• Balahir

Bada i pool på kalas ???

och chips kan ge cancer, det var ju på tapeten för några år sen.
    klart pooler kan orsaka drunkningsolyckor.

men barnen i länkarna var 1.5, 2 och 3 år gamla.

ditt var fyra va?
  • Balahir
    Anonym skrev 2011-06-15 13:41:31 följande:
    Drunkning är den vanligaste orsaken till dödsfall för barn mellan ett och sex år. De flesta olyckorna sker i juli månad
    undrar varför de flesta inte sker mitt i vintern... hm...

de flesta plogskadorna som uppstår kommer på vintern... hm..
  • Balahir
    Anonym skrev 2011-06-15 13:45:45 följande:
    Faktum kvarstår fortfarande vare sig du vill ta in det eller inte och oavsett vilken månad det gäller;
     Drunkning är den vanligaste orsaken till dödsfall för barn mellan ett och sex år.
    "

De flesta drunknar vid badplatser

De allra flesta drunkningarna, drygt en tredjedel, skedde vid badplatser där övervakningen av små barn brustit trots att barnen inte haft flythjälpmedel. Hos ungdomar från tretton års ålder och uppåt har alkohol varit en bidragande orsak i 40 % av fallen. Inte ett enda barn drunknade i samband med båtfärd, vilket måste betyda att dessa barn dels varit under uppsikt, dels att användning av flytvästar blivit regel.

Trädgårdspooler

Tjugo procent av de drunknade barnen är förskolebarn som omkommit i närliggande grunda dammar, trädgårdsdammar, pooler eller vattendrag, vilket var fler än förväntat. De flesta dödsfallen har skett inom 200-300 meter från det egna hemmet, men sällan på den egna tomten.

Medicinska orsaker

I mer än var tionde drunkningsolycka fanns en bidragande medicinsk orsak, där epilepsi och neurologiska funktionshinder dominerade. Dessa barn har nästan samtliga drunknat i badkar hemma eller i simbassäng, där övervakare funnits i närheten.

Utomeuropeiskt ursprung

Det drunknar betydligt fler barn med utomeuropeiskt ursprung än förväntat. Det föreligger en stor överrepresentation av barn med rötter i mellanöstern. Detta kan bero på att familjer från dessa länder har dålig simkunnighet och svaga kunskaper om säkerhet vid vatten."

www.msb.se/sv/Start1/Nyheter-fran-MSB/Nyheter/Drunkning-den-vanligaste-dodsorsaken-bland-sma-barn/
  • Balahir
    Anonym skrev 2011-06-15 16:16:31 följande:
    Visst, allt finns det risker med, men just drunkningstillbud är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-6 år. Vatten är även, som sagt för tusende gången (för de sm inte läst hela tråden eller alla mina inlägg), det som jag är extra orolig för... med all rätt.
    på scb finns det ett diagram (www.scb.se/Pages/TableAndChart____91828.aspx) över folk som föddes och beräknas födas

runt 90.000 (nu tar jag ett medeltal) barn föddes mellan 2005-2010.

det blir 90.000 x 6 = 540.000 barn.

"Drunkning är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan ett och sex år. Mellan 1998 och 2007 drunknade 106 barn i Sverige."

106 barn drunknade på 10 år.
    så låt oss säga att det är ganska jämnt (orkar inte googla fram nu) utspritt varje år. dvs ca 53 de senaste fem åren.

540.000 barn mellan ett-sex år och 53 dör i drunkningsolyckor.  ser du hur hönsig du är?
  • Balahir
    Topdog skrev 2011-06-15 17:18:58 följande:
    Jag är säkerhetsmedveten. Däremot är jag inte verklighetsfrånvänd. Fråga dig hur många barn över 3 år som har dött i plaskpoolen de senaste 40 åren. Där kan du avgöra ifall din oro är berättigad eller om du är i behov av terapi. För uppriktigt sagt, att vara så oroligt för drunkningar i en plaskpool , eller för den delen en vattenpöl som du hänvisar till, tyder på en sjuklig oro som inte är sund att leva med.
    ca 2 per år. av ca 90.000 barn i den åldersgruppen (1-6 år). så risken är minimal
Svar på tråden Bada i pool på kalas ???