Trött på att vara slösaktig - tips!
Nu får ni hjälpa mig och be mig skärpa mig!
Jag har en lön på ungefär 18.000 kr efter skatt.
Mina fasta utgifter är ungefär 8700 kronor (bor i Sthlm så allt är dyrt).
Är ensamstående och har nyligen köpt en bostadsrätt.
Jag hade ett ganska bra kapital med ungefär 150.000 kr på kontot från pengar jag sparat samt från en vinst från min lägenhet jag sålde tillsammans med mitt ex. Men alla dom pengarna puttade jag in i lägenheten samt fick även låna lite av pappa för att ha råd med 85%. En lägenhet var väldigt viktigt för mig eftersom jag flyttar typ 11 gånger på 5 år så det är väl värt varenda öre...
Nu kommer dock problemet. När jag var tillsammans med mitt ex levde jag ett ganska gott liv. Han hade bil, båt, hus, köpte oxfile typ jämt och vi åkte utomlands flera gånger varje år. Jag kunde ändå spara en hel del pengar (2000-4000 kronor varje månad) och ändå shoppa kläder och gå ut mycket. Nu när jag är ensamstående och betalar allt själv är jag trött på att se pengarna rinna ur mina händer och jag vet inte vad som hänt med mig! Är uppvuxen med en extremt sparsamt pappa som storhandlat och läst annonser och handlat enbart på rea men jag har verkligen gått och blivit en slösare!
Vad är realistiskt att spara med tanke på vad jag har kvar varje månad?
Jag har gjort en budget som jag tänkte testa, vad tror ni om denna.
Lön: 18.000 kr efter skatt
Utgifter: 8700 kr
Sparande: 2000 kr (om det går)
Mat: 2500 kr
Kläder/inredning: 700 kr
Uteliv/nöje: 2400 kr (är singel och gillar att ha ett aktivt socialt liv)
Oförutsädda utgifter: 800 kr
Övrigt: 900 kr
Vet att min nöjesbudget är hög, men där ingår allt, typ restaurangbesök, biobesök, utekvällar, vin osv. Bör jag sänka den?
Mitt största problem är att jag spontanshoppar mat och kläder. Är väldigt tränings- och kostfixerad så kan inte äta onyttig mat, utan handlar nyttig mat och tyvärr har det blivit dyrt. En månad räknade jag ihop alla mina småsummor och det blev över 4000 kr vilket är helt ohållbart. Jag vill kunna bygga upp mitt sparkonto igen men samtidigt ha råd att inreda min lägenhet osv och inte slösa pengar på småskit. Alla tips ni har välkomnas och gärna också hur mycket ni lägger på saker varje månad? Kan tillägga att jag lagt betydligt mer än 700 kr på kläder de senaste månaderna och måste verkligen se över det där...
Help please!