• tvåbarnsmor89

Krånlig mage född v.31+4

Ja min son föddes den 4/5-11 i v.31+4 han har sedan han födes haft problem med krånlig mage, mycket gaser och har svårt att bajsa, och det hela vart ju inte bättre när vi fick börja med ersättning istället för bröstmjölk, han får idag 90ml babysemp+ 1ml lactulos+ 35droppar minifom +2gr/d järndroppar och 1g/dag protovit..
    men hur kan jag hjälpa honom? läkarna säger bara att det kan bli så pga att deras tarmar ska egentligen inte klara föda i v31 och att det bara är att avakta.. men käns ju så heskt att se han ha så ont...

• Svar på tråden Krånlig mage född v.31+4
  • Tessia83

Min lilla flicka är född 4 januari i vecka 29+5. Hennes mage krånglar fortfarande, och vad jag vet så är lactulosen det enda som hjälper, har testat minska och sluta helt men det verkar inte vilja ge med sig :(
    Om ni inte redan gör det, ge magmassage, det hjälper till viss del. Personalen borde kunna visa hur du gör :)

Hoppas han reder ut det snart. Kram

• Tillalamm

Min pojk är född i v 33 och har haft liknande krångel med magen från dag 1 - gaser och förstoppad. Vi gav ersättning med lactulos och minifom. Lactuloset funkade bra först men minifomet hade inte någon verkan tyckte jag.

Det brukar, som läkaren säger, bli bättre med tiden. Gaserna besvärar ju inte så mycket när de blir lite äldre, men, jag vet - det är jobbigt att se dem ha ont. Prova försiktig magmassage och försök att bära honom nära mycket, i sjal. Det brukar ha lugnande effekt på både mage och bebis.

Om lactulosen inte funkar framöver finns det annat att prova, ex Movicol Junior. Vår son har haft det sedan han var 4 mån. Det måste dock en läkare skriva ut.

Det kommer att lösa sig! Kram

• Jasmine Angelina

Min son som föddes i vecka 34+1 är likadan. Man vill bara gråta när man ser hur ens kära älskade barn ligger och kämpar.

Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28
  • Frila2

Min dotter föddes i v 28+4 och har haft en mage som krånglat hela tiden. Hon fick ersättning från att vi kom hem och fick laktulos redan på sjukhuset. Hennes problem, precis som många prematurer, är inte bara att avföringen blir hård utan att hon helt enkelt inte fick till tekniken med hur man bajsar. Det funkade de första veckorna men sista veckan på sjukhus (8 veckor gammal) blev  hon förstoppad och efter det kunde hon inte bajsa själv. Vi fick hjälpa henne med att stimulera med tempen för att hon skulle kunna bajsa. 
    Många kommenterade och sa att det får man ABSOLUT INTE göra, men vad gör man när avföringen är mjuk, ibland lös och hon ändå inte kan få ut det? Vi avvaktade i dagar på olika läkares inrådan och inget funkade. Vi fick hjälpa henne varje eller varannan dag i flera månader, tills den dagen hon fick sin första smakportion. DÅ vände det. Sedan dess har hon kunnat bajsa själv men har fortsatt problem med trög mage. Hon är nu 2½ år och får Laktulos någon gång i veckan. I perioder varje dag.

• jenveka

Hej!

Jag fick en pojke i v 32, 2004. Han hade också mycket problem med sin mage som bebis och även när han blev äldre. Jag misstänkte tidigt att han ev var lergisk mot vetemjöl alternativt mjölk, men alla blodprover var negativa. När han var 4 år gjorde vi en längre vistelse utomlands och då fungerade magen bra. Vi tog återigen kontakt med sjukvården och man gjorde ett sk patch-test, dvs man lägger mjölk, mm direkt på huden och tejpar över för att sedan läsa av reaktionen efter en viss tid. Det visade sig att han reagerade på mjölk, havre och soja. Vi började med att uteslut allt mjöl, alla mjölkprodukter och soja. Inte lätt men det går. Efter detta blev han mycket bättre och behövde inte längre laktulos. Han började också kunna tala om att han hade ont i magen. Detta hade han aldrig gjort förrut och jag misstänker att han alltid haft ont i magen och inte visste om någonting annat. Givetvis är det säkert många prematurfödda barn har problem med magen i början just för att de är för tidigt födda, men om problemen fortsätter kan det vara värt att göra en ordentlig allergiutredning. Min pojke mår idag mycket bättre och behöver inte längre någon hjälp med att sköta magen.  

• emjij

Hej!

Jag är i samma sits. Har tvillingflickor födda 10/5 i v 35+5. Sedan ca 4 veckor tillbaka har de båda gaser och ligger och drar ihop sig som små räkor och tar i. Har de tur kommer det pruttar men inte alltid. Det är bara den ena som får Protovit och Niferex (järn) pga att hon vägde mindre (ca 1800 g mot den andras 2900g).
    Jag vill tipsa om Windii som är en pysventil för gasiga magar. Går att skicka efter men säljs även hos vissa återförsäljare... Hjälper en hel del med att få ut gaserna.
    En annan sak som är värd att prova är Sempers magdroppar.

Lycka till!

• Dionadel

Min pojke föddes i vecka 29+2 -06. Han har precis fyllt 5 år och har fortfarande riktigt krånglig mage. Vi har provat olika kostråd, lactulos, motion, microlax, psylliumfrön mm och har nu hamnat på en påse movicol om dagen och klyx vid behov.... Vi har kämpat med denna mage sen han var bebis. Nu är jag mest uppgiven. Han är ju så pass gammal nu att jag kan prata med honom och toa-träna honom. Men det är mycket känsligt med bajset. Han vet att det är hårt och då drar han sig för att gå på toa och då blir man tvungen att ta till medicinen och sen bajsar han ner sig och skäms för det.
    Han har vid ett tillfälle legat inlagd med ca 40 graders feber pga förstoppningsdiarre.
    Jag vill inte skrämma nån här men jag behöver också råd om hur man bäst tar hand om dessa krångliga prematurmagar...

• Tillalamm
    Dionadel skrev 2011-07-27 20:48:01 följande:
    Min pojke föddes i vecka 29+2 -06. Han har precis fyllt 5 år och har fortfarande riktigt krånglig mage. Vi har provat olika kostråd, lactulos, motion, microlax, psylliumfrön mm och har nu hamnat på en påse movicol om dagen och klyx vid behov.... Vi har kämpat med denna mage sen han var bebis. Nu är jag mest uppgiven. Han är ju så pass gammal nu att jag kan prata med honom och toa-träna honom. Men det är mycket känsligt med bajset. Han vet att det är hårt och då drar han sig för att gå på toa och då blir man tvungen att ta till medicinen och sen bajsar han ner sig och skäms för det.
    Han har vid ett tillfälle legat inlagd med ca 40 graders feber pga förstoppningsdiarre.
    Jag vill inte skrämma nån här men jag behöver också råd om hur man bäst tar hand om dessa krångliga prematurmagar...
    Stackars lillen! Det låter verkligen inte alls roligt. Vi kör också på med Movicol och tack och lov så räcker det än så länge - men minsta slarv med medicinen så blir det totalt stopp. Har inte så mycket mer tips att ge, men det känns i alla fall bra att man inte är ensam om problemet.
  • Tillalamm
    Dionadel skrev 2011-07-27 20:48:01 följande:
    Kom förresten på en sak. Har för mig att jag har läst i en bok som handlar om magproblem (kommer just nu inte ihåg vare sig titel eller författare) att fullkorn, eller vissa fibrer, kan ställa till det för en som lätt blir förstoppad. Det har något att göra med att fullkorn innehåller en sorts fibrer som inte är lösliga (som ex de i psylliumfrön) och därmed kan fullkorn förvärra förstoppning hos vissa människor. Det ska då, enligt den här boken, vara bättre att testa kost med mindre mängd fibrer. Det borde ju kunna funka om man ex tänker på att vatten, som ju löser förstoppning, inte innehåller några fibrer alls.

Vad får han för mat?
  • Dionadel

Vi har provat mycket som sagt men vi har varit tvungna att ge upp många försök inklusive psylliumfröna. Han blev inte bättre. Vanlig havregrynsgröt med en matsked linfrö verkar fungera bättre. Vi har provat laktosfritt men det gjorde allt tio resor värre så nu har vi dragit ner på mjölken så mycket det går och använder havre-produkter i maten istället för smör och grädde och sånt. Det verkar också ha gjort det lite bättre. Vi försökte ett tag med mera fullkorn men vi gav upp det också. Han får inte lika mycket bröd längre. Vi försöker hitta andra alternativ.
    Men det är svårt med kosten. Han är testad men visar inga tecken på allergier. Det handlar mest om att vi provar oss fram. Vi har inte någon särskild diet upplagd utan försöker anpassa oss efter vad som verkar fungera...

• Lillafrejasmamma

vad skönt att hitta en tråd där man kan få tips och råd och framför allt se att man inte är ensam med dessa krångliga prematurmagar. Min dotter är född i vecka 34+ 5 och har väldigt ont och vädigt mycket gaser i magen, hon är inte förstoppad utan snarare tvärt om. Hon bajas 3-10 rejäla lass/dag och lider något enormt under tiden . Nu utesluter jag mjölk och hoppas att det kan hjälpa, Sempers magdroppar har vi kört med från start kan ju tillägga att dottern är 14 veckor och helammas fortfarande

• 4Happy4

Min dotter föddes i v27+5 och hon hade problem med magen i mer än ett halvår, vi fick hjälpa henne med termometern VARJE gång! :( var egentligen inte att bajset var hårt utan att hon inte visste hur hon skulle trycka ut de, hon krystade men knep igen samtidigt, vanligt enligt läkarna..
    det som gjorde att magen rättade till sig var när hon började äta riktig mat OCH att vi fick sluta med järndropparna!! och vi kunde tillslut ta bort all laktulos.
    nu är hon 1år (skulle egentligen varit 9mån) och hon sköter magen precis som vilket barn som hellst!
    det kan ta tid för dom små när dom föds med outvecklat tarmsystem.
    hoppas det blir bra snart!

• tvåbarnsmor89

ja jo vi märker att han "trycker" m en inget kommer :( nästan så han börjar spy när han trycker.
    tyvärr märker vi att han har lättare att bajsa om vi skulle missa morgon järndropparna och han skulle få de lite senare

• tulpanen11

Jag har också en liten kille som föddes i v.35 som även han har magproblem. Liksom ni andra skriver så är det mycket gaser och för oss även mycket bajs. Men samtidigt krystar han jättemycket fastän det inte alltid kommer något. Järndropparna har vi börjat med för 5 dagar sedan, och nu börjar de verkligen ge problem. Gråt, gråt, gråt, magknip och vill inte ens ha bröstet ikväll. Blir uppehåll med dem i några dagar för att lugna hans mage lite nu.

Läste här att ni diskuterade ifall fibrer försvårar det hela. Har ni några andra saker ni lämnar bort som ni har konstaterat att ger mera problem?

Fett, såsom grädde, smör och dylikt vet jag att försvårar och det har jag försökt lämna bort. Fick av en barnmorska förklarat att de som är för tidigt födda inte har utvecklat levern så de kan därför inte bryta ner fett.

• Tillalamm
    tulpanen11 skrev 2011-08-22 21:37:16 följande:
    Jag har också en liten kille som föddes i v.35 som även han har magproblem. Liksom ni andra skriver så är det mycket gaser och för oss även mycket bajs. Men samtidigt krystar han jättemycket fastän det inte alltid kommer något. Järndropparna har vi börjat med för 5 dagar sedan, och nu börjar de verkligen ge problem. Gråt, gråt, gråt, magknip och vill inte ens ha bröstet ikväll. Blir uppehåll med dem i några dagar för att lugna hans mage lite nu.

Läste här att ni diskuterade ifall fibrer försvårar det hela. Har ni några andra saker ni lämnar bort som ni har konstaterat att ger mera problem?

Fett, såsom grädde, smör och dylikt vet jag att försvårar och det har jag försökt lämna bort. Fick av en barnmorska förklarat att de som är för tidigt födda inte har utvecklat levern så de kan därför inte bryta ner fett.
    Nu kommer jag inte ihåg om jag nämnde det högre upp men på min pojk blir förutom fibrerna även majs och banan problem. Har läst någonstans att det kan vara stoppande på vissa. Kanske kunde vara värt att prova att utesluta det.
  • miniamis

Hej, vi har också haft problem med hård mage på tjej född i v.29+3, märkte tidigt att hon inte tålde mjölk.
    Hon växte upp på Nutramigen, började med smakportioner och riktig mat rätt tidigt.
    Hon blev så fruktansvärt skrikig av järndropparna att jag struntade att ge dom, sa inget till läkarna...
    Gav Minifom vid behov, mot kolik. Provade aldrig nån mer medicin, vi körde mjölk- och sojafri kost, riktig hemkokt havremustvälling och ALLTID olja i allt, raps tex. + lite linfröolja på morgonen i vällingen. Det har funkat i sex år, inga problem alls.
    Nu tål hon lite mjölkprodukter och även sojaglass, men så fort hon visar tecken på att bli hård blir det mer olja i välling och mat - vegetabilisk olja. Nu har vi börjat med riktig kokosolja, den gillar båda tjejerna, smakar gott.
    Nu får hon omegaoljor dessutom, för sina hjärnskador. Få se om det hjälper.

Svar på tråden Krånlig mage född v.31+4