• tahira

Potträning bakslag - gör vi rätt?

Jag hade kört på, han är ju trots allt redan 2,5 så det känns dumt att dra ut på det. Inte så roligt om han är den enda på förskolan med blöja..

Se dock till att ha pottan lättillgänglig nu, så att det inte blir som förra gången. Jag förstår om det kändes lite jobbigt för honom att vilja rätt men inte hinna. 

• tahira

Kan det vara att ni gör det till lite av en stor grej? Jag läste det där med tandborstningen och fick lite samma intryck. För oss är det en självklarhet att man borstar tänderna morgon och kväll och vi har aldrig gjort det till någon "frivilligt" eller förhandlingsbart. Vi har inte heller haft något bråk om det. Borsta tänderna hör till livet, helt enkelt.

Lite samma inställning hade vi till potträning (elle toalett-träning, eftersom vi hoppade över potta). Man skall sluta med blöja och det är inte förhandlingsbart eller på sonens villkor. Det tog kanske en vecka tills att han var helt torr. 

• tahira
    Tummelisa skrev 2011-06-16 14:17:14 följande:
    Tja kanske gjorde vi det med tandborstningen. Eller vi ville inte tvinga honom. Men det gick som sagt bättre när vi bestämde att "det är inte förhandlingsbart" som du säger. Det ska göras varje morgon och kväll, och då accepterade han det mycket bättre.

Hur gjorde ni då menar du när h*n/de någon gång protesterade. "Vill inte borsta tänderna" "vill inte gapa", vill inte ta av blöjan" "vill inte kissa på toan".
    När han sa det om tandborstningen tittade vi bara chockat/förvånat på honom och undrade varför? Sedan sa vi att man måste och att det är farligt att låta bli. Det har som sagt inte inträffat mer än ett par gånger.

Vi försöker att vara så diplomatiska som möjligt i de allra flesta fall och jag är helt emot fysiskt tvång. MEN när det gäller hygien, dusch, tandborstning och handtvätt så är det annorlunda och de är de enda gångerna vi sagt att "vi kommer inte att gå härifrån förrän det är avklarat, även om vi måste hålla fast dig". 

När det gällde toaletträning var det aldig några konflikter. Vi sa någon i stil med att oj, nu är du ju två år och då har man inte blöja mer och så tog vi av den, visade hur man gjorde med toaletten och sedan var det inte så mycket mer med det. Det fanns liksom ingenting där som kunde ifrågasättas.
  • tahira
    Linnea84a skrev 2011-06-16 16:39:57 följande:
    ja jag har pott tränat mina men ibland så blir det bakslag och då har jag väntat tills de har velat igen, finns ingen anledning när de faktiskt BARA är 2½ år att stressa fram det...min kille håller på just nu, han vill inte ha blöja, han vill gå på toaletten men det sker fortfarande många olyckor. Min första pojk blev blöj fri när han var 2 år å 4 månader, den andra som håller på nu blir 3 i oktober.
    Jag hade aldrig tvingat mina barn, däremot uppmuntra!!
    Tyvär som med det mesta andra som hör barn till så *tävlar* varenda morsa om sina ungar nu, han var si å så gammal när han gjorde det, si å så gammal när han fick gröt första ggn mm...Han lär INTE vara den enda 2½ åringen på förskola med blöja!!
    Det e samma med föräldrar som tvingar sina barn att ligga i egna sängar mm...det kommer! inte kommer barnet sova hos sin mamma när han är 10 år iaf  å inte lär de kissa i blöja när det är 6 år(om de e friska vill säga)
    Men de klart enligt Fl så e man ju en bättre mamma om ungen e blöjfri när den är 1....
    Usch vad tråkigt att komma med den inställningen som du har .

Det har ju varit hur bra stämning i just den här tråden som helst, ingen som "tävlat" eller kritiserat eller sagt att barnet borde vara blöjfri när han var ett. Faktum är att nästan ingen ens nämt en ålder. 

Om du har så mycket agg mot FL att du bara måste kritisera medlemmarna, även i en tråd med goda råd och bra stämning, så kanske det är dags att ta en paus?

Försök hålla en positiv inställning istället till saker och ting! Du skall se att det gör vardagen lättare Solig 
Svar på tråden Potträning bakslag - gör vi rätt?