Avbryta tjänstledighet för studier, hur lång tid innan behöver mitt arbete förvarnas?
Jag är tjänstledig för studier, om jag vill avbryta min tjänstledighet och gå tillbaka till arbetet hur lång tid innan behöver jag säga till?
Jag är tjänstledig för studier, om jag vill avbryta min tjänstledighet och gå tillbaka till arbetet hur lång tid innan behöver jag säga till?
Hos kommunal i gbg är det 1månad!
Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.HTM
10 § Arbetstagare som avbryter sin utbildning har rätt att återgå i arbete.
Vill arbetstagaren utnyttja den rätt som tillkommer honom enligt första stycket, skall han underrätta arbetsgivaren om att han vill återgå. Arbetsgivaren är dock ej skyldig att låta arbetstagaren återgå tidigare än två veckor eller, om ledigheten har varat minst ett år, en månad efter det att han mottog underrättelsen. Vill arbetsgivaren utnyttja sin rätt att uppskjuta återgången, skall han genast underrätta arbetstagaren om detta och samtidigt ange när återgången kan ske.
Andra stycket gäller ej i fråga om ledighet som sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka.
Jag har varit tjänstledig i lite mer än 13 månader så då borde det vara ett år som gäller för mig.
Tänkte meddela min arbetsgivare under dagen när jag med säkerhet vet hur jag kommer att göra och då borde det inte vara några problem att få börja jobba den 15 aug igen.
De lär dock bli mindre glada över att jag bara kommer att kunna jobba 2 1/2 månad för att sen förhoppningsvis få graviditetspenning de sista två månaderna pga tungt arbete.
Det kan visserligen bli lite struligt för arbetsgivaren att du kommer tillbaka och sedan troligen går efter ett par månader. Men å andra sidan lär de uppskatta att du meddelat dem i god tid att du vill komma tillbaka
Det kan visserligen bli lite struligt för arbetsgivaren att du kommer tillbaka och sedan troligen går efter ett par månader. Men å andra sidan lär de uppskatta att du meddelat dem i god tid att du vill komma tillbaka