• vilms07

Funderingar angående budgivning på hus

Hej!
    Hoppas på att någon vänlig själ kan hjälpa mig med mina funderingar kring den pågående budgivningen vi just nu leder.

Intresset för detta hus har varit ganska ljummet. Visningen var för en dryg vecka sedan och sedan vi la vårat bud (en bra bit över senast föregående bud) har det gått 3 dagar utan att någon lagt över. Vi är intresserade av att avsluta affären, hatar det här vacuumet innan man vet hur det blir. Hade det kommit fler bud hade man iaf kunnat ta ställning till om man ska lägga över eller ej.
    Känner att mäklaren förhalar det hela och inväntar en eventuell budgivare som funderar. Men människan har ju haft över en vecka på sig att fundera tycker jag. Jag kan tycka att eftersom vi ligger en bra bit över andra budgivare hittills borde det vara intressant för säljaren att vi inte drar oss ur.
    Jag känner att jag vill ge mäklaren typ ett ultimatum, att vi vill avsluta affären annars drar vi tillbaka vårat bud. Men vi vill samtidigt gärna ha det här huset och vill inte säga att vi struntar i det heller. 

Fy vad svårt det här va. Hur hade ni gjort? Bara väntat ut det hela eller tryckt på med risk för att förlora huset? 

• Svar på tråden Funderingar angående budgivning på hus
  • Studentpappa

Tryck på men utan att ge ett ultimatum? Kräv ett beslut utan att explicit säga att ni drar er ur om ni inte får en snabb affär. Det går ju alltid att ge ett sken av att ev dra sig ur om det inte blir affär snart. 

• Kjell2

Säg till mäklaren att om ni inte skrivt på fredag så börjar ni titta på annat.

• Mars2007

Hur länge har huset legat ute? Bjuder ni under begärt pris? Skiljer ert bud sig mkt från priset?

Har fastigheten inte varit till salu så länge så kanske inte säljaren har så bråttom om ni ligger under begärt pris?

Försäljningar av fastigheter tar längre tid idag än vad de har gjort tidigare.

Jag hade frågat mäklaren rakt ut om vad säljaren anser om ert bud. Ligger ert bud över begärt pris hade jag definitivt ställt ultimatum á la jag vill har ngt besked senast fredag morgon annars går vi vidare (ni kan ju alltid ångra er och finnas kvar ändå   )

• vilms07

Det är den där hårfina gränsen mellan att bara verka för intresserad och att trycka på. Känner tyvärr att vi varit för passiva och bara lallat med och väntat på att en eventuell ny budgivare ska dyka upp. Tycker att dom borde vara mer aktsamma om vårat bud eftersom intresset som sagt varit väldigt ljummet för det här huset. 

Hur lång tid brukar budgivningar ta egentligen? Jag menar när inga nya bud kommit på flera dagar liksom... 

• vilms07
    Mars2007 skrev 2011-06-15 22:03:48 följande:
    Hur länge har huset legat ute? Bjuder ni under begärt pris? Skiljer ert bud sig mkt från priset?

Har fastigheten inte varit till salu så länge så kanske inte säljaren har så bråttom om ni ligger under begärt pris?

Försäljningar av fastigheter tar längre tid idag än vad de har gjort tidigare.

Jag hade frågat mäklaren rakt ut om vad säljaren anser om ert bud. Ligger ert bud över begärt pris hade jag definitivt ställt ultimatum á la jag vill har ngt besked senast fredag morgon annars går vi vidare (ni kan ju alltid ångra er och finnas kvar ändå   )
    Enligt mäklaren accepterar säljaren vårat bud (utgångspriset -budgivningen startade en bra bit under). huset har legat ute ca 1 månad och visningen var för en dryg vecka sedan. 
    Men kan man det då, hota med att dra sig ur och sen inte göra det? känns så pinsamt men sånt kanske man får lägga åt sidan i sådana här situationer... 
  • Mars2007
    vilms07 skrev 2011-06-15 22:07:16 följande:
    Enligt mäklaren accepterar säljaren vårat bud (utgångspriset -budgivningen startade en bra bit under). huset har legat ute ca 1 månad och visningen var för en dryg vecka sedan. 
    Men kan man det då, hota med att dra sig ur och sen inte göra det? känns så pinsamt men sånt kanske man får lägga åt sidan i sådana här situationer... 
    Du kan göra vad som helst i princip - finns inga lagar som styr budgivningen. Om ni har lagt begärt pris tycker jag helt klart att du ska trycka på mäklaren.

Jag är mäklare så du får gärna inboxa mig om mina åsikter, jag funderar på glappet mella nert bud och den under er? Pris? Detta kan du om du vill inboxa mig om så svarar jag där. Jag kan givetvis svara här oxå men ibland är det lite känsligt att prata pengar när andra kan läsa.
Svar på tråden Funderingar angående budgivning på hus