• Topdog

Bada i pool på kalas ???

TS:
    Jag tycker allvarligt talat att du borde söka hjälp. Det är inte nyttigt för varesig dig eller ditt barn att du är så orolig och nojig att du funderar på att låta ditt barn stanna hemma från ett kalas för att det eventuellt kommer att finnas en plaskpool där. Det låter också väldigt verklighetsfrämmande att tro att 4åringar försöker dränka varandra i poolen eller att 4åringar riskerar att drunkna i en vattenpöl vid busshållplatsen. Har man den här typen av verklighetsfrämmande katastroftankar så bör man söka hjälp. Snarast.

• Topdog
    CoolJen skrev 2011-06-15 15:07:57 följande:
    Kalas med pool hade jag bara ordnat om det var ca 5 barn som kom eller om barnen var simkunniga, eventuellt att det fanns tillgång till en vuxen som övervakade poolen hela tiden.
    På vilket sätt påverkar simkunnigheten? I en uppblåsbar plaskpool kan en 4åring omöjligt simma, vattnet är inte tillräckligt djupt.
  • Topdog
    Bonanza skrev 2011-06-15 16:39:28 följande:
    Sitter ni på allvar och hävdar att det finns en reell risk för en FYRAÅRING att drunkna i en plaskpool? Eller har jag missuppfattat något och det är en riktig pool vi pratar om? Jag hoppas det!
    Nej, du har inte missuppfattat något alls. TS hävdar även att en fyraåring kan drunkna i en vattenpöl vid en busshållplats. På den nivån är det.
  • Topdog

Glömde. TS hävdar också att 4åringar ofta håller fast andra barns huvuden under vattenytan och inte släpper. Därför krävs minutiös övervakning vid plaskpolen och TS tror inte att kalasbarnets föräldrar klarar av att titta på barnen varje sekund.

• Topdog

Anonym skrev 2011-06-15 16:51:24 följande:

Ja det stämmer, det går tyvärr  vilt till ibland med dessa barn ska du veta.. bråttas, busas, hålls fast, slåss mm....
    Jag har oerhört svårt att tro att det skulle vara ett problem bland 4åringar att de hållerner andra barns huvuden under vattnet. Eller bor du i ett område där förälderarna fullständigt skiter i att uppfostra sina barn? Själv har jag aldrig träffat en 4åring som inte vet/förstår att man inte får hålla ner någons huvud under vattnet.

Jag har själv haft plaskpoolen framme på ett kalas för 18st  4-åringar. Självklart fick inte alla plats samdidigt. Men det var otroligt uppskattat av barnen eftersom det var 27 grader varm den eftermiddagen. Inte en enda av barnen försökte dränka ett annat barn. Inte en enda slog sig så hårt i gräsmattan att den tuppade av och drunknade i det 20 cm djupa vattnet. Inga stryptag togs, inget våld brukades.
  • Topdog
    Anonym skrev 2011-06-15 17:04:37 följande:
    Grattis! Skål

Ibland är dock oturen och olyckan framme vare sig vissa vill kännas vid det eller inte.
    Jag är säkerhetsmedveten. Däremot är jag inte verklighetsfrånvänd. Fråga dig hur många barn över 3 år som har dött i plaskpoolen de senaste 40 åren. Där kan du avgöra ifall din oro är berättigad eller om du är i behov av terapi. För uppriktigt sagt, att vara så oroligt för drunkningar i en plaskpool , eller för den delen en vattenpöl som du hänvisar till, tyder på en sjuklig oro som inte är sund att leva med.
  • Topdog
    Balahir skrev 2011-06-15 18:10:16 följande:
    ca 2 per år. av ca 90.000 barn i den åldersgruppen (1-6 år). så risken är minimal
    Och gäller dessa siffror uppblåsbara plaskpoller, eller pooler i allmänhet?
  • Topdog
    Indianica skrev 2011-06-15 22:45:50 följande:
    Dessutom får jag uppfattningen att det fåtal barn som drunknar i uppblåsbara plastpooler gjort det då de smitit iväg till poolen i ett obevakat ögonblick. Inte att de drunknat under en planerad badstund.
    Exakt. Eller att de smitit över till grannen och ramlat ner i deras riktiga pool. Min poäng i det hela är att oroa sig för att en barn ska drunkna i en vattenpöl vid busshållplatsen eller i plaskpoolen under kalaset är lika verklighetsfrämmande som att inte låta sin 4åring vara ute på den egna tomten för det kan komma en hund och bita ihjäl den. Visst, det skulle kunna hända, men det är så osannolikt att man inte kan styra sitt liv efter det. Lite sunt förnuft och verklighetsförankring är bra egenskaper.
  • Topdog
    Anonym skrev 2011-06-16 22:32:22 följande:
    Det är fan 10 barn för mycket, och MIN dotter ska INTE bli en av dessa 10 stackars barn.
    TS:
    Innan du du oroar dig över den här typen av grejer, så borde du kolla upp hur många barn som drunknat i en uppblåsbar plaskpool de senaste 40 åren. Det är inga 10 barn.
  • Topdog
    Anonym skrev 2011-06-16 22:49:02 följande:
    Fjantigt igen.. vattenpölar kan vara rätt olika också storleksmässigt och hur djupa de är, jag menade inte en sådan pytteliten utan en större.
    Men TS, allvarligt. Att ens dra upp att barn kan drunkna i vattenpölar är så otroligt löjligt och verklighetsfrånvänt att man baxnar. Om man oroa sig för att en 4åring ska drunkna i en plaskpool på ett kalas samtidigt som man påstår att man måste använda bilen, då är det verkligen dags för terapi. För såna nojjor är inte friska.
  • Topdog
    Indianica skrev 2011-06-16 23:09:32 följande:
    Man ska dock inte säga att det var bättre förr. Det fanns ju t.ex. inte så många pooler i trädgårdar när vi växte upp,
    Jag växte upp på 70-talet. Visst ingen hade riktig pool, men en liten uppblåsbar plaskpool (som TS avser) hade alla.
  • Topdog
    Indianica skrev 2011-06-16 23:11:07 följande:
    Jag kan förstå tänket. TS känner nog att hon har kontroll över bilen hon styr, men inte över poolen om hon nu lämnar barnet där.
    På vilket sätt har TS konroll över alkoholisterna, de drogpåverkade, de medicinerade eller de med vanföreställningar?
  • Topdog
    Indianica skrev 2011-06-17 00:59:18 följande:
    Nu vill jag inte involvera mig i någon dislussion om badpoolernas historiska utveckling, men inte är det väl en babypool TS avser?
    Jo. Det är just det TS avser. Det hanlar alltså inte om någon riktig pool, utan om en uppblåsbar plaskbassäng. Sån man köper på bensinmacken.
Svar på tråden Bada i pool på kalas ???