• Queen Of Darkness

Hur beräkna vad vi ska få i föräldrapenning? Vi vet vad sgi:n ligger på.

Fk har räknat ut vad min fästmans sgi ligger på (detta räknade dom ut när han behövde vabba i samband med födseln). Om han har 118:- i timman enligt dom (efter skatt är dragen) och han ska ta full föräldrapenning. Ska man då räkna 118x8 (timmar, det är väl vanligast att en arbetsdag är 8 timmar och tänker att kanske försäkringskassan utgår från att alla har det?) och sedan gånger 30 dagar? Han jobbar vissa dagar 6 timmar, andra 8 timmar, andra 12 timmar. VÄldigt olika med andra ord.

Förklara för mig snälla :)

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Svar på tråden Hur beräkna vad vi ska få i föräldrapenning? Vi vet vad sgi:n ligger på.
  • Queen Of Darkness

är det ingen alls som vet?
    De dagar man inte jobbar men tar föräldrapenning, räknar fk det då genom att räkna ut sgi:n på timmpeng och gångrar med 8 timmar?

• Queen Of Darkness
    Rockan skrev 2011-06-14 17:01:53 följande:
    www.forsakringskassan.se/tjanster/berakna_fp/...

Föräldrapenning beräknas på årsinkomsten.
    jag förstår inte den sidan. om jag beräknar där hamnar vi på en tusenlapp mer än när han fick vab för 11 dagar. inte kan det stämma när han ska ta alla dagar i månaden?

Enligt utbetalningslappen vi fick för vabben så tog jag utbetalningsbeloppet delat på de antal timmar som stod på lappen och fick fram en tim"sgi". jag trodde det var den jag skulle utgå från.

känner att det är riktigt svårt att förklara vad jag menar.
  • Rockan
    Queen Of Darkness skrev 2011-06-14 17:10:00 följande:
    jag förstår inte den sidan. om jag beräknar där hamnar vi på en tusenlapp mer än när han fick vab för 11 dagar. inte kan det stämma när han ska ta alla dagar i månaden?

Enligt utbetalningslappen vi fick för vabben så tog jag utbetalningsbeloppet delat på de antal timmar som stod på lappen och fick fram en tim"sgi". jag trodde det var den jag skulle utgå från.

känner att det är riktigt svårt att förklara vad jag menar.
    Jag förstår nog inte riktigt hur du menar heller.
    SGI beräknas inte på timmar, utan årsinkomst. Du ska räkna på bruttoinkomsten i länken, inte netto.
  • Queen Of Darkness

jag beräknade på brutto.
    Han vabbade 11dagar och det är väl samma sgi som om han var föräldraledig? jag vill ju spontant säga att ungefär den summan han fick för vab gånger 3 borde vara vad han får för en månad föräldraledigt då. Förstår du hur jag tänker?
    Men eftersom han jobbar så olika långa arbetsdagar tänkte jag att man kanske räknade annorlunda? nej jag tror inte jag kan förklara alls vad jag menar och undrar :D

• Janna84

Gå in på www.fk.se och logga in på din mans konto. Gå därefter in på "mina tjänster" och välj "planera föräldrapenning". Välj det barn din man avser vara föräldraledig för och för enkelthetens skull kan ni ta snabbkalkylen. Gå vidare och vips står det hur mycket din man får ut före och efter skatt beroende på hur många dagar per vecka han tar ut. Om han ska vara helt föräldraledig kan han ta heldagar oavsett hur långa arbetsdagar han har i vanliga fall.

• Queen Of Darkness
    Janna84 skrev 2011-06-14 17:26:21 följande:
    Gå in på www.fk.se och logga in på din mans konto. Gå därefter in på "mina tjänster" och välj "planera föräldrapenning". Välj det barn din man avser vara föräldraledig för och för enkelthetens skull kan ni ta snabbkalkylen. Gå vidare och vips står det hur mycket din man får ut före och efter skatt beroende på hur många dagar per vecka han tar ut. Om han ska vara helt föräldraledig kan han ta heldagar oavsett hur långa arbetsdagar han har i vanliga fall.
    tack för hjälpen. han kommer alltså bara få ut ungefär 1500kr mer om han tar föräldrapenning 30 dagar som när han vabbade 11 dagar, det verkar helt galet? Var vabben fel uträknad då?
  • Rockan
    Queen Of Darkness skrev 2011-06-14 17:33:05 följande:
    tack för hjälpen. han kommer alltså bara få ut ungefär 1500kr mer om han tar föräldrapenning 30 dagar som när han vabbade 11 dagar, det verkar helt galet? Var vabben fel uträknad då?
    Nånting är uppenbarligen felräknat i så fall.
  • Queen Of Darkness
    Rockan skrev 2011-06-14 17:42:48 följande:
    118 kr/h netto borde för övrigt bli högre än den högsta möjliga ersättningen i föräldraförsäkringen?
    om jag kollar på utbetalningslappen för de tio pappadagarna i samband med förlossningen så står det ett bruttobelopp och ett nettobelopp. Om jag tar nettobeloppet och delar på antalet timmar som står på lappen så blir det 118 kr / timme. Hans sjukpenninggrundande inkomst ligger på 312400 enligt hans sida på fk.
    jag känner mig lost
  • Queen Of Darkness

han tog dessutom vab i samband med förlossningen då barnet var sjukt och låg på neo. även där om jag beräknar nettobeloppet delat på antalet timmar som står på lappen får jag 118 kr /timme.

• Rockan
    Queen Of Darkness skrev 2011-06-14 17:48:28 följande:
    han tog dessutom vab i samband med förlossningen då barnet var sjukt och låg på neo. även där om jag beräknar nettobeloppet delat på antalet timmar som står på lappen får jag 118 kr /timme.
    Något stämmer inte. 118 x 8 = 944 kr/dag. Högsta ersättningen är 910 kr/brutto och då är det beräknat på en SGI på 41000 kr/månad.
  • Billabong

Man får INTE samma ersättning för TFP (Vid VAB, de tio pappadagarna och liknande) som man får vid vanlig FP!
    Ersättningen per dag för TFP är högre eftersom den beräknas på 5 dagar i veckan, medan FP beräknas på 7 dagar i veckan. Det ger alltså högre ersättning att ta ut TFP (VAB) en dag än att vara föräldraledig.

Queen Of Darkness skrev 2011-06-14 17:46:32 följande:
    Hans sjukpenninggrundande inkomst ligger på 312400 enligt hans sida på fk.
    jag känner mig lost

Där har du ju hans SGI!
    312 400 / 365 = 856 kr/dag före skatt är vad han får i FP per dag. Hur mycket det blir i måanden beror sedan självklart på hur många dagar han väljer att ta ut. Ju fler dagar han tar, desto fortare tar de slut.

Räkna alltid med dagsersättningen för SGIn, inte ngn omräknad timlön.

• Queen Of Darkness
    Billabong skrev 2011-06-15 09:26:12 följande:

Man får INTE samma ersättning för TFP (Vid VAB, de tio pappadagarna och liknande) som man får vid vanlig FP!
    Ersättningen per dag för TFP är högre eftersom den beräknas på 5 dagar i veckan, medan FP beräknas på 7 dagar i veckan. Det ger alltså högre ersättning att ta ut TFP (VAB) en dag än att vara föräldraledig.

Där har du ju hans SGI!
    312 400 / 365 = 856 kr/dag före skatt är vad han får i FP per dag. Hur mycket det blir i måanden beror sedan självklart på hur många dagar han väljer att ta ut. Ju fler dagar han tar, desto fortare tar de slut.

Ah det är inte samma alltså! Vad bra, för vi var riktigt oroliga över att betala tillbaka.
    Om jag räknar på det du skriver, 856kr x 0.70 (räknar på 30% skatt som det stod någonstans på fk:s hemsida) = 599kr per dag efter skatt. Han ska ta fullt och 599x30 = 17976kr. (Det låter rimligt för oss!)
    MEN enligt hans sida när han loggar in på fk och kollar med snabbkalkylen så står det att han ska få ut 13.900 typ om han tar 30 dagar i veckan och det står ändå att hans sjukpenningrundande inkomst är på 312 400:- Det är därför jag inte fattar något alls.
  • IsabelleLi
    Där har du ju hans SGI!

Nä, så mycket får han inte! Om hans SGI är 312 400 kr så innebär det att hans FP/dag före skatt är 644 kr:

Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:
    Ta din sjukpenninggrundande inkomst.
    Multiplicera den med faktorn 0,97.
    Multiplicera igen med 0,8.
    Dela summan med 365.
    Resultatet är din ersättning per dag.
  • Queen Of Darkness
    IsabelleLi skrev 2011-06-15 11:19:22 följande:
    Nä, så mycket får han inte! Om hans SGI är 312 400 kr så innebär det att hans FP/dag före skatt är 644 kr:

Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:
    Ta din sjukpenninggrundande inkomst.
    Multiplicera den med faktorn 0,97.
    Multiplicera igen med 0,8.
    Dela summan med 365.
    Resultatet är din ersättning per dag.
    Är du säker på detta? När vi satt och diskuterade hur han skulle ta ut föräldrapenning så tänkte vi att det är bäst att ta alla dagar i månaden (nu jobbar han drygt 20 dagar och ledig övriga 10) och så tänkte vi att även om vi får mindre ersättning så borde det inte bli så mycket mindre om han tar för alla dagar.
    Men nu kommr han få ut 3000 mindre än även de sämsta av hans månader, logiskt känns det fel men är det så så är det. då får vi vara glada för att han bara är ledig i 4 månader :-P
  • IsabelleLi

Ja, jag är helt säker på att det är så man räknar ut dagpenningen för föräldrapenning. Och jag har hämtat texten från FK's hemsida.
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst
    Om det står "Läs mer +" en bit ner under rubriken "Vad är egentligen sjukpenninggrundande inkomst" så klicka på +, då ser du hela texten.

Fast beräkningen gjorde jag lite snabbt, så just siffran 644 kan ev vara nån krona fel. Kan vara bra att dubbelkolla. 

• Billabong

Jag tog för givet att när du skrev att hans sjukpenninggrundande inkomst är 312 400 så är det redan uträknat genom att man tagit årsinkomsten x 0,97 och sedan x 0,8. Men då var ni ett steg för kort i att få fram dagsersättningen. AS
    Dagsersättningen är alltså bara 97% av SGIn och FP är sedan 80% av den summan.
    Så ca 78% av sin nomala lön får man således om man tar ut FP för alla dagar i månaden. Tar man färre dagar får man mindre pengar. Mer än 78% av sin normala lön får man inte oavsett hur många dagar man tar ut i veckan/månaden.

• Billabong

Jag får hans dagsersättning till 664 kr före skatt. Så IsabelleLi har räknat rätt men skrivit en siffra fel.

312 400 *0,97 * 0,8 = 664,17 dvs 664 kr.

Svar på tråden Hur beräkna vad vi ska få i föräldrapenning? Vi vet vad sgi:n ligger på.