• SofiaEmmy

Bada i pool på kalas ???

Aniko skrev 2011-06-15 23:51:23 följande:
    Jag hade frågat om det var okej att jag fick stanna på kalaset, du behöver ju inte säga att du inte litar på dem men säg att din dotter är lite rädd för vatten och/ eller att du kam hjälpa till med kalaset. Jag hade aldrig lämnat min 4-åring själv på ett pool-kalas! Gillar de inte det så tacka nej till inbjudan.
    Är jag helt ute och cyklar eller brukar man lämna 4-åringar själva hemma hos någon kompis? och framför allt brukar man verkligt lämna dem på kalas själva?

Jag har en 3-åring och har inte lämnat henne mer än hos släktingar - inte hos ngn kompis själv - men det kanske händer mkt på ett år, jag vet inte. Hur ser det ut? lämnar man en 4-åring själv på kalas öht?

Eftersom detta är FL så vill jag bara påpeka att frågan är ärlig och jag är fullkomligt ovetande om man lämnar barnen vid 4års ålder eller ej. Jag undanber påhopp om att jag är sjåpig och överbeskyddande om min 3-åring. Så var det klart, ursäkta mina fördomar men påhoppad blir man lätt på FL-forum Solig 
  • SofiaEmmy
    Bonanza skrev 2011-06-16 08:03:51 följande:
    Se mitt svar. Min dotter som fyller fyra i augusti har lekt ensam hemma hos kompisar sedan hon var tre för övrigt.

Det kan väl kanske vara lite skillnad här där jag bor dock eftersom jag bor på landet och här känner nästan alla varandra. Inte riktigt, men nästan.
    jag bor också på landet men skulle nog inte lämna min 3-åring ensam på kalas iaf - och ärligt talat skulle nog inte familjen som har kalaset ta illa upp om jag stannade. Jag hade ju definitivt hjälpt till med ditten och datten - mat, passning, lekar - tycker det är ganska roligtGlad. nu har ju min tjej fortfarande blöja och en del av hennes vänner också och jag hade inte kunnat begära att kalasfamiljen ska byta blöja på min om hon lägger världens lass - samtidigt som mamman ska ta hand om ett kalas med X antal andra 3-åringar.

sen vet jag inte hur det kan blir när hon är 4, jag kanske ändrar uppfattning - hon har kanske mognat mkt på ett år - definitivt slutat med blöja så mycket blir säkert smidigare - tiden får utvisa.
  • SofiaEmmy
    älskarlivet81 skrev 2011-06-16 08:12:03 följande:
    Fast jag hade ju dock inte velat att någon annan förälder kommer in på kalaset och börjar hjälpa till.. Det är ju inte du som har kalaset..
    det handlar inte om att jag rusar in och tar över kalaset - men du känner inte mig och mina vänner som träffas med våra barn - vi har en hjälpande och solidarisk attityd genemot varandra - vi tycker om varandra och vill hjälpas åt Solig
  • SofiaEmmy
    Bonanza skrev 2011-06-16 08:18:46 följande:
    Ja, är de såna treåringar är det ju skillnad. Ingen av dotterns kompisar hade blöja vid tre år.
    nä då kanske det är en annan femma - betydligt enklare att hantera som kalasvärdinna också Glad
  • SofiaEmmy
    tamate skrev 2011-06-16 09:04:10 följande:
    vi hade kalas nu och det var blandade åldrar och jag hade skrivit på inbjudan att det fanns kaffe och bullar för mamma och pappa som ville stanna mend et var någon som valde att bara lämna men då känner vi varandra.
    nu har inte barnen här varit på riktigt barnkalas men jag skulle känna av situationen om jag skulle lämna dom själv, är det många vuxna där? hur bor dom? osv 
    jättebra skrivet på inbjudan! ska jag absolut göra när jag har barnkalas Glad
  • SofiaEmmy
    Aniko skrev 2011-06-16 10:27:12 följande:
    Televinken: det varierar nog mycket! Tror min son gick på kalas första gången när han var 4-5 år och då var alla föräldrar där nen vi satt i ett annat rum än barnen. Min son hade aldrig varit där innan så jag hade inte velar lämna honom själv .

När han fyllt 5 började jag lämna honom själv på kalas...

Vi hade badkalas förra året och vi erbjöd alla föräldrar att stanna men bara en gjorde det. Men då var barnen 7 och hade gått i simskola först och det fanns en badvakt i närheten. Stor skillnad liksom

Jag tycker bara det är trevligt om andra föräldrar stannar. Då har man nån att småprata med och hjälps åt att plocka undan mm
    Ja det låter ju förnuftigt!

För att svara på TS fråga så hade jag nog inte lämnat en 4-åring själv på pool-kalas, jag hade varit med och hjälpt till =) tyck vad ni vill om det Solig  i grund och botten tror jag att andra föräldrar förstår att man faktiskt är mån om sitt barn och faktiskt vill att det ska överleva ett poolparty - och då menar jag inte att man ska hönsa omkring och skydda utan ha uppsikt när det är i vattnet.
  • SofiaEmmy
    älskarlivet81 skrev 2011-06-16 15:55:57 följande:
    Fast om du inte hade känt föräldrarna, hade du gjort samma sak då?

om jag inte känner föräldrarna är väl det ännu en anledning till att vara med på kalaset Glad

nu är det ju så att ni känner inte mig - jag känner inte er - men jag är en person som är hjälpsam, glad och utåtriktad - människor omkring mig är snäll och hjälpsam mot mig så antar att de flesta tycker om mig. Skulle jag komma till ett kalas där jag inte känner många eller inte ens de som har kalaset tror inte jag att någon skulle ta illa upp om jag stannar med min 4-åring. Säger jag som det är - att jag är lite orolig så tror/hoppas jag att de förstår att jag menar väl. Det kan vara så att jag bara behöver vara med en stund för att jag märker att det går bra så drar jag ju därifrån - jag är ju inte dum på det viset Flört.

Svar på tråden Bada i pool på kalas ???