Dionadel skrev 2011-07-27 20:48:01 följande:
Min pojke föddes i vecka 29+2 -06. Han har precis fyllt 5 år och har fortfarande riktigt krånglig mage. Vi har provat olika kostråd, lactulos, motion, microlax, psylliumfrön mm och har nu hamnat på en påse movicol om dagen och klyx vid behov.... Vi har kämpat med denna mage sen han var bebis. Nu är jag mest uppgiven. Han är ju så pass gammal nu att jag kan prata med honom och toa-träna honom. Men det är mycket känsligt med bajset. Han vet att det är hårt och då drar han sig för att gå på toa och då blir man tvungen att ta till medicinen och sen bajsar han ner sig och skäms för det.
Han har vid ett tillfälle legat inlagd med ca 40 graders feber pga förstoppningsdiarre.
Jag vill inte skrämma nån här men jag behöver också råd om hur man bäst tar hand om dessa krångliga prematurmagar...
Kom förresten på en sak. Har för mig att jag har läst i en bok som handlar om magproblem (kommer just nu inte ihåg vare sig titel eller författare) att fullkorn, eller vissa fibrer, kan ställa till det för en som lätt blir förstoppad. Det har något att göra med att fullkorn innehåller en sorts fibrer som inte är lösliga (som ex de i psylliumfrön) och därmed kan fullkorn förvärra förstoppning hos vissa människor. Det ska då, enligt den här boken, vara bättre att testa kost med mindre mängd fibrer. Det borde ju kunna funka om man ex tänker på att vatten, som ju löser förstoppning, inte innehåller några fibrer alls.
Vad får han för mat?