Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ni som bara tog bort blöjan

Tog bort blöjan för vår yngsta rakt av förra måndagen. Idag har han koll på kisseriet. Säger till innan och har även börjat gå på toaletten istället för pottan. Bajset kvarstår ännu, han tycker att det är lite "läskigare". Har hamnat på pottan någon gång men annars i kalsongerna. Vi "jobbar" på med det . igår gick han för första gången på en offentlig toalett. Jippiiii! .

Han blir 2 år + 3 månader om en vecka. 

• Flickan och kråkan
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-07-25 12:17:06 följande:
    andra dagen utan blöja, 2 olyckor bara! plus att hion 40min efter hon lagt sej ville gå å kissa.
    Ja, det är lustigt vad fort det kan gå. Här är det precis 3 veckor sedan vi tog bort blöjan på dagen och vi har inte haft någon olycka på "mycket" länge. Han säger till innan, kissar på toaltten....även offentliga toaletter när vi är ute och vi har tagit bort alla skydd från t.ex. soffan när han sitter där och bilen. han tycker fortfarande att det är lite läskigt med bajset. Håller sig rätt länge och sedan får man med lite övertalning få honom att sitta på pottan. Släpper nog snart det med skulle jag tro.....var samma sak med storebror när det begav sig. han ska skolas in på förskola den 16 augusti, så det känns skönt att vi liksom har kommit så långt nu innan.
  • Flickan och kråkan
    Phillippa skrev 2011-07-27 08:06:45 följande:
    Jag är lite orolig över hur det ska gå när dottern börjar dagis om tre veckor. Hon kommer att gå på en småbarnsavdelning och jag gissar att de flesta har blöja och risken då är ju att hon också vill ha det. Idag bad hon om blöja men jag sa att "du är så stor och duktig nu så du behöver inte blöja". "**** liten"sa hon då, vilket jag besvarade med "ja, du är liten men väldigt duktig så du behöver inte blöja". Sedan dog diskussionen ut men jag befarar som sagt att det kan gå tillbaka när hon börjar dagis. Har någon erfarenheter av dettta?

Jag tror inte problemet du behöver bekymra dig för är att hon går med andra barn som har blöja. Det som ofta är en ganska stor faktor är att de blir upptagna och glömmer bort sig på ett helt annat sätt på förskola. Min äldsta hade varit torr i flera månader när han började på förskola....som 3-åring, men där hände ibland olyckor för att han helt enkelt hade kul och glömde bort sig......och ingen mamma som påminde . Sedan finns ju också det faktum att det är ny miljö, nya människor etc.

Min yngsta ska skolas in 16 augusti och han har varit torr i 3 veckor nu. Han är lite äldre än din dotter - 2 år + 3 månader. Vi ska försöka vara noga med att besöka toaletterna tillsammans första dagarna....om det skulle vara ett problem med toaletterna av någon anledning när vi föräldrar inte är med så kan vi ta med hans potta som han kan klara helt själv på ett annat sätt. Be personalen att påminna honom regelbundet. Han kan ofta hålla sig rätt länge men kan behöva bli påmind. Han kommer att ha sin storebror på samma avdelning så lillebror kan ju även säga till honom så att han kan be om hjälp om lillebror känner sig osäker inledningsvis. Hur andra gör verkar inte ha påverkat någon av dem i just detta avseende. Det är liksom något som bara verkar handla om dem .  
Svar på tråden Ni som bara tog bort blöjan