• tamate

Bada i pool på kalas ???

nu har jag inte läst tråden

ts, ring och prata med dom som anordnar kalaset. kanske dom redan fixat en "badvakt" och hur stor är eg poolen? här hemma så är polen ca 2 dm djup så drunkningsrisken är ganska låg om man inte slår sig medvetslös. men kolla upp för det vore ju synd om ditt barn missade ett roligt kalas i onödan.
    vi hade vårt första kalas här för vår 5 åring och då var både mannen och jag med och så var det några föräldrar som stannade med utan vi förväntat det och det gick jätte bra (vi poolade inte men däremot så har vi bondgård med alla farligheter det innebär) så mannen underhöll och kollade ungarna ute och jag gjorde allt inne och vi kan se större delen av gården från köket så jag räknade barnen titt som tätt när jag jobbade där inne. och det funkade jättebra, och alla ungarna var jättenöjd när dom åkte hem =)

• tamate
    Anonym skrev 2011-06-15 10:19:33 följande:
    Kan stanna kvar som vissa sagt, eller så lämnar jag henne ändå, trots min egen rädsla. Får se hur situatinen ser ut/ känns när jag lämnar..

Men jag hoppas på dåligt väder så är ju problemet löst
    sista kommentaren tycker jag är taskigt av dig, tänk på allt jobb som kalashållarna lägger ner och så önskar du att kalaset blir förstört?
  • tamate
    Anonym skrev 2011-06-15 16:11:39 följande:
    Är det fint väder och varmt så kan man ju hitta på mycket annat kul utom att bada.
    Kan ju t ex. dra fram vattenspridaren eller ha andra vattenlekar där det inte finns någon drunkningsrisk...
    nej men då finns det ju mängder med andra risker istället
  • tamate
    Anonym skrev 2011-06-15 16:16:31 följande:
    Visst, allt finns det risker med, men just drunkningstillbud är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1-6 år. Vatten är även, som sagt för tusende gången (för de sm inte läst hela tråden eller alla mina inlägg), det som jag är extra orolig för... med all rätt.
    som många här har tipsat dig, stanna kvar på kalaset och var badvakt så hjälper du familjen, ditt barn får ha lika kul som alla andra normala ungar och du slipper oroa dig
  • tamate
    Balahir skrev 2011-06-15 16:25:20 följande:
    på scb finns det ett diagram (www.scb.se/Pages/TableAndChart____91828.aspx) över folk som föddes och beräknas födas

runt 90.000 (nu tar jag ett medeltal) barn föddes mellan 2005-2010.

det blir 90.000 x 6 = 540.000 barn.

"Drunkning är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan ett och sex år. Mellan 1998 och 2007 drunknade 106 barn i Sverige."

106 barn drunknade på 10 år.
    så låt oss säga att det är ganska jämnt (orkar inte googla fram nu) utspritt varje år. dvs ca 53 de senaste fem åren.

540.000 barn mellan ett-sex år och 53 dör i drunkningsolyckor.  ser du hur hönsig du är?
    och av 10 barn som dör är 6 barn pojkar så det minskar risken för ts barn då det är en flicka och flickan har visat tecken på att inte gilla vatten så då minskar risken ännu mer.
  • tamate
    SofiaEmmy skrev 2011-06-16 07:58:09 följande:
    Är jag helt ute och cyklar eller brukar man lämna 4-åringar själva hemma hos någon kompis? och framför allt brukar man verkligt lämna dem på kalas själva?

Jag har en 3-åring och har inte lämnat henne mer än hos släktingar - inte hos ngn kompis själv - men det kanske händer mkt på ett år, jag vet inte. Hur ser det ut? lämnar man en 4-åring själv på kalas öht?

Eftersom detta är FL så vill jag bara påpeka att frågan är ärlig och jag är fullkomligt ovetande om man lämnar barnen vid 4års ålder eller ej. Jag undanber påhopp om att jag är sjåpig och överbeskyddande om min 3-åring. Så var det klart, ursäkta mina fördomar men påhoppad blir man lätt på FL-forum Solig 
    vi hade kalas nu och det var blandade åldrar och jag hade skrivit på inbjudan att det fanns kaffe och bullar för mamma och pappa som ville stanna mend et var någon som valde att bara lämna men då känner vi varandra.
    nu har inte barnen här varit på riktigt barnkalas men jag skulle känna av situationen om jag skulle lämna dom själv, är det många vuxna där? hur bor dom? osv 
Svar på tråden Bada i pool på kalas ???