• Bonanza

Fattar ni inte att ni skadar era barn?

Nu har jag läst i så många trådar om föräldrar som låter sin extrema rädsla för saker påverka deras barns liv. Föräldrar som beskriver att de aldrig släpper sina barn med ögonen, inte i lekparker, inte i kalas, inte hemma hos kompisar. Och då pratar jag inte om ettåringar, utan om barn i åldrarn 3-10 år typ.

Vad fan håller ni på med egentligen? Förstår ni inte att det hämmar era barn att inte få klättra i en klätterställning som femåring utan att mamma står nedanför "ifall hon skulle ramla". Förstår ni inte att ni förstör för barnen om ni inte låter dem leka själva, utan att övervakas? Förstår ni inte att barn behöver ramla, barn behöver leka fritt, barn behöver få prova på att vara ensamma med kompisar. Barn behöver faktiskt INTE en fångvaktare eller en mamma som leker airbag mot livets inbillade farligheter.

Jag tycker så himla himla synd om era barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 16:27
    Jag var säkert lite otydlig, skrev inlägget för snabbt.

Det är självklart inte skadligt att ha koll på sina barn, det är inte det jag menar. Jag pratar om ren övervakning. Om att inte låta barnet försvinna ur synhåll bakom en rutschkana för två minuter. Om att inte låta stora barn klättra i klätterställningar utan förmaningar eller att man står under och "skyddar". Om att tro att en femåring ska drunkna i en plaskpool med fem centimeters vatten. Osv osv.
  • Svar på tråden Fattar ni inte att ni skadar era barn?
  • viseversa

Nej jag står inte nedanför klätterställingen. Är övertygad och VET att mina barn klarar av att klättra utan att ramla. Är inte rädd att mina barn ska slå sig. Det hör barndommen till.

DÄREMOT vill ja ha koll på HELA TIDEN var dom är när vi är i parken. Varför? Jo för att mina döttrar är så jäva sociala och orädda för människor att om det skulle komma en tant eller gubbe och fråga om dom ville följa med henne/honom ja då skulle dom göra det utan att tveka. DÄRFÖR vill jag alltid se dom när vi leker ute.

Jag vill inte att någon ska gå iväg med mina ungar. Mina barn är naiva och tror gott om alla men jag vet att alla inte är goda och snälla. Och jag känner också mina barn och vet vad dom är kapabla till. och att föja med en främling är något mina ungar skulle göra utan att blinka. Skulle itne du vilja ha bra koll om dina barn var likadana? 

• Bonanza
    viseversa skrev 2011-06-15 16:04:14 följande:
    Nej jag står inte nedanför klätterställingen. Är övertygad och VET att mina barn klarar av att klättra utan att ramla. Är inte rädd att mina barn ska slå sig. Det hör barndommen till.

DÄREMOT vill ja ha koll på HELA TIDEN var dom är när vi är i parken. Varför? Jo för att mina döttrar är så jäva sociala och orädda för människor att om det skulle komma en tant eller gubbe och fråga om dom ville följa med henne/honom ja då skulle dom göra det utan att tveka. DÄRFÖR vill jag alltid se dom när vi leker ute.

Jag vill inte att någon ska gå iväg med mina ungar. Mina barn är naiva och tror gott om alla men jag vet att alla inte är goda och snälla. Och jag känner också mina barn och vet vad dom är kapabla till. och att föja med en främling är något mina ungar skulle göra utan att blinka. Skulle itne du vilja ha bra koll om dina barn var likadana? 
    Mina ungar är likadana. Men det är en så försvinnande liten risk att något sånt ska hända att jag inte anser det vara rimligt att oroa sig över det.
  • viseversa
    Bonanza skrev 2011-06-15 16:10:57 följande:
    Mina ungar är likadana. Men det är en så försvinnande liten risk att något sånt ska hända att jag inte anser det vara rimligt att oroa sig över det.
    Men med mina un agr är det inte heller en försvinnande liten risk att dom får för sig att lämna lekparken helt och gå iväg längs gatan. Dom är väldigt jobbiga på det sättet. Håller sig inte alltid på ett ställe. Och dom kan vara väck på 2 min. 
  • Majan78

Ok, jag står oftast nedanför klätterställningen. Men - min rädsla består inte i att barnen ska göra illa sig utan i att jag inte vet hur jag ska agera om de gör illa sig. Alltså när och om jag ska kontakta sjukvården. Det är som en fobi eller nåt... jag vill ha allt uttänkt i förväg.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Bonanza
    Majan78 skrev 2011-06-15 16:15:15 följande:
    Ok, jag står oftast nedanför klätterställningen. Men - min rädsla består inte i att barnen ska göra illa sig utan i att jag inte vet hur jag ska agera om de gör illa sig. Alltså när och om jag ska kontakta sjukvården. Det är som en fobi eller nåt... jag vill ha allt uttänkt i förväg.
    Borde du inte söka hjälp för det då?
  • Queenie70

Min 3 åring får härja, klättra och leka självklart....Men en 3 åring tycker jag inte att man släpper kollen på utanför hemmet. Det känns inte som en försvinnande liten risk att han kanske springer ut framför en bil eller nåt, snarare en högst verklig risk faktiskt.

• viseversa
    Bonanza skrev 2011-06-15 16:15:49 följande:
    Borde du inte söka hjälp för det då?
    vad för hjälp då? ursäkta men jag har barn som flummar iväg åt ett helt annat håll och skiter i att man ropar på dom. Kan nu hjälpa oss med det?
  • humma

Det är inte synd om vår fem-åring. Vi har koll på henne för hennes skull, vi bevakar henne på avstånd, står inte nedanför klätterställningen men efter att ha upplevt att hon som fyra-åring går iväg till macken själv för att köpa glass så behöver hon göra saker tillsammans med någon, någon äldre. Hon kan en massa men det räcker inte bland bilar, cyklister och mopedister. Hon klättrar så högt i träd att hon inte kommer ned. Hon öppnar poolen. Hon tar cykeln till lekparken och hittar inte hem. Nu bevakar vi inte så mycket utan försöker hänga med istället, roligare för både henne och mig! Hon börjar lära sig men det tar lite tid, att veta att man kan och inse att man har begränsningar är inte helt lätt!

• viseversa

Jag går numera bara till lekparker som är inhägnade för attd et är så satans jobbigt att hålla koll på var dom är hela tiden. 

• Bonanza
    viseversa skrev 2011-06-15 16:18:40 följande:
    vad för hjälp då? ursäkta men jag har barn som flummar iväg åt ett helt annat håll och skiter i att man ropar på dom. Kan nu hjälpa oss med det?
    Jag svarade hon som beskrev sin fobi. Om dina barn försvinner iväg förstår jag mycket väl ifall du vill ha koll på dem. Men det är ju för att det finns en reell risk, inte en inbillad.
Svar på tråden Fattar ni inte att ni skadar era barn?