• Gothica

Vad aktiverar ni era barn med nu under sommarlovet?

...Och hur gör ni för att inte bryta ihop alldeles? Sommarlovet har precis börjat och jag är ett VRAK redan! :( Känner mej som en dålig mamma. Har så svårt att komma på vad jag ska aktivera barnen med. Nu har det dessutom varit några dagar med dåligt väder, så vi har bara suttit inne och då är det värre än någonsin. Den som kräver mest är min son, som är 6 år. Han är minst sagt överaktiv och kräver ständig uppmärksamhet, aktivering och stimulans. Att vara inomhus med honom en hel dag är en pärs, minst sagt! Han springer runt och skriker, får utbrott, tjatar och gnäller dagarna i ända. Han måste ständigt ha något att göra! Han älskar tv-och dataspel, men jag kan ju inte sätta honom framför det jämt (även om det är det han helst av allt vill - såklart!). Jag tycker ärligt talat inte alls att det känns speciellt kul med sommarlov. Nu är det slut på lugnet typ. Har även två andra barn, som är 10 och 1 (båda tjejer). Lilltjejen kräver ju en hel del förstås. Det blir en hel del gnällande och bärande. Svårt också att åka i väg nånstans själv med allihop. Dessutom har jag ständigt dåligt med pengar och det mesta verkar ju kräva det tyvärr... Men bara det lite finare väder igen ska vi nog hitta på nåt kul att göra utomhus.

Hur känner ni andra inför sommarlovet? Vad aktiverar ni era barn med? Har ni några tips på inomhusaktiviteter under regniga dagar? Alla tips tages tacksamt emot. :) jag är dessvärre inte så bra på att leka... :( Bakar hellre, men det kan man ju inte göra jämt...

• Svar på tråden Vad aktiverar ni era barn med nu under sommarlovet?
  • DuJag

Regnkläder? Hoppa i vattenpölarna är alltid spännande. Och lite frisk luft även regniga dagar!? :)

• Jenny 83

Spela spel, baka, titta på film, ta en promenad, gå till någon lekplats, badhuset, hälsa på vänner o bekanta (miljöbyte en stund är aldrig fel), städa :) (det kan barnen hjälpa till med).....

• skånegås

Det tar en till två veckor innan de stressat av och vant sig vid att bara vara hemma. Ju mer tid de tillbringat borta desto värre brukar övergångstiden vara. Sen tycker jag inte att man ska aktivera barn. De behöver lära sig att själva tänka ut vad de vill göra... Sen kan de självklart vara med mig med det jag håller på med, eller så gör vi något roligt tillsammans. -men AKTIVERA nej tack!

• power1

Har du pengar så är det inte så svårt. Jag tänker på allt jag vill göra med mitt barn, men är pank. Det finns skara sommarland, grönalund, skansen, badhus mm. Annars får man gå till lekparken hela dagen om man är fattig. Spela sällskapsspel. Har ni råd så picnic kanske. Överaktiva barn funkar bättre utomhus. Gå i skogen om de vill.

• Trollet i skogen

Samma problem här!! Min 10:åring ville inte gå på sommarfritids, försökte övertala honom men icke. Det tog en halv dag på sommarlovet för han (som jag sagt insåg) att alla kompisar var där. Dom har ingen lust att sluta tidigare för på sommaren gör dom roliga saker på fritids.

Själv är jag höggravid men mycket sammandragningar så jag kan/orkar inte göra så mycket. Dessutom är ekonomin inte på topp heller.

Tycker det rycker i hela kroppen på barnet av tristess även om jag tror det är mina känslor. Det har blivit spel och tv i tre dagar då det bara regnar =( Vi åkte till ett innomhus köpcenter i går så fick barnet springa runt i affärer och kolla på dataspel och leksaker medans jag satt på bibloteket. Barnet satt faktiskt med mig en halvtimme.

• Indianica

Jag brukar försöka få barnen att träffa någon kompis en gång per dag eller åtminstone en gång varannan dag.

De brukar också få gå till lekparken en stund om vädret tillåter. Biblioteksbesök är också bra, gratis och man kan sitta där och läsa, låna böcker och filmer, gör vi 2-3 gånger per vecka.

Pysselböcker är också bra. Men dottern är så snabb med sina pysselböcker, så jag har köpt en riktig mattebok till henne som hon jobbar i lite varje dag. Spela spel är också toppen. Fia med knuff odyl om det regnar annars utomhusspel som typ Kubb.

Vi har också lite utesaker som plastbadpool, vattengevär och waterslidebana(heter det så?) som barnen kan leka med ute i trädgården om vädret är fint. Det älskar de, har vattenkrig och leker i timmar då. Vi har också nära till stranden dit vi kan gå om solen skiner.

Annat barnen gillar är skatboard och rullskridskor.

I veckan åkte vi till ett lekland och var där i fem timmar för det hade regnat hela veckan och det hade blivit alldeles för mycket stillasittande inne då kände jag. Det var det värt!

• Indianica

Glömde skriva att annat man kan aktivera dem med är t ex att baka eller hjälpa till att laga lunch och middag. Mina barn älskar att baka.

• Hulegården

klippa o klistra ä kul tycker de flesta barn. måla me fingerfärg ( filmjölk blandas me lite karamellfärg)

Svar på tråden Vad aktiverar ni era barn med nu under sommarlovet?