• Gothica

Varför gör min mamma så här?

Jag vet inte var jag ska börja, men jag ska försöka göra en lång historia kort.... Jag är SÅ innerligt less på min mamma, som aldrig gjort annat än få mej att må dåligt. Jag är nu 37 år och har tre barn i åldrarna 10, 6 och 1. Min mamma har mest brytt sig om min äldsta dotter, hon som är 10. Hon har alltid haft ett jävla humör och säger man något som inte passar henne, så blir det ett jävla liv och då är det som att man ska straffas psykiskt med tystnad. Så har det alltid varit. Jag börjar nu förstå varför jag alltid haft så dålig självkänsla.... När jag var barn kunde hon säga saker som att hon skulle sopa golvet med mej om hon blev arg, passa dej jävligt noga och du gör ju aldrig någonting, osv...

Nu har hon definitivt gått för långt! Har nu inte pratat med henne sen april, men däremot har hon skrivit flera elaka mail (nu var det dock ett tag sen...), om att jag är hemsk, sjuk i huvet, att hon ska skriva ett brev till min äldsta dotter om vilken hemsk mamma hon har som hon ska få läsa då hennes mormor är död (det skrev hon två gånger och sista gången lade hon till "lita på det"), hon skriver att hon inte vill ha mer med mej att göra, att hon ska flytta från stan, osv. Hon ringer till min syster och gråter och min syster tycker synd om henne. Jag tycker då inte synd om henne det minsta! Hon verkar se sig som ett offer... Hon har också tydligen nu fått för sig att jag berövar henne rätten att träffa sina barnbarn (något som jag aldrig skulle göra och heller aldrig antytt...) och att jag snackar skit om henne framför dem... Det är nog mer hennes stil. Hon har skickat sms till min äldsta dotters mobil (tack o lov läser hon aldrig sms!), där hon skrivit att hon älskar henne och saknar henne. Hon har skrivit i mail till mej om att hon inte kan förstå hur jag kan beröva min äldsta dotter rätten att träffa sin mormor (inte ett ord om de andra barnen!), något som jag aldrig antytt och jag fattar verkligen inte vad hon får allt i från!

Jag har verkligen inte gjort henne någonting, inte annat än reagerat mot all skit hon hävt ur sig. Så jag förstår verkligen inte varför hon gör så här! Hon verkar bara bli bittrare och elakare för varje år som går. :(
    Allt började denna gång med att jag var snäll och bjöd över henne på fika då min sambo fyller år, men då jag ringde för att bestämma tid snäste hon åt mej i telefon och sa att hon inte tänkte komma, att hon hade annat för sig och att hon minsann inte tänkte köpa presenter till svärsönerna nu också, för det hade hon inte råd med, bla bla...

Jag har skrivit till henne och försökt förklara, men det spelar ingen roll så nu har jag gett upp! Vad jag än skriver till henne så får hon det till att jag är emot henne, att jag vill straffa och utnyttja henne, osv. Jag undrar vad jag gör för fel... :( Mår så otroligt dåligt av detta! Jag orkar snart inte mer...

Jag skulle ALDRIG frånta mina barn rätten att träffa sin mormor, men eftersom att hon vägrar träffa mej så kan det ju bli svårt.... Vad ska jag säga när de börjar fråga efter sin mormor??? För ett tag sen ville hon ta äldsta dottern på badet, men bara om jag lämnade henne nere vid gatan att vänta på sin mormor så att hon slapp komma in och träffa oss (mej), vilket jag naturligtvis vägrade göra. Då fick hon det till att min dotter inte fick träffa henne.

I dag fyller min yngsta dotter 1 år och hon har inte ens hört av sig! På min födelsedag hörde hon heller inte av sig, men det är ju ingenting i jämförelse. Ska hon låta sin bitterhet, stolthet och ilska gå ut över barnbarnen?

Det måste väl ändå vara henne det är fel på??? HJÄLP, vad ska jag göra???

Ledsen.... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 13:06
    Tack för alla fina svar! Men det är faktiskt lättare sagt än gjort att säga upp kontakten med sin mamma. Det är ju trots allt min mamma och emellanåt har vår kontakt varit bra också, så på nåt sätt saknar jag henne ju. :( Men hon verkar ju redan sagt upp kontakten med mej, så vad kan jag göra? Har tidigare också skrivit till henne att så länge hon inte kan be om ursäkt så vill jag inte ha mer med henne att göra. Och, det är jag rätt så säker på att hon aldrig kommer göra. Hon har aldrig bett om ursäkt för någonting i hela sitt liv, för enligt henne är det alltid bara alla andra det är fel på....

• Svar på tråden Varför gör min mamma så här?
  • stoltcissi

känner igen mig i din sits.. dock har ja ej fått några mail men de ska alltid vara på mammas villkor o lyssnar ja ej på henne så kommer de ena sura smset efter de andra.. har som du reagerat på henne o inte heller sagt att hon ej får se sitt barnbarn..
    jhon till o med hotade med dra in advokat för att få se sitt barnbarn..han e 2,5år..
    o när man ej hör av sig till henne så skriver hon saker som behöver du nåt el så.. försöker köpa sig vänslap ungefär..
    att hon inte har hört av sig o sagt grattis till din yngsta dotter är rent ut sagt elakt..
    det e inte fel ´på dig... inte fel på nån av oss... utan våra mammor..

• ica

Kanske har du det bättre utan henne? Och hur mycket är hon att ha som  mormor?

• kluckis

Jag känner igen mig lite i din sittuation visserligen är hon inte lika hotfull men hon ska alltid ha rätt och alla ska tycka synd om henne och hon får en att inse att man dålig som person ex hänger du tvättten såhär hemma också? och hon ska hela tiden ha koll och frpga om jag gjort skaer och söger man emto blir dte ett jävli liv för hon vet bäst och det spelar ingen roll vad tex arbetsförmedlingen. läkaren eller skolan sagt så är det hon som har rätt!
    Jag har enbart kontakt med henne för att träffa min underbara snälla pappa och min lillasyster som fortfaradne bor hemma :)
    Gruvar min inför att skaffa barn och att dom får henne som mormor... 

• Annelie 76

Din mamma verkar allvarligt psykiskt störd alternativt psykopat och jag tror du gör dina barn en tjänst om de slipper träffa henne. Risken är ju stor att hon gör samma sak mot dina barn som mot dig och vill du verkligen att de ska må lika dåligt som dig när de blir stora? Nä, ibland kan man inte umgås med de närmast en hur mycket man än vill.

• Åsiktskvinnan

Jag tycker att du ska ta kontrollen. Ja att från och med NU så får hon inte träffa dom, låt henne ha sitt liv och du ditt, så klart att du mår dåligt över detta, men man måste faktiskt inte stå ut med vilket skit som helst bara för att man "råkar" vara släkt. Vad du ska säga till dina barn OM dom frågar efter mormor, ja säg som det är, mormor mår inte så bra så hon säger saker som jag inte tolererar. Det är inte direkt så att dina barn verkar missa något utav att inte ha kontakt med henne. Det visar faktiskt dina barn att man inte behöver tolerera hur folk uppför sig. LYCKA TILL!

• vittra

Förmodligen straffar hon sig själv omedvetet hela tiden för att hon har varit så hemsk mot dig under hela din uppväxt och hela ditt liv, men förmår inte göra något åt saken eller förändra sig och ta tag i situationen. Hon behöver helt klart professionell hjälp, hon har ju jättestora problem! Hon projicerar sina egna känslor av straff till dig eftersom det blir enklare för henne då, ett slags försvar i att hennes medvetna tankar är att det är du som straffar henne. Hon förvränger alltså verkligheten för att skydda sig själv och för att slippa den fruktansvärda ångest som med största sannolikhet finns inom henne. Den är förmodligen så stark att den äter upp henne inifrån.

Det du behöver göra för din familj är att låta henne gå sin egen väg och inte hamna i detta destruktiva mönster där barnen riskerar att bli centrum! Det vore för sorgligt och inte alls bra för dem! Och absolut inte för dig heller!

Det låter som att du fortfarande är väldigt beroende av henne, trots att hon har betett sig som skit emot dig och hela din familj vill du ändå ha henne kvar i era liv?! Det är bara destruktivt! Barnen behöver inte en mormor som beter sig sådär, faktiskt. Hon tar själv avstånd och det tycker jag du ska utnyttja till fullo ärligt talat... du har ett ansvar för dig själv och dina barn, ta det ansvaret och låt din mamma ta ansvar för sig själv.

Vad du ska säga till dem om de frågar? Tjaa säg att hon inte mår så bra nu och inte kan träffa dem, men att du hoppas att hon kommer må bättre snart.

• ica

Klipp banden till henne. Både för din egen men även hennes skull. Hon måste lösa sina problem innan hon blandar in fler människor i skiten.

Svar på tråden Varför gör min mamma så här?