• Anonym (Livrädd)

Blod från tarmen. RÄDD!!!

Jag ska försöka fatta mig kort. Men det går väl kanske inte...

Började bajsa slem för ca tre månader sedan. Vid ett par tillfällen såg jag lite blod. Har träffat läkare och har tagit alla möjliga prover; blodprov, leverprov, avföringsprov, gluten osv. Allt var normalt.

Hon har inte undersökt tarmen utan remitterat mig till en coloskopi.

Jag har sagt till henne att jag är jätterädd för cancer men hon tror absolut inte att det är det. Hon tror att det hänger ihop med att jag är deprimerad (vilket jag dessutom är *suck*)

Det har varit bra ett tag men idag kom det mycket blod när jag gjorde nr 2. Till saken hör att jag har haft problem med hemorojder men tycker att de blivit bättre.

Jag tog mig helt enkelt en titt och tycker att det ser ut som ett litet sår i analen som blodet kommer från. Jag vet inte. Det verkar inte blandat med avföringen och det kommer blod på pappret.

Tror ni att detta hänger ihop? Eller är det bara en slump att det kommer blod nu?

Ska jag behandla med Xyloproct och vänta på att få en tid för coloscopi (kun de ta ett tag sa läkaren eftersom hon inte bedömde det som akut). Eller ska jag ringa VC och berätta om blodande?

Skulle helst vilja prata med en annan doktor för jag gillar inte den första jag träffade. Känner inget förtroende för henne. Kan man byta mitt i alltihop?

Många frågor.

Jag är faktiskt jätterädd för att dö.

Hjälp.

• Svar på tråden Blod från tarmen. RÄDD!!!
  • Julias mamma

Jag tycker att det låter som hemorrojder...

Däremot vet jag att man ska kontakta läkare om det kommer blod från baken....
    Var inte för orolig innan du gjort undersökningarna....det är ingen fara tror jag!

• Julias mamma

Så här står det på vårdguiden.se

Vänd dig till din husläkarmottagning:

-om du blöder från ändtarmen och det har gått mer än ett år sedan du blev läkarundersökt. Det är särskilt viktigt om du är över 40 år.

-om du har en större blödning eller ofta har småblödningar från ändtarmen

-om du har svåra smärtor

-om du har långvarig klåda

-om det läcker slem eller avföring från ändtarmen

-om du inte blir bättre inom 2-3 veckor med egenvård.

• Amy

Det låter som att det är dina hemorrojder som blöder. Så fortsätt du med Xyloproct. Blir det värre så ring din VC igen. Vill du få en tid snabbare till coloskopin så ring dit och och säg att du kan ta återbudstider.

Vill du byta läkare kan du göra det, det är ju viktigt för dig att du trivs med din läkare.

Lycka till!
    Kram Amy

Svar på tråden Blod från tarmen. RÄDD!!!