Inlägg från: Knorris2011 |Visa alla inlägg
  • Knorris2011

När börja använda spjälsäng??

Har en son på 2.5 månad och som jag alltid samsovit med. Från början sov han "på mig", senare tid lite mer "själv" fast ändå i vår säng och nära mig. Senaste veckan har han börjat sova allt längre stunder nattetid och det händer att han sover ända till 06 utan att vakna för att få mat. (beroende på när han somnar). Igår testade vi att lägga honom i sin spjälsäng som står brevid vår säng då han somnade innan vi gick och lade oss (21.00). Han sov till 04.30 ! och vaknade då för att få mat och fortsatte då sova hos mig. Jag är egentligem emot att han sover i sin säng, tycker han fortfarande är för liten.. Min sambo tycker det är bra om han gör det de ggr han somnar i vår famn innan vi ska lägga oss och att han när han vaknar får komma till vår säng. Vi har lite delade meningar helt enkelt :) Hur har ni gjort? Skoa jag tolka natten som att han är redo att sova själv? Kan han t om soa bättre själv? Vad är era erfarenheter? Intressant att höra..

• Svar på tråden När börja använda spjälsäng??
  • Knorris2011

Jo du har helr rätt, min bvc sköterska tyckte man ska börja med spjälsäng först vid 3-4 månader...

• Knorris2011
    hymafr skrev 2011-06-15 11:18:49 följande:
    Det är väl bra att ha som regel att han ska somna i sin egen säng men får lov att komma till er säng när som helst han vaknar på natten.

Kanske gulligt och mysigt att samsova med en bebis men mindre kul när de är några år gamla och har en tendens att sparka omkring sig och snurra runt som små karuseller.
    Kan vara lika bra att få in bra rutiner redan nu eftersom det verkar som om det funkar.

Ja du har helt rätt. Dags fö4r mamma att klippa navelsträngen kanske ;)

• Knorris2011
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-15 13:26:17 följande:
    Det finns ju ett annat alternativ . Sätt en vanlig 90-säng i kloss med er föräldrasäng och skjut det hela mot väggen. Så har vi båda våra sovandes....på varsin sida. Den äldsta är 3½ år och den yngsta är 2 år drygt. Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Alla sover gott .
    Ingen dum ide! :)
Svar på tråden När börja använda spjälsäng??