Fattar ni inte att ni skadar era barn?
Nu har jag läst i så många trådar om föräldrar som låter sin extrema rädsla för saker påverka deras barns liv. Föräldrar som beskriver att de aldrig släpper sina barn med ögonen, inte i lekparker, inte i kalas, inte hemma hos kompisar. Och då pratar jag inte om ettåringar, utan om barn i åldrarn 3-10 år typ.
Vad fan håller ni på med egentligen? Förstår ni inte att det hämmar era barn att inte få klättra i en klätterställning som femåring utan att mamma står nedanför "ifall hon skulle ramla". Förstår ni inte att ni förstör för barnen om ni inte låter dem leka själva, utan att övervakas? Förstår ni inte att barn behöver ramla, barn behöver leka fritt, barn behöver få prova på att vara ensamma med kompisar. Barn behöver faktiskt INTE en fångvaktare eller en mamma som leker airbag mot livets inbillade farligheter.
Jag tycker så himla himla synd om era barn.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 16:27
Jag var säkert lite otydlig, skrev inlägget för snabbt.
Det är självklart inte skadligt att ha koll på sina barn, det är inte det jag menar. Jag pratar om ren övervakning. Om att inte låta barnet försvinna ur synhåll bakom en rutschkana för två minuter. Om att inte låta stora barn klättra i klätterställningar utan förmaningar eller att man står under och "skyddar". Om att tro att en femåring ska drunkna i en plaskpool med fem centimeters vatten. Osv osv.