• Drake

Du som ger ersättning, ge mig tips!

Som jag har fått det förklarat för mig på BB (vi har aldrig ammat) så är det skillnad på olika ersättningar.

Babysemp ska blandas med vatten som är minst 70 grader och får hållas ett dygn i kylen.
    NAN ska blandas med vatten som är 40 grader och ska kastas efter 1 timme om barnet har börjat äta av den, och får hållas 2 timmar om man blandat till den men barnet inte ätit.

Att man inte ska micra har jag förstått att det beror på att man värmer ojämt i flaskan och barnet kan bränna sig, alt att en del flaskor fäller ut gifter när de micras.

Vi ger NAN HA och använder Philips vattenkokare med olika temp. Vi förkokar vattnet eftersom vår dotter bara är 10 veckor och sen ställer vi in det i kylen. Sedan tar vi det vattnet och värmer till 40 grader och häller på termos.
     Vi har pulvret i doserare och blandar i vatten och pulver i flaskan, skakar och matar. Det tar ca 15 sek att göra mat

Tetror använde vi i början men slutade sen eftersom det blev dyrt. Man måste ju slänga dem efter man öppnat och dottern äter inte upp en hel tetra på en måltid.

Ett annat tips för flaskmatning är att köpa en steriliseringsmaskin så slipper du koka flaskorna och har alltid sterila flaskor tillgängliga. Vi använder Philips Avent steriliseringsmaskin (ca 600 kr på Amazon). Den steriliserar 6 flaskor på 6 minuter och håller dem sterila i upp till 24 timmar.

• Drake
    Kraxa skrev 2011-06-20 20:05:47 följande:
    Oh my god! Skojar ni eller finns det verkligen människor som står med termometer och kollar vattnet för det ska vara 40 ELLER 70 grader beroende på märke? Jag antar att ni även väger vattnat (för man kan ju absolut inte gå på markeringen på flaskorna, särskilt inte MAMs!!) och väger pulvret (för precis som med mjöl så blir det ju olika mycket beroende på hur hårt man packar det i måttet.) Lillan äter sin ersättning kall. Vatten från kranen i förberedda flaskor för kvällen, pulver i vällingdoseraren och sen är det bara att blanda på natten.
    Jag tror inte det är någon som står och väger varken pulver eller vatten men jag ser inte problemet med att försöka följa instruktionerna på paketet så bra man kan? Om du värmer NAN HA i för varmt vatten tar du död på de snälla magbakterierna (bifidus) och då kan du ju lika gärna köpa billigare ersättning utan dem, eller hur?

Själv använder jag som sagt en vattenkokare som värmer till 40 grader så jag behöver inte tänka på tempen och jag doserar pulvret på samma sätt varje gång och enligt instruktionen (strukna mått) och är nöjd med det.
Svar på tråden Du som ger ersättning, ge mig tips!