jag hjälper alla som vill =)

• EXE

Oj, hade glömt mitt konto på familjliv och alla svar jag fått. Tack för alla tips!

Liten update... har sedan i somas i alla fall lyckats spara ihop dryga 12,000 kr (dvs mer än 2000 kr varje månad), har slutat gå ut på krogen så mycket och träffat en pojkvän. Storhandlar en gång i veckan och försöker undvika alla små utgifter. Försöker verkligen se över var jag lägger pengarna och hittills har det börjat gå bättre.

Vad tycker ni är en bra summa att ha på kontot som backup? Jag har ju 180 000 inne i lägenheten om man säger så, men behöver ju även pengar i fall man blir arbetslös osv. På Lyxfällan sa dom ju att två nettlolöner var lagom, dvs drygt 36.000 för mig. Att spara ihop den summan kommer ta lång tid och då kommer jag ju inte kunna spara till annat. Men är det kanske vettigt att spara tills det och sen börja spara till reskonto- osv osv? 

• stadiljus

Uuuu, känner igen det där alltför väl att slösa upp en massa pengar. Och så ångrar man sig sen när man räknar ihop allt... Men men, bättre sent än aldrig att ta tag i shopping, hämtmat och uteluncher! 

Läser att du redan har "skärpt dig" men det kan ju finnas andra läsare också som vill ha tips! När jag flyttade och fyllde en hel walk in closet i nya lägenheten för ett par år sen + hade massor av ouppackade kläder och skor kände jag att nu är gränsen nådd!! Jag rensade ut 6 pappkassar kläder och fick tips av en kompis att stå på loppis. Det var bland det bästa jag har gjort. Inte för att jag fick in några pengar, jag sålde sakerna väldigt billigt men jag märkte ju att mina kläder var i princip värdelösa efter bara ett kort tag fast att de kostat massor... Sålde en Acne-jacka som kostat över 2000 för 10 kr och ett par jeans jag hade använt en gång för 10, nypris 1200. Stövlar jag aldrig hade använt för 20. Sen under fyra månader hade jag "köpstopp" och köpte bara sånt som jag veeeerkligen skulle ångra om jag inte köpte, det blev bara ett par byxor från Acne och ett par röda pumps. Nu shoppar jag bara sånt som jag verkligen vill ha och sånt som jag vet att jag kommer att använda många gånger! 

Sen hämtmat är ju världens ekonomiska svarta hål! Jag hade ett matkonto värdig en större barnfamilj, minst. Lagade under en semester på 6 veckor bara mat en gång hemma, åt resten ute... Gjorde efter den perioden det till en grej i sig att gå och handla, laga ett par rätter och ta med till jobbet och även ha mat färdig hemma på kvällarna. Många gånger mycket godare, nyttigare och verkligen billigare! Ett tag hade jag och två andra tjejer på jobbet en "salladsklubb" där man var tredje dag tog med sig sallad till lunch till oss tre. Väldigt kul att smaka de andras varianter och mycket roligare än att bara göra matlåda till sig själv!       

• zerzezz

Bra mat behöver inte var dyrt, speciellt inte i stockholm där det finns hur många affärer som helst att välja mellan i lika många prisspann.  Eftersom du är kostmedveten kan inte det vara ett stort problem att få ihop nyttig men billig mat. Det som fattas är att härma lilla pappsen och börja hålla koll på priserna.

Svar på tråden Trött på att vara slösaktig - tips!