• Kindibary

Förebygga mjölkstockning, värmeinlägg?

Jag har för sex veckor sedan fått min andra dotter. Med första hade jag aldrig mjölkstockning.

Men denna gången har jag fått det en gång. En gång lyckades jag häva det och nu sitter jag här igen och försöker häva en mjölkstockning.

Blir knäpp på detta.
    Har ullinlägg i alltid när jag är ute, och oftast en kofta över tröjan/linnet me. Men vissa dagar blir de för varmt. Har jag linne på mig med djupare ringning är jag bar om en liten del av brösten. Kan de va de som gör de? Eller är de otillräckligt me ullinlägg? Sätter jag inläggen fel? Den smalare delen ska väl vara ut mot armhålan? Är de för små inlägg?

Vad ska jag göra för att inte få mjölkstockning utan att själv svettas ihjäl?

• Svar på tråden Förebygga mjölkstockning, värmeinlägg?
  • vittra

Oj, det finns inte ens någon koppling mellan kyla/drag och mjölkstockning, det är ju bara en myt. Det är ju för tusan sommar!! Skippa ullinläggen!! Min tanke är att det lika gärna skulle kunna vara du som skapar mjölkstockningar så som du tycks bädda in de stackars brösten...

• smulan16

Jag tycker absolut att du ska fortätta skydda brösten med ull och inlägg när du går ut, precis som du har gjort! Massera lätt, ta en varm dusch, amma så mycket du kan och vila! Det finns speciella flingor man kan köpa och äta för att förebygga mjölkstockning. Lycka till!

• 1978

På mig skapar kyla och drag definitivt obehag i alla fall! Det drar och spänner i brösten. Inläggen jag använder kommer från minimundus, de har silke på insidan och är väldigt sköna. De är formsydda, ca 20 x 16 cm stora och täcker större delen av mina C-kupebröst. Jag hade fortsatt med ullinläggen om det känns bra. Instämmer annars med Smulan16. (fast några flingor har jag aldrig provat). Håller på att sticka en liten bolero, så att bröstvärmningen känns lite mer fashionabel! Funderar på att sy en omlottbolero av bomullstrikå också...

• vittra

Nej det finns inga vetenskapliga belägg för det. Det låter som rena vansinnet att skydda brösten med ull och inlägg, allra helst när du faktiskt trots detta får mjölkstockningar mitt i sommaren! Hur mycket ska krävas innan du inser att felet kanske trots allt inte sitter i det?

Däremot fungerar det såhär:
    "Köld ger obehag som ökar adrenalinet vilket i sin tur hämmar oxytocinet som är det hormon som sätter igång utdrivningsreflexen. Om utdrivningsreflexen inte fungerar riktigt kan det leda till att bröstet inte töms lika bra
    och mjölken blir kvar."

www.minbebis.com/amma_mjolkstockning.html

supermammansblogg.se/kategori/kunskapsbanken/mjolkstockning/

Törs jag bada utomhus med risk för mjölkstockning?
    Det är ok, det är inte kyla eller drag som orsakar mjölkstockning.
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=category&id=28&Itemid=73

• vittra
    1978 skrev 2011-06-16 20:10:35 följande:
    På mig skapar kyla och drag definitivt obehag i alla fall! Det drar och spänner i brösten. Inläggen jag använder kommer från minimundus, de har silke på insidan och är väldigt sköna. De är formsydda, ca 20 x 16 cm stora och täcker större delen av mina C-kupebröst. Jag hade fortsatt med ullinläggen om det känns bra. Instämmer annars med Smulan16. (fast några flingor har jag aldrig provat). Håller på att sticka en liten bolero, så att bröstvärmningen känns lite mer fashionabel! Funderar på att sy en omlottbolero av bomullstrikå också...
    Obehag ja, man känner ju om brösten drar ihop sig och knottrar sig när man fryser ordentligt, då påverkar det ju självklart utdrivningsreflexen.

Men TS håller ju på att svettas ihjäl pga detta korkade påhitt och ändå får hon ju mjölkstockning
    Någonstans då kanske man ska inse att det finns andra orsaker, som är betydligt mer troliga.
  • vittra

Troliga orsaker i TS fall:

Tryck mot bröstet. Bygel BH, illasittande BH eller något annat tryck. Jag var på väg att få mjölkstockning när jag hade legat illa och bröstet hade kommit i kläm under natten.

Barnet har fel sug/amningsteknik så att brösten inte töms tillräckligt alternativt att brösten av andra anledningar inte kan tömmas ordentligt, tex för mycket mjölk, stressad så att man avbryter för snabbt, eller att utdrivningsreflexen krånglar. Då är det extra viktigt att man tänker på att tömma brösten vid varje amningstillfälle.

Använder TS amningsnapp kan det också vara en bidragande orsak.

• vittra

Också en bra länk som jag missade:
    www.skane.se/sv/Webbplatser/USiL-samlingsnod/Skanes-universitetssjukhus-Lund/Vard/Verksamheter/Bild--cancer--och-reproduktionsdivisionen/Kvinnosjukvard/For-patienter/Graviditet-forlossning--eftervard/Amning/Amningsproblem/

Orsaker

Schemastyrd amning – avbryter eller tidsbegränsar amningen Förändrat amningsmönster – som när barnet börjar sova på natten Fel tag om bröstet ”för litet tag om bröstet” Fel läge vid bröstet Såriga bröstvårtor Smärta vid amning Störd utdrivningsreflex Stress, sömnbrist, utmattad mamma White spots Tryck mot bröstet/behå, urmjölkningsmetod/pumpval Barnets personlighet och mognadsgrad - ofullständig sugteknik När amningen trappas ner eller avslutas Amningsnapp kan ibland göra att bröstet töms sämre Kyla? Det finns inga vetenskapliga bevis för at kyla orsakar mjölkstockning. En del kvinnor får en påverkan av utdrivningsreflexen genom stress från obehaget som kylan ger. Undvik därför att bli nerkyld generellt.
Svar på tråden Förebygga mjölkstockning, värmeinlägg?