Inlägg från: Tillalamm |Visa alla inlägg
  • Tillalamm

Krånlig mage född v.31+4

Min pojk är född i v 33 och har haft liknande krångel med magen från dag 1 - gaser och förstoppad. Vi gav ersättning med lactulos och minifom. Lactuloset funkade bra först men minifomet hade inte någon verkan tyckte jag.

Det brukar, som läkaren säger, bli bättre med tiden. Gaserna besvärar ju inte så mycket när de blir lite äldre, men, jag vet - det är jobbigt att se dem ha ont. Prova försiktig magmassage och försök att bära honom nära mycket, i sjal. Det brukar ha lugnande effekt på både mage och bebis.

Om lactulosen inte funkar framöver finns det annat att prova, ex Movicol Junior. Vår son har haft det sedan han var 4 mån. Det måste dock en läkare skriva ut.

Det kommer att lösa sig! Kram

• Tillalamm
    Dionadel skrev 2011-07-27 20:48:01 följande:
    Min pojke föddes i vecka 29+2 -06. Han har precis fyllt 5 år och har fortfarande riktigt krånglig mage. Vi har provat olika kostråd, lactulos, motion, microlax, psylliumfrön mm och har nu hamnat på en påse movicol om dagen och klyx vid behov.... Vi har kämpat med denna mage sen han var bebis. Nu är jag mest uppgiven. Han är ju så pass gammal nu att jag kan prata med honom och toa-träna honom. Men det är mycket känsligt med bajset. Han vet att det är hårt och då drar han sig för att gå på toa och då blir man tvungen att ta till medicinen och sen bajsar han ner sig och skäms för det.
    Han har vid ett tillfälle legat inlagd med ca 40 graders feber pga förstoppningsdiarre.
    Jag vill inte skrämma nån här men jag behöver också råd om hur man bäst tar hand om dessa krångliga prematurmagar...
    Stackars lillen! Det låter verkligen inte alls roligt. Vi kör också på med Movicol och tack och lov så räcker det än så länge - men minsta slarv med medicinen så blir det totalt stopp. Har inte så mycket mer tips att ge, men det känns i alla fall bra att man inte är ensam om problemet.
  • Tillalamm
    Dionadel skrev 2011-07-27 20:48:01 följande:
    Min pojke föddes i vecka 29+2 -06. Han har precis fyllt 5 år och har fortfarande riktigt krånglig mage. Vi har provat olika kostråd, lactulos, motion, microlax, psylliumfrön mm och har nu hamnat på en påse movicol om dagen och klyx vid behov.... Vi har kämpat med denna mage sen han var bebis. Nu är jag mest uppgiven. Han är ju så pass gammal nu att jag kan prata med honom och toa-träna honom. Men det är mycket känsligt med bajset. Han vet att det är hårt och då drar han sig för att gå på toa och då blir man tvungen att ta till medicinen och sen bajsar han ner sig och skäms för det.
    Han har vid ett tillfälle legat inlagd med ca 40 graders feber pga förstoppningsdiarre.
    Jag vill inte skrämma nån här men jag behöver också råd om hur man bäst tar hand om dessa krångliga prematurmagar...
    Kom förresten på en sak. Har för mig att jag har läst i en bok som handlar om magproblem (kommer just nu inte ihåg vare sig titel eller författare) att fullkorn, eller vissa fibrer, kan ställa till det för en som lätt blir förstoppad. Det har något att göra med att fullkorn innehåller en sorts fibrer som inte är lösliga (som ex de i psylliumfrön) och därmed kan fullkorn förvärra förstoppning hos vissa människor. Det ska då, enligt den här boken, vara bättre att testa kost med mindre mängd fibrer. Det borde ju kunna funka om man ex tänker på att vatten, som ju löser förstoppning, inte innehåller några fibrer alls.

Vad får han för mat?
  • Tillalamm
    tulpanen11 skrev 2011-08-22 21:37:16 följande:
    Jag har också en liten kille som föddes i v.35 som även han har magproblem. Liksom ni andra skriver så är det mycket gaser och för oss även mycket bajs. Men samtidigt krystar han jättemycket fastän det inte alltid kommer något. Järndropparna har vi börjat med för 5 dagar sedan, och nu börjar de verkligen ge problem. Gråt, gråt, gråt, magknip och vill inte ens ha bröstet ikväll. Blir uppehåll med dem i några dagar för att lugna hans mage lite nu.

Läste här att ni diskuterade ifall fibrer försvårar det hela. Har ni några andra saker ni lämnar bort som ni har konstaterat att ger mera problem?

Fett, såsom grädde, smör och dylikt vet jag att försvårar och det har jag försökt lämna bort. Fick av en barnmorska förklarat att de som är för tidigt födda inte har utvecklat levern så de kan därför inte bryta ner fett.
    Nu kommer jag inte ihåg om jag nämnde det högre upp men på min pojk blir förutom fibrerna även majs och banan problem. Har läst någonstans att det kan vara stoppande på vissa. Kanske kunde vara värt att prova att utesluta det.
Svar på tråden Krånlig mage född v.31+4