• Snubbiz

Ta bort efternamnet?

Du kan bara byta sonenes efternamn om din fd godkänner det o skriver under namnändringen. Min dotter är 12 år o har sin så kallade pappas efternamn, hon vill byta men han vägrar skriva under, dom har träffats typ 6 ggr på dessa år. Jag har ensamvårdnad men det spelar ingen roll enligt Skatteverket. Jag hoppas att din fd är bättre än min fd, och skriver under.
    Hoppas det löser sig för er :)

• Snubbiz
    Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-16 19:54:34 följande:
    Konstigt, enligt blanketten så ska bara vårdnadshavare skriva under ansökan och jag är ensam vårdnadshavare så det ska ju inte krävas hans godkännande. Låter konstigt i ditt fall måste jag säga!
    Anonym skrev 2011-06-16 19:45:13 följande:

Frågan är om du ens KAN ta bort hans namn ? Alltså utan att pappan godkänner det ,även om man har enskild vårdnad så får man inte bestämma precis allt ändå, den enskilda vårdnaden handlar ju enbart om att ha rätt att ensam bestämma om vardagliga saker för barnet,var det ska bo,vilken skola det ska gå i,vem som får hämta på förskolan (har man enskild vårdnad så har man rätt att neka den andra föräldern att hämta på fsk vilken man inte har om man har gemensam vårdnad) ja hlet enklet man har rätten att själv bestämma och skriva på alla blanketter och myndighetspapper om det som gäller här och nu för sitt barn-men en namn ändrign är en annan sak!

Som jag skrev ovan så står det inget om det i skatteverkets ansökningsblankett. Sen vad gäller enskild vårdnad så innebär det även rätten att ansöka om t ex pass utan att den andre föräldern kan sätta sig emot det så har svårt att tro det skulle ha betydelse i detta fall.

Du kan INTE ta bort hans efternamn, tro mig då hade min dotter hetat som jag gör. Om du inte tror mig så kan du ju ringa Skatteverket i morgon så får du se vad dom säger. Pass o namnändring är inte samma sak. Jag har oxå ensamvårdnad men FÅR inte ta bort hans efternamn ändå. Svensk lag säger att man inte får det. Tycker oxå det e helt galet att det e såhär.

Svar på tråden Ta bort efternamnet?