• Bäcka

Gudföräldrar utan att döpa?

Hej allihopa:)

Jag har en fråga som betyder väldigt mkt för oss, vi har inte tänkt att döpa våran dotter men vi vill iaf ha gudföräldrar, går det?
    Vill vill ha hennes farbror som gudfar & min bästa vän som gudmor eftersom de ställt upp under hela graviditeten & efter både i motgångar & framgångar.
    För jag har hört att man inte får bli gudförälder om man inte är döpt men hon blir de då om själva barnet inte är döpt?

• Svar på tråden Gudföräldrar utan att döpa?
  • 071001

Det tycker jag, även om man inte får "papper" på att det är så. Har en vän och hon är gudmor åt ett barn som inte är döpt och deras nyfödda har fått en gudmor och skall inte heller döpas. Kanske är mer fadder då, men vad spelar titeln för roll så länge alla inblandade vet det?

• Mamman02

Nu för tiden heter det ju inte gudförälder utan fadder. Och det blir man via dopet.
    Men det har ingen juridisk betydelse, så om ni väljer att kalla någon "gudfar/gudmo" är väl upp till er. Men lite konstigt är det ju att man vill ha den biten av kyrkan men inte själva dopet?

• Millie84

Jag är inte döpt, men ändå har jag "gudföräldrar" och har alltid haft det! :)

• pamilya

Vi hade namncermoni för sonen och "utsåg" en nära vän som fadder (fast han blir hellre kallad gudfar)

Vi ville väl mest ha en extra vuxen som finns där för vår son.

• Dixie

Gudföräldrar kan ni ju inte ha utan dop - men ni kan ju utse era vänner till faddrar, det är ju inget som ha en juridisk betydelse, det viktiga är ju att ni är överens om vad det innebär att vara fadder och kanske ni kan skriva ihop ett fadderbrev. 

• Ellen Botilda

Jag är Oh-Gudmor till ett odöpt flickebarn :D
    Tycker det var en lysande titel! Den man ringer när man tänker "oh gud vad gör jag nu?" xD
    Jag blev tillfrågad redan när hon låg i magen och sa förstås ja. Så jag tycker man kan ha faddrar oavsett vem/vad som befäster titeln.

• Bäcka

Som Pamilya skrev, en extra vuxen åt våran lilla:)
    Någon som hon kan lita på och som finns både där för henne och oss:)

Men de verkar vara ett känsligt ämne, men varken jag eller pappan tror på något inom "kyrkan" så därför har vi valt att inte döpa, vill hon göra det senare får hon göra de men då  är de upp till henne själv.

Ja vi har ju iaf tänkt att ha någon form av namnfest hemma för släkten & vännerna iaf:)

• Joeline
    Dixie skrev 2011-06-15 20:49:43 följande:
    Gudföräldrar kan ni ju inte ha utan dop - men ni kan ju utse era vänner till faddrar, det är ju inget som ha en juridisk betydelse, det viktiga är ju att ni är överens om vad det innebär att vara fadder och kanske ni kan skriva ihop ett fadderbrev. 
    det kan man väl visst ha, gudföräldrar får man inte vid dopet ändå, utan då heter det fadder. Inget av det är ngt juridiskt bindande och därför kan man ju utse hela världen till faddrar eller gudföräldrar eller vad man nu vill kalla det, även om jag själv skulle tycka att det var konstigt att utse det till mitt barn som inte ska döpas.
  • Trinis

Jag tycker absolut man kan ha gudföräldrar till sitt barn även om man inte döper dom. som någon skriver, det är ju ingen juridik runt detta, så jag tycker absolut ni kan utse gudföräldrar till ert barn.

• pp08

Gudföräldrar förknippas med "gud", med dop. Utan religiös dop blir då dessa "föräldrar" fadder.

Om man döper barnet i kyrkan måste gudföräldrar vara döpta (helst i samma kyrka), väljer man att inte döpa eller ha namngivning kan man ha faddrar.

Varken gudföräldrar eller faddrar är juridiskt bundna till barnet.

♀ 090619
  • Joeline
    pp08 skrev 2011-06-17 14:50:26 följande:
    Gudföräldrar förknippas med "gud", med dop. Utan religiös dop blir då dessa "föräldrar" fadder.

Om man döper barnet i kyrkan måste gudföräldrar vara döpta (helst i samma kyrka), väljer man att inte döpa eller ha namngivning kan man ha faddrar.

Varken gudföräldrar eller faddrar är juridiskt bundna till barnet.
    Det har du fått om bakfoten! Det heter "fadder" enligt Svenska kyrkans ordning. Och den som blir fadder behöver inte vara döpta, varken i samma kyrka eller någon annan kyrka. Jag är fadder (men säger hellre själv gudmor) till en flicka som är döpt i kyrkan. Själv är jag dock inte döpt.
  • Joeline

eller så kanske det finns en sån regel, men att de inte följde den i den kyrkan där jag blev fadder, men isf verkar det ju inte särskilt viktigt?

Svar på tråden Gudföräldrar utan att döpa?