• popcornplaya

Hur tänker du runt abort om barnet har DS?

Har du aborterat ett barn med DS eller ska du göra det eller tänker du göra det om det nån gång visar sig att du bär på ett barn med DS?

Hur tänker du kring det hela?

Är lite nyfiken hur folk resonerar i sina beslut runt det här och skulle vilja veta lite mer. När det kommer in lite svar kan jag skriva mer om vad jag tycker i frågan.

Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 12:32
    Jag tycker att det är riktigt läskigt med en värld där man får möjligheten att sålla bort dom som inte följer normen eller är som alla andra. Och att dom flesta som väljer att ta bort oftast inte är pålästa alls eller vet vad dom egentligen väljer bort.

Vilken fruktansvärd värld alla med ds växer upp i när dom vet att dom inte är önskade och ett skäl till att göra abort.

Nä, jag blir bara så illamående......
  • Svar på tråden Hur tänker du runt abort om barnet har DS?
  • Taxi

Nej, jag skulle inte abortera ett barn med DS. Jag är inte heller intresserad av att göra KUB för att ta reda om barnet har DS. Blev ganska provocerad av att 3/4 av informationsträffen för nygravida i Malmö handlade om fosterdiagnostik och vilka tester man erbjuds för att upptäcka just DS (och en del andra kromosomavvikelser).

• Emmi27

I vilken veckan kan man få reda på det? Har inte tänkt på att ställa den frågan förut. Har alltid tänkt att om jag planerade att bli gravid och sen får reda på att barnet har DS så skulle jag ta bort det. Men så kom jag att tänka på att vilken vecka är det i? Man får väl inte abortera ett DS barn senare än vanligt eller? Tänker att det kanske är lätt att säga innan man är där att man skulle ta bort det men det är ju inte säkert att det skulle kännas rätt ändå.

• Catgodess

Nej jag skulle inte abortera ett barn med DS. Har varit ofrivilligt barnlös så länge att just nu är jag lycklig oavsett hur barnen är när de föds i sommar. Har dessutom träffat flera människor med DS som levt fullgoda liv och varit lyckliga trots sin extra kromosom.

• ThereseX
    Taxi skrev 2011-06-15 14:37:01 följande:

Nej, jag skulle inte abortera ett barn med DS. Jag är inte heller intresserad av att göra KUB för att ta reda om barnet har DS. Blev ganska provocerad av att 3/4 av informationsträffen för nygravida i Malmö handlade om fosterdiagnostik och vilka tester man erbjuds för att upptäcka just DS (och en del andra kromosomavvikelser).

Jag tycker samma lika som Taxi.

Jag fick mitt första barn 2002 då var det inte ens någon som frågade om man ville göra KUB, fick mitt andra barn 2010 då var det jättemycket prat och info om just KUB. Jag trodde det var nåt man gjorde när man var äldre och i en eventuell riskzon för diverse åkommor.

Vi har vänner som har barn med DS och han är precis som oss alla andra mer eller mindre, man tänker inte på det.

• Emmi27

ingen som kan svara på i vilken vecka man får reda på det? jag kan inte ett skit om ultraljud och sånna där test

• kasa01

Hej!

Sitter just och väntar på svar från MKP, det är otroligt plågsammt att behöva ta beslut om vi skulle behöva. Jag vet fortfarande inte hur jag/vi ska göra om det visar sig "bara" vara DS, det är ju ofta förknippat med annan problematik såsom hjärtfel o annat. Jag vill inte föda ett barn som kommer ligga på intensiven en kort tid för att sedan dö, det vill såklart ingen. Vi är också IVF' patienter, väljer jag att behålla detta har vi förmodligen väldigt liten chans att få till en till graviditet m ett friskt barn. Jag har en son sen tidigare, min sambo är barnlös. Vi fick även en mola för lite drygt ett år sedan, vilket är missbildad graviditet som gör att det växer en tumör i bebisens ställe, där jag länge stod inför risken att få cancer pga molan. Detta är också en slags kromosom missbildning, ingen vet om det har något samband m denna graviditet. Allas situationer ser ju olika ut, men jag tror ingen önskar att detta ska ske. Jag skulle givetvis älska ett barn m DS, men är inte säker på att jag är villig att välja det i stället för att kunna försöka hinna med att bli gravid igen och hoppas på ett barn utan kromosom fel. Det tog oss 3 år att bli gravida, ska det ta 3 år för att lyckas igen är ålder en faktor för oss.

Som jag känner just nu väntar jag inte beskedet, visar det sig vara DS, och inga andra fel kommer jag att försöka ta reda på så mycket som möjligt innan jag/vi tar beslutet.

• Taxi

Jag tror att man gör KUB-test i vecka 12. Vem som erbjuds testet beror på var i Sverige man bor. I Skåne är det bara kvinnor över 33 år som erbjuds. Om man tycker att det är jätteviktigt kan man gå privat. Visar det sig att barnet skulle ha DS och man inte vill behålla det, så är det vanligtvis landstinget som tar hand om aborten. Tror jag iaf, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har arbetat med både barn och vuxna med DS och härligare människor får man leta efter (även om alla individer är olika såklart, DS eller ej). Har även träffat många föräldrar till DS-barn som nog skulle få en klump i magen av att tänka på att deras barn skulle valts bort...

• Emmi27
    Taxi skrev 2011-06-15 15:04:13 följande:
    Jag tror att man gör KUB-test i vecka 12. Vem som erbjuds testet beror på var i Sverige man bor. I Skåne är det bara kvinnor över 33 år som erbjuds. Om man tycker att det är jätteviktigt kan man gå privat. Visar det sig att barnet skulle ha DS och man inte vill behålla det, så är det vanligtvis landstinget som tar hand om aborten. Tror jag iaf, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har arbetat med både barn och vuxna med DS och härligare människor får man leta efter (även om alla individer är olika såklart, DS eller ej). Har även träffat många föräldrar till DS-barn som nog skulle få en klump i magen av att tänka på att deras barn skulle valts bort...
    okej tack =)

det många tar miste på är att de tror att DS barn skulle lida av det på nåt sätt men så länge de ger bra möjligheter att också få utvecklas i den mån det går så ligger det faktiskt mest hos andra människor. OM jag skulle hamna i den situationen att jag kunde välja och valde abort så skulle det enkom vara för min egen skull, för att jag är ego, inte för att jag tror att barnet skulle få ett dåligt liv bara för att det ha DS.
  • SilverEmma

Jag gjorde FVP med båda barnen och hade gjort abort om det visat något avvikande. Inget garanterar "normala" barn, men vissa saker kan man eliminera idag och jag valde att göra det.

• popcornplaya

Inga fler som har några åsikter i frågan? T.ex någon som faktiskt gjort en abort pga DS. Eller vågar man inte stå för det?

Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
Svar på tråden Hur tänker du runt abort om barnet har DS?