• annie80

Tips på smörgåspålägg till en 8-månaders?

hej!

Min 8-månaders tös har precis börjat äta smörgås och jag undrar vad man "får" ha som pålägg då. Leverpastej gillar hon inte precis som jag skulle vilja veta vilka andra alternativ som finns.

• Svar på tråden Tips på smörgåspålägg till en 8-månaders?
  • jessica hansson

Hushållsost på tub , messmör.

• Gobimorot

Mjukost, kaviar, messmör

• annie80

Oj, får man ge kaviar och mjukost? Innehåller inte det mycket salt?

• delifi2

Man ska inte ge så mycket mjölkprodukter till dom som är under 1 år

• Gobimorot

Jag har tänkt så här...i min matlagning så undviker jag allt salt så det lilla hon får på frukostsmörgåsen spelar ingen råll.

• annie80

nej, jag har hört det med, därför undrar jag vad man kan ge för pålägg innan jag ger henne "fel" mat.

• Gobimorot

D är ju oxå sant att man inte ska ge så mycket mjölkprodukter till de som är under ett år men så mycket äter dom inte...om den lille inte är ett matvrak...hihihi...=)

• annie80

Hi hi, nej. En macka och lite banan sedan är hon ganska mätt i magen. Det är ju inte ett tjockt lager man lägger på mackan så det är nog ingen fara.

Tackar för tipsen!

• Gobimorot

Till en början gav jag bara ost på smörgåsen...den liksom klibbar sig fast på smöret på smörgåsen...så när jag gjorde tärningar av mackan satt ost kvar och det funkade...tills hon förstod att man kunde ta bort osten...=)

• annie80

men ost smäler inte i munnen så det vågar jag inte ge henne ännu. får bli något bredbart.

• J o E

förstår inte varför osten måset "smälta i munnen".... Hon är ju 8 månader, visst klarar hon att äta ost!

• annie80

är rädd att hon sätter i halsen....

• h04

Det viktigaste är att inte ge ren mjölk till barn under 1 år.
    Men man ska ge lite mjölk el mjölprodukter innan 1 för att vänja barnet.

Ren mjölk tar bort järnet i kosten (det är därför man ska vara sparsam med mjölk till små barn)

• Pyff

Alexanders absoluta favoritpålägg i den åldern var makrill i tomatsås på tub!! Det är ju så smidigt nuförtiden att det finns på tub

• Tex

Hummus är gott och nyttigt som babypålägg

Svar på tråden Tips på smörgåspålägg till en 8-månaders?