• Anonym

Nyss tagit studenten, vad händer nu?

Tog den efterlängtade studenten för en vecka sen! Känns superskönt! Men nu kommer ångesten också.. Jag har sommarjobb. Men efter sommaren, vad händer då? Måste jag skriva in på mig på af, när gör jag det isåfall? Och lönen i juni kommer bestå av 1000 kr, inget mer! Det är för att jag inte kunnat jobba så mycket pga skolan. Hur ska jag överleva på det? Vill skaffa lägenhet också, men det får jag väl inte med tanke på att jag bara har sommarjobb?

Helt ärligt så har jag ingen aning om något, hur fan går allt till? Hjälp mig  

• Svar på tråden Nyss tagit studenten, vad händer nu?
  • Anonym

vet du inte hur man får ett (eller vilka krav det är) lägenhetskontrakt och vad som händer efter ditt sommarjobb, då är du inte mogen att flytta hemmifrån.

• Danitra

Du måste givetvis hitta en ny inkomstkälla efter sommarjobbet, börja leta jobb redan nu!

Har du inget jobb när din anställning tar slut måste du besöka Arbetsförmedlingen första dagen du är utan jobb. För att få någon inkomst antar jag att du ska gå med i A-kassan, jag vet dock inte hur det fungerar eftersom jag aldrig varit medlem.

Hur du ska överleva på 1000 vet du bäst själv!

• jennifer88

Du har ett sommarjobb, Grattis!! Nu gäller det att börja leta som en tok efter ett jobb att ha efter sommaren. Någon chans att få jobba kvar där du har sommarjobbet? Lägenhet tycker jag absolut du kan börja leta efter EFTER sommaren då du har fått tag på ett nytt jobb!! Men antar att du redan står i kö redan för att få en hyreslägenhet? Annars är det en bra start då de oftast krävs ett par månader innan du får något..

Lycka till...

• Anonym

För det första, grattis till studenten!

Det är en tuff verklighet man kommer ut i som ung vuxen. Har du nån ide om vad du vill göra i livet? Studera vidare? Funderat på att resa och jobba utomlands?
    Isåfall är Norge ett hett tips. 

På de 5 åren som har gått sen jag tog studenten har jag hunnit med att bo i USA, Irland, Norge och nu har jag precis påbörjat min dröm utbildning i Holland.

Försök göra upp mål och delmål. Fråga dig själv vad du vill och hur du ska nå dit.

• Anonym

Tycker du ska leta efter både lägenhet och jobb redan nu! Nu vet jag ju visserligen inte vart du bor, men i Göteborg är det iaf skitsvårt att få en lägenhet. Och som någon annan skrev, kolla med sommarjobbet om det finns någon möjlighet att jobba kvar, åtminstone extra.

Om du inte får tag på något jobb efter sommaren så tycker jag du ska kolla upp något som heter alfa-kassan, där kan man få lite pengar om man inte är medlem i a-kassan.

• riboflavin

Ja vad händer nu.

Precis vad du vill egentligen. Vill du ha egen lägenhet så måste du ha en inkomst dock, och jag kan tänka mig att dina föräldrar förväntar sig att du betalar för dig även hemma nu när du inte går i skolan längre.

Vad läste du på gymnasiet? Vad vill du jobba med? Kan du tänka dig att plugga vidare? 

• N1an

Överleva på 1000 kr...Ja, vad har du för utgifter? Har du 1000 kr i fickpengar eller är det 1000 kr som du ska betala något för?

• Anonym

Jobbet jag jobbar på sommarjobbade jag på redan förra sommaren, jag är timanställd där sedan ett år tillbaka, har alltså jobbat lite extra, men bara ca 15 tim/månad. Efter sommaren vet dem inte en, ev. kan det finnas ett vikariat på 9 månader, men dem vet inte än och blir det inte så så tror jag inte att jag kan få förlängt, mer än det extra jag har haft och det kommer jag inte speciellt långt med.

Jag bor i en tvåa med min mamma, det vill säga väldigt trångt, men funkar. Jag har en pojkvän som också tog studenten nu och som har fast anställning, så där finns inkomst (menar ABSOLUT INTE att jag ska leva på honom, bara visa hur mitt liv ser ut). Jag fick samhällsprogrammet på gymnasiet så har ingen utbildning. Har tänk läsa vidare, men inte nu, vill vänta 1-2 år då jag är extremt skoltrött och osäker på vad jag vill läsa. 

• Anonym
    N1an skrev 2011-06-16 18:49:00 följande:
    Överleva på 1000 kr...Ja, vad har du för utgifter? Har du 1000 kr i fickpengar eller är det 1000 kr som du ska betala något för?
    har räknar som mer eller mindre tillsammans blir 1000 kr
  • SmultronKatt

Jag vill slå ett slag för att läsa på om SGI. Finns info på Försäkringskassan alt. ring dem och hör hur du ska skydda din framtida inkomst om du blir sjuk eller blir gravid. Kort sagt skriv in dig på AF även när du kan ordna eget jobb och även om du vill vara ledig. Utan fastanst inget liv om man vill ta del av det svenska skyddsnätet.

• Vemdär

Grattis till studenten! :)

Jo, lägenhet får du ju vänta med tills du har en stabil ekonomi. Eller om du fortsätter plugga till hösten på högskolan, då du kan ta studielån och bo i en studenlya.

Det är jättebra att du har sommarjobb, men hade jag varit du så hade jag redan nu börjat söka nytt jobb där du har större chans att få fler timmar.

Man brukar anmäla sig till Arbetsförmedlingen dagen efter att man har avslutat ett jobb.

Har du några kontakter?

• N1an

Ja, men har du räkningar på 1000 kr så överlever du ju i alla fall. Trist när det är sommar. Men det funkar ju. Du har inget sparkonto sen terminen som du kan använda? Något du kan sälja? Förskott på lönen?

Svar på tråden Nyss tagit studenten, vad händer nu?