• Anonym
    Äldre 15 Jun 15:08
    5559 visningar
    6 svar
    6
    5559

    Banköverföring i annat namn, går det?

    Jag undrar om man kan skicka pengar till något konto i falskt namn? Kommer pengarna fram ändå? Måste den som för över pengarna ha det riktiga namnet, eller räcker kontonummer egentligen? Någon som VET får gärna svara. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Banköverföring i annat namn, går det?
  • Äldre 15 Jun 15:09
    #1
    Anonym skrev 2011-06-15 15:08:00 följande:
    Jag undrar om man kan skicka pengar till något konto i falskt namn? Kommer pengarna fram ändå? Måste den som för över pengarna ha det riktiga namnet, eller räcker kontonummer egentligen? Någon som VET får gärna svara. Tack på förhand.
    För att föra över pengar till ett konto räckker att veta kontonummer dit pengarna skall.
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 15 Jun 15:11
    #2

    På Handelsbanken behöver man inte ha ett namn för att föra över pengar iaf. Har fört över pengar flera gånger för att betala personer på Tradera och då bara använt deras användarnamn. Pengarna har kommit fram ändå. Jag brukar använda mitt användarnamn som avsändare.

  • Äldre 15 Jun 15:13
    #3

    Vad menar du med falskt namn?

    Gör du en vanlig banköverföring konto till konto så ser dom vilket kontonummer överföringen kommer ifrån, men dom ser inget namn. Tror inte bankerna lämnar ut namn om man bara har ett kontonummer heller.

    Vad är det du försöker göra, är nog lättare att hjälpa dig om jag vet vad det är du vill åstadkomma.

  • Äldre 15 Jun 15:16
    #4

    Om du ska sätta in pengar på någons konto så beror det lite på hur stor summan är.
    Några hundralappar kan du säkert sätta in på de flesta bankkontor både anonymt och utan att skriva kontohavarens namn.
    Rör det sig om större belopp så har bankerna nuförtiden direktiv att gå efter för att stävja pengatvätt.

  • Äldre 15 Jun 15:21
    #5

    När jag får in pengar, transferade, på mitt konto ser jag bara vad avsändaren har skrvit in fritextfältet, vilket kan vara vad som helst, och ett referensnummer. Jag ser inte avsändarens kontonummer, bank eller namn. Om jag frågar min bank kanske de skulle lämna ut avsändarens kontonummer och bank men jag vet faktiskt inte.

  • Anonym
    Äldre 15 Jun 23:55
    #6

    Är det större belopp så måste du legitimera dig vid direkt insättning på nån annans konto!
    Eller större o större belopp kan jag inte påstå, va tvungen att legitimera mig redan vid 6000:- direkt insättning  på Nordea. Stenkoll ska dom ha på allt man gör med sina pengar numer!
     

Svar på tråden Banköverföring i annat namn, går det?