Bo med barn i Spanien?
Har dom ingen offentlig barnomsorg som täcker in heltid och får man ingen ersättning för vård av sjukt barn?
Har dom ingen offentlig barnomsorg som täcker in heltid och får man ingen ersättning för vård av sjukt barn?
De flesta städer har offentlig barnomsorg, heltid är 9-17. Dock svårt att få plats och väldigt få platser oftast. Här i Valencia finns två offentliga förskolor med 30 platser på varje tror jag. Ersättning för vab finns inte.
ja det finns bara två offentliga förskolor 0-3 år i hela Valencia, gissar att det är runt 60 platser totalt. men sen finns det mängder med privata. de offentliga brukar bara ha öppet 9-17 vad jag vet, de privata lite mer såklart men det ingår aldrig i heltid.
Kostar det samma som här?
Jag vet inte riktigt vad offentlig förskola kostar, jag har hört 80 euro utan mat, och runt 100 till för lunch. Nu är min son 4 och går i skolan men hans lunch kostar 4.25 euro/ dag. Privat förskola kostar 300-400 (eller mer) för heltid med mat.
Ja barnen börjar skolan vid 3 och är gratis men böcker kostar och betald lunch är frivillig?
Här får man inte skicka med mat, antingen betalar man eller så får man hämta. På andra ställen i Spanien går de 9-14 och sen får man betala för mat och fler timmar på em
Och fattiga får dispens?
Man kan söka om bidrag för en del av kostnaden för maten om man tjänar lite. Men någon annan form av dispens finns inte vad jag vet, antingen betalar man eller så hämtar man hem barnen på lunchen.
Vilka tokiga tider, är det siesta nu med av nödvändighet?
Det är som lottizm säger. Finns ingen VAB, här är det farmor/mormor/barnflicka som gäller, eller ta ut semesterdagar.
Min unge är inte född ännu, men det brukar finnas många förskolor som är subventionerade, dvs. halvprivata. Jag tror det ligger på runt 350€ lunch inkluderat. Ska man få plats på någon av de komunala förskolorna så måste man tjäna ganska dåligt, typ under 800€ per månad kan jag tänka mig. Eller vara ensamstående, eller ha något handikap osv.
Vill man ha plats på en förskola, kommunal/halvprivat/privat så måste man ansöka om plats i april. Då kan man få plats till september om man har tur i utlottningen.
Eftersom det inte finns något Fritis här så är det ju bra att skolan är öppen till 17.