• ulle85

Du som ger ersättning, ge mig tips!

Tyvärr funkar inte amning för oss... Vår son är nu 17 dagar. Vill ha tips från er som ger ersättning. Hur gör ni när ni ska ut på något och det kanske inte finns tillgång till vatten, spis eller micro? Hur gör ni på natten? Vi har färdig ersättning i kylen som vi värmer... Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Du som ger ersättning, ge mig tips!
  • babanoos

Ja, termos med nykokt vatten, flaska redan halvfylld med kokt kallt vatten och så en doseringsburk (finns på ica, babyaffärerna m.fl) är supersmidigt att ha! (Tetrorna kräver ju att man kan värma mjölken lite, söka upp en micro...så det har vi tyckt varit mer omständigt).Med termos och kallt vatten med häller du bara ihop vattnet till rätt mängd och kollar att temperaturen blir bra och i med en dos av pulver. Lite mer att packa i ordning i skötväskan, men det är hur smidigt som helst att ge ersättning på vift när man vant sig :). Lycka till!

• ulle85

När vi låg inne på BB så hade dom färdigblandad ersättning, babysemp i kylen som man fick ge till sina barn...

• GAGA
    Attis91 skrev 2011-06-16 11:47:26 följande:
    Hur gör man med en sådan vattenkokare? Har läst att temperaturen måste upp i 70 grader när man blandar pulvret och vattnet för att ta död på alla bakterier.
    Jag harfaktiskt aldrig kokat vattnet innan utan jag har givit från kranen. Men så gav jag ersättning från ca 4 månaders ålder. Kanske viktigare att koka om barnen är nyfödda?
  • Danitra

Eftersom vi har kommunalt vatten har vi aldrig behövt koka vattnet, istället har vi tagit kallt vatten från kranen och värmt i micron till ättemperatur. Sen blandar vi i pulver och skakar - klart!

Pulvret har vi till natten mätt upp i vällingdoserare så det går extra fort. 

• Dohgon

vi använder termosar till killarna =) jätte enkelt att få mat snabbt då.
    men hemma har vi en tillbringre och värmer i micron och sen i med pulver.
    Tänk bara på att ersättningen INTE SKA värmas i MICRO när den är blandad. endast vattnet ska värmas där innan pulvret ska i.

• Helene70
    Dohgon skrev 2011-06-16 13:27:31 följande:
    Tänk bara på att ersättningen INTE SKA värmas i MICRO när den är blandad. endast vattnet ska värmas där innan pulvret ska i.
    Varför ska ersättning inte värmas i micro när den är blandad?
  • Goa frun
    Dohgon skrev 2011-06-16 13:27:31 följande:
    vi värmde ES i mircon redan på BB, har gjort hemma oxå, varför inte? 
    mamma till 4
  • ebbebulan

när vi gör iordning hemma så tar vi av vattnet som finns i en tillbringare i kylen, som vi kokat upp tidigare. värmer i micron, i med pulvret o skaka.

när vi ska iväg så kokar vi upp vatten, blandar det uppkokade vattnet med det kylskåpskalla vattnet till lagom dricktemp, häller ner i termosen. till pulvret har vi en doserare som det får plats 3 måltider i.

med största funkade den färdigblandade hur bra som helst, han drack den kall som varm. minstingen får ont i magen o spyr massor av den färdiga. spyr i vanliga fall oxå men ännu mer av den.

testa er fram så kommer ni på vad som funkar bäst för er. 

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.com
  • myran82
    Goa frun skrev 2011-06-17 06:41:33 följande:
    vi värmde ES i mircon redan på BB, har gjort hemma oxå, varför inte? 

Är det inte så att mycket viktiga vitaminer försvinner om man micrar? Jag har hört också att man inte ska micra men kommer inte riktigt ihåg om det hade med vitaminerna att göra.

Ska man vara noga för att undvika bekterier i ersättningen skall den blandas med hett vatten, 74 grader om jag minns rätt. Va ett tags sen jag gav ersättning nu, men läser man tillvägagångssättet på paketet brukar det stå där.

Svar på tråden Du som ger ersättning, ge mig tips!