• Indianica

Bada i pool på kalas ???

Jag tycker också du ska ringa och prata om det hela. Är säker på att föräldrarna säkert planerat det så de är minst två som hjälps åt med kalaset, så en kan övervaka poolen hela tiden och slipper t ex duka fram tårta undertiden eller göra annat.

Nu har jag lite större barn, men vi hade kalas på badhuset och även om alla barn under terminen lärt sig simma hjäpligt, var både jag och mannen alldeles nerviga och var nog de bästa badvakter man kan tänka sig,och jag var den som 100% av tiden vaktade bassängen, just för att det är väl varje förälders mardröm att ett barn skadas eller drunknar på kalaset!

Det brukar också vara okej att som förälder stanna en stund på kalaset eller hela kalset när man har så små barn.

Jag tycker annars att en pool i trädgården på ett kalas är ett mysigt och trevligt inslag, särskilt om det är varmt ute.

• Indianica
    Anonym (Medhåll?) skrev 2011-06-15 12:29:15 följande:
    Ts. Du har fått många goda råd som du slår ifrån. Det verkar snarare som att du söker medhåll. Förstår att du är orolig. Vad spelar det för roll om vi tycker att du överreagerar? Du verkar inte vilja se lösningarna som sagt. Låt bli kalaset då.
    Jag kan säga som så att jag själv är också jätteorolig just för detta med vatten. Tror min dotter var på poolkalas första gången runt 4-5 års ålder och det var nervöst. Men när de är så små kan man ju sätta armpuffar på dem också, då de är i poolen, det spelar väl ingen roll om det är en liten pool. Det kan också hjälpa att själv se poolen först. Den kanske inte är så stor som du tror? Och det kanske inte kommer horder med barn som alla ska trängas i poolen? Ofta är det okunskap och att man inbillar sig det värsta som gör att man blir för rädd.

Men att låta sin rädsla i onödan hindra sitt barn ifrån att ha roligt tycker jag inte är okej. På något sätt har man som förälder ansvar för att kalkylera risker tycker jag, för risker finns överallt. Om poolen t ex är av mindre sort, övervakad av en förälder och det inte är sjuttioelva barn i den och man själv välkomnas att t ex vara med, tycker jag det är fel att hålla barnet borta. Är det däremot en jättepool, kalaset hålls av föräldrar som verkar allmänt slappa och obrydda om säkerhet och 20 barn som ska trängas tillsammans, gör man i mitt tycke rätt som håller barnet hemma. Det är livsfarligt för barn att cykla också, att klättra kan innebära fall och bruten nacke, men att övervaka för mycket blir också skadligt för barnet som helst enkelt inte får ha roligt och leka med andra barn.
  • Indianica
    Anonym skrev 2011-06-15 12:42:40 följande:
    Alla är vi olika, vissa är mer oroligt lagda än andra. Jag hade gärna varit mer avslappnad och skitit i det som så många verkar göra. Men när det gäller min dotter så ÄR jag väldigt beskyddande. Angånde hur andra föräldrar gör eller vilken koll de har på sina barn vill jag inte jämföra med egentligen.. jag har sett massor med exempel på 3-4åringar som cyklar runt eler leker ensamma utan uppsyn i lekparker, vid stranden på sommaren, går nära gator på stan osv. Då har jag tänkt hur fan föräldrarna är funtade egentligen. Eftersom att jag inte känner kalasföräldrarna överhuvudtaget så kan ju dessa föräldrar likväl vara sådana som jag föraktar.
    Det handlar inte om att "skita i säkerheten", saken är inte svartvit. Jag har själv haft badkalas och vissa föräldrar som ringde och anmälde barnen märkte jag var oroligare än andra och då pratade vi om det. Om att barnen t ex inte fick åka i en specialrutchkana som är av det vildare slaget och då pustade de ut. Jag tycker det är positivt att ringa och prata om saker man oroar sig över, men att skrita i att göra det, utan hålla barnet hemma, det tycker jag inte är särskilt moget. Då är man ju både kanske för hönsig, men också kontakträdd, vilket också drabbar det egna barnet.

Ditt barn TS börjar komma i den ålder när många föräldrar börjar släppa på tyglarna. Det innebär också att ditt barn snart kommer märka detta och t ex nästa år kanske vilja röra sig ute själv kortare stunder osv när de andra barnen i samma ålder får det. På något sätt tror jag det bästa är om du försöker kompromissa lite, vilket bland annat kan handla om att själv kolla upp att föräldrar verkar vettiga. För vad säger du om din femåring nästa sommar vill gå själv hem till en kompis? Föräldrarna kan ju rent krasst vara potentiella massmördare och kanske både ha pool där man kan drunkna eller studmatta där ditt barn kan bryta benet. Men det kan du inte gärna säga till ditt barn och sedan hålla det hemma? Däremot brukar magkänslan ganska fort säga om en förälder är vettig eller inte tycker jag, så på något sätt är kontakt med andra föräldrar oundvikligt om man är lite "hönsig" av sig. Men om man inte pratar med andra föräldrar kan man inte meddela dem att "jag vill att du håller extra koll, mitt barn är inte så vattenvan, eller "jag vill inte av säkerhetsskäl  att mitt barn hoppar på er studsmatta" utan då isoleras ju bara baret och missar kontakt med andra barn.
  • Indianica
    Anonym skrev 2011-06-15 13:12:00 följande:
    Man kan aldrig ta för givet hur andra tänker eller hur dom gör, men visst jag TROR väll inte heller att de dumpar kidsen där helt övervakat. Men en del kanske tänker annorlunda, t ex. kalasföräldern eller något barn måste på toa och vad gör man då? Tar kalasföräldern då, tar in alla ungarna under tiden? En del kanske tom, tycker det är ok att gå in och förbereda fika och sånnt en sväng under tiden, man vet aldrig. Men jag ska ikväll ringa och fråga hur de har tänkt och om det är en stor pool
    Bra, ring och fråga och åk gärna förbi och kika på poolen tycker jag. Men jag har mycket svårt att tro att en ensam förälder ska sköta ett poolkalas. I regel är man ju två föräldrar på ett kalas som hjälps åt.
  • Indianica
    Topdog skrev 2011-06-15 17:18:58 följande:
    Jag är säkerhetsmedveten. Däremot är jag inte verklighetsfrånvänd. Fråga dig hur många barn över 3 år som har dött i plaskpoolen de senaste 40 åren. Där kan du avgöra ifall din oro är berättigad eller om du är i behov av terapi. För uppriktigt sagt, att vara så oroligt för drunkningar i en plaskpool , eller för den delen en vattenpöl som du hänvisar till, tyder på en sjuklig oro som inte är sund att leva med.
    Dessutom får jag uppfattningen att det fåtal barn som drunknar i uppblåsbara plastpooler gjort det då de smitit iväg till poolen i ett obevakat ögonblick. Inte att de drunknat under en planerad badstund.
  • Indianica
    Anonym skrev 2011-06-15 17:01:15 följande:
    Varför ska jag lita på att någon jag inte känner, aldrig ens hälsat på, ska se till mitt barn precis så noga som jag önskar?
    Men har du inte ringt än??? Du har ju skrivit idag att du skulle ringa och prata om det här. Det ger nog inte så mycket att du sitter här och försvarar ditt beslut, för det är bara du som kan ta tag i siutuationen. Ok, du har aldrig sett föräldrarna och det är läskigt att då lämna barnet där själv. Du vill se om de ser ut som monster med horn i pannan eller så. Fine. Åk dit då. Ring på och säg "Hej, jag är mamma till X och kommer förbi för jag har lite funderingar kring kalaset han/hon är bjuden till" och så förklarar du din oro.

Just nu hittar du på en massa svepskäl för att slippa låta barnet gå dit. Du stenvägrar att acceptera att du själv kan förändra situationen och åtminstone kolla upp saker och ting istället för att låta dina värsta fantasier vara beslutsunderlag.
  • Indianica
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-16 22:47:50 följande:
    Funderar på hur vi som föddes på 70-talet egentligen överlevde våran barndom utan madrasserade celler och livvakt.
    Man ska dock inte säga att det var bättre förr. Det fanns ju t.ex. inte så många pooler i trädgårdar när vi växte upp,
  • Indianica
    Topdog skrev 2011-06-16 23:05:19 följande:
    Men TS, allvarligt. Att ens dra upp att barn kan drunkna i vattenpölar är så otroligt löjligt och verklighetsfrånvänt att man baxnar. Om man oroa sig för att en 4åring ska drunkna i en plaskpool på ett kalas samtidigt som man påstår att man måste använda bilen, då är det verkligen dags för terapi. För såna nojjor är inte friska.
    Jag kan förstå tänket. TS känner nog att hon har kontroll över bilen hon styr, men inte över poolen om hon nu lämnar barnet där.

Men jag kan verkligen inte tänka mig att kalasanordnarna förväntar sig att föräldrar som tvingas köra barnet till kalaset inte ska stanna kvar under kalaset?!
  • Indianica
    Topdog skrev 2011-06-16 23:24:21 följande:
    Jag växte upp på 70-talet. Visst ingen hade riktig pool, men en liten uppblåsbar plaskpool (som TS avser) hade alla.
    Nu vill jag inte involvera mig i någon dislussion om badpoolernas historiska utveckling, men inte är det väl en babypool TS avser? Här i Norrland var det inte alls lika vanligt som nu, med de stora blåa "familjepoolerna" med pump etc. man kan ställa på gräsmattan när jag växte upp (70-talet) men det kanske var vanligare förekommande söderöver.

Att drunkningsolyckorna var vanligare på 70-talet gällande barn kopplar jag snarare till skillnad i simkunnighet och att man hade större rörelsefrihet generellt (dvs man drunknade i åar och sjöar då man vistades fritt över större arealer än barn generellt gör idag) men det är bara spekulationer.
Svar på tråden Bada i pool på kalas ???