• Anonym (kiss?)

Hur vet man om det är kiss eller fostervatten?

Jag har under denna graviditeten kissat ner mig 2 gånger, men då har jag kännt att det har varit kiss.
    Nu ikväll har det runnit lite ibland, inte alls mycket. Men hur vet jag om det är kiss eller om det är fostervatten som sipprar? Hade även jättelite blod på pappret när jag va på toa innan, ca 3 droppar endast. Fast det kanske inte har med saken o göra?! ^^

• Svar på tråden Hur vet man om det är kiss eller fostervatten?
  • Anonym

Lukta på det är väl lättast. Vilken vecka är du i? Om du är orolig så ring in till förlossningen.

• Anonym (kiss?)
    Anonym skrev 2011-06-14 21:25:20 följande:
    Lukta på det är väl lättast. Vilken vecka är du i? Om du är orolig så ring in till förlossningen.
    Jag gjorde det när det kom i trosorna, ingen speciell lukt va jag kunde känna..
    Imorgon har jag gått 36 fulla. Kan man ringa dit för att bara rådfråga? 
  • ullis83

Jag måste skratta, för jag tänkte samma fråga själv när sonen föddes...jag satt länge på toa innan jag ropade på maken som kunde komma och lukta...kiss luktar och det gör inte vatten, vattnet KAN lukta lite salt tydligen

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Anonym

Absolut kan du göra det. Ring och säg det du skev här och att du är lite orolig. Alltid skönt att få diskutera saken med kunnig personal.

• Anonym (kiss?)

Haha okej ^^
    Men altså, jag sitter med binda nu. Känner hur det rinner, lite lite lite, ibland. Borde det inte komma mer om det nu skulle vara vatten?
    Å andra sidan så känns det ju som att jag borde känna om det vore kiss då det gjort det dom andra 2 gångerna. Fast då har det kommit mycke mer! 

• Anonym

Sipprar det mer när du krystar? Då är det nog vatten. Om du läcker vatten tillsammans med blod så kan förlossningen vara på G . Om det är vattnet som gått och du inte får värkar så måste du sättas igång så jag skulle råda dig att ringa in och prata med förlossningen så att du kan få komma in på en koll.

• ullis83
    Anonym (kiss?) skrev 2011-06-14 21:36:30 följande:
    Haha okej ^^
    Men altså, jag sitter med binda nu. Känner hur det rinner, lite lite lite, ibland. Borde det inte komma mer om det nu skulle vara vatten?
    Å andra sidan så känns det ju som att jag borde känna om det vore kiss då det gjort det dom andra 2 gångerna. Fast då har det kommit mycke mer! 
    När vattnet med sonen gick sipprade det bara tills dom började trycka på magen, först då forsade det
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Tazzme

Ett tips jag fick av min BM, om du är osäker så sätt på en binda. Om dom vill ha in dig på kontroll så kan dom kolla i bindan (om du inte läcker nåt precis just då) och från det ha möjlighet att avgöra om det är vatten eller kiss.

• Anonym

Precis så var det för mig. Jag gick på toa och sen när jag gick in i köket efteråt så började det rinna och jag trodde att jag kissade på mig. Men sen sipprade det bara i två dagar tills värkarna satte igång. Jag var också jätteosäker på om det var vattnet eller inte, men jag fick komma in på kontroll och då konstaterades det att det faktiskt var vattnet

• Anonym (kiss?)

Ringde in nu, dom ville att jag skulle ha på mig denna bindan o komma in ikväll.

• Anonym
    Anonym (kiss?) skrev 2011-06-14 21:44:41 följande:
    Ringde in nu, dom ville att jag skulle ha på mig denna bindan o komma in ikväll.
    Spännande
  • Åsa
    Anonym skrev 2011-06-14 21:42:04 följande:
    Precis så var det för mig. Jag gick på toa och sen när jag gick in i köket efteråt så började det rinna och jag trodde att jag kissade på mig. Men sen sipprade det bara i två dagar tills värkarna satte igång. Jag var också jätteosäker på om det var vattnet eller inte, men jag fick komma in på kontroll och då konstaterades det att det faktiskt var vattnet
    Sak samma här. Jag fick dessutom vara _väldigt_ tydlig med att jag trodde det var fostervatten som svar på ledande frågor om att det väl kunde vara kiss/rikliga flytningar för att de skulle ta sig tid under sin upptagna arbetsdag för att titta på det.

Binda som de kan kolla är säkert inte fel. De gör vad de kan för att undvika att peta i underlivet om vattnet misstänks ha gått med tanke på infektionsrisk.
  • Anonym (kiss?)

Puuuh! Det var inget :) Eller jo, nåt var det ju, men inte fostervatten utan rikliga flytningar.
    Tur det, bebis får gärna stanna iaf 2 veckor till :)

• Anonym
    Anonym (kiss?) skrev 2011-06-15 12:04:27 följande:
    Puuuh! Det var inget :) Eller jo, nåt var det ju, men inte fostervatten utan rikliga flytningar.
    Tur det, bebis får gärna stanna iaf 2 veckor till :)
    Va skönt =) har hört att det är jätte vanligt att man kommer in å så är det svamp eller bara flytningar. Men man ska ju alltid in å kolla vid misstanke om vattenavgång. Jag va in i vecka 26 för det rann en del, fick bli kvar tre dagar innan de konstaterade att det inte var vatten utan bara svamp (dom tyckte det såg ut som både och)....
    Men den försvann med någon slags dunderkur och har inte kommit tillbaka sen dess =) nu tycker jag dock att det börjar kännas blötare ändå trots att jag inte har nån svamp...
Svar på tråden Hur vet man om det är kiss eller fostervatten?