Inlägg från: nyfiken flax |Visa alla inlägg
  • nyfiken flax

Hur blir barn såhär?

Jag har gått o tänkt på en sak länge men jag kan för mitt liv inte fatta, så vill ni vara snälla o berätta för mig hur man får sitt barn att bli en sån som är supersnäll med sina föräldrar i närheten och värsta bråkstaken när föräldrarna inte är med?

Det gäller flera barn i min sons klass(de har rpecis slutat 1:an). Deras familjer verkar alla helt normala och trevliga. Barnen är väldigt snälla och trevliga när de är med sina föräldrar. Men i skolan - det är våldsamma testningar av alla gränser, olika bus och de har noll respekt för lärarna eller andra barn.

Jag fattar inte - hur får man sitt barn att bete sig så delat? Varför beter sig inte barnen på ett ungefär likadant överallt liksom?

(JA,  jag vet självklart att detta inte gäller mitt barn, jag har pratat med lärarna och sagt att de måste säga om han inte betett sig nångång för sånt vill jag veta)

• Svar på tråden Hur blir barn såhär?
  • nyfiken flax

Ja...fast föräldrarna verkar så trevliga och snälla, vill inte tro det om dem...men ni har kanske rätt!

• nyfiken flax

Förresten jag pratade men en personal i skolan om det ( lite allmänt om problemen i klassen) och hon sa att hon nog trodde att de fick för lite gränser osv hemma. Men det tycker jag låter konstigt för då borde de vara lika när föräldrarna är med.

• nyfiken flax

Intressant att läsa olika tanker! Jag vill förtydliga att jag tänker förstås på barn i hem där det inte förekommer våld, droger eller annat "socialtjänstärendeaktigt" om ni förstår.

Jag kan hålla med om nästan allt och tänker att det verkligen är ett svårt uppdrag att vara lärare. Har varit med i skolan och sett hur barnen också beter sig olika mot olika lärare. Men det som är underligast är att de är värst mot nya, okända vikarier.  Vad jag kommer ihåg var t o m bråkstakarna i min klass lugna i början när det kom en okänd lärare.

Det måste vara hemskt också som förälder att få höra att ens snälla barn beter sig helt annorlunda i skolan...

Svar på tråden Hur blir barn såhär?