Potträning bakslag - gör vi rätt?
Kort bakgrund: Sonen fick en potta när han var ca 1.5år, mest för att bekanta sig. Suttit på den ibland när det passat, tex ofta innna han ska hoppa i badet och ändå varit naken. Han har både kissat och bajsat på den och allt har gått bra. Det vanliga har ändå varit att vi haft blöja på honom både hemma och borta.
Potträning: För ca en månad sen (han är 2.5 nu), så inledde vi lite mer "seriös träning". Tänkt nu när det börjar vara sommar, får sonen gå utan blöja (naken eller med byxor) så ofta det går när vi är hemma. Har också lite då och då varit torr i blöjan när han vaknat så då har jag satt honom på pottan.
Gick bra först, men sen inträffade ett par olyckor. Nån gång hann han på pottan, men fick inte ner byxorna riktigt så det kom kiss på dem. Nån gång var han ute på gården med sambon, försökte springa in på pottan, men ytterdörren på framsidan var låst, så det kom i byxorna. Sonen vart ledsen, men vi avdramatiserade det hela och sa bara med lättsam röst att "äsch, det gör inget, ibland blir det en olycka, vi torkar upp det".
Sen efter det vill han inte gå på potta och helst inte vara utan blöjor alls. Lyckas man locka honom att ta av så kissar han "hellre" på golvet. Ville helst inte lägga ner träning helt, men vill inte bara hålla på att strida om det och göra det till en kamp heller. Så nu har jag gjort så att han får kissa på pottan på mornarna när han nystigit upp och sen satt på ny blöja (är blöjan torr VET jag ju att han är kissnödig). I övrigt har jag inte öht frågat om att gå på potta eller tagit av honom blöjan.
Första morgonen var det rent strid, säkert 20min, som han spratlade och ville gå iväg (och kissa i nåt hörn?), han sa "jag vill inte kissa" och jag försökte förklara med lugn och bestämd röst att "jo varje morgon när man stiger upp får man prova sitta på pottan, kommer det inget så gör det inget", men tillslut var han så nödig att han började kissa i min famn och då lyfte jag bara ner honom på pottan och han kissade i den. Lite mindre kamp igår och i morse (sen han sett sin stora apa "kissa" på pottan så satte han sig frivilligt utan att protestera.
Såå... tycker ni det är rätt metod att vara lite hård på att han ska gå varje morgon, och låta det vara i övrigt ett tag?
Eller borde jag låta det vara helt ända tills han självmant frågar om pottan igen?
Eller kan jag gott vara lite envis i övrigt också och försöka ha honom utan blöja och få honom att gå på pottan även om han protesterar?