Hur blir barn såhär?
Om jag ser till mig själv och hur det var när jag gick i skolan hamnar man ju lätt i en roll i sin klass. Och sedan är det väldigt lätt att man bara förstärks i den. Man gör det som klasskompisar och lärare förväntar sig av en - och är det bråk och bus så blir det bråk och bus.
Jag tror inte att det behöver ha så mycket att göra med hur man är hemma utan att det handlar om hur man positionerar sig i gruppen och vilka strategier man hittar för att synas och höras i den.
En av min goda vänner beskrev hur han och hans tvillingbror gjorde ett aktivt val att ändra på sig i och med en flytt i mellanstadiet. De var tidigare just bråkstakar och klassens "clowner" och fick mycket uppmärksamhet på det sättet. Och det var en roll de inte klarade att ta sig ur innan flytten... men i det nya sammanhanget blev de båda ordentliga plugghästar istället som tog sig fram på och syntes på ett helt annat sätt. Han tror själv inte att han tex skulle ha pluggat vidare på samma sätt om familjen inte hade flyttat då de gjorde.