Inlägg från: Anonym (Gå vidare?!?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gå vidare?!?)

Ta bort efternamnet?

Känner mig väldigt kluven.. Mycket har hänt senaste tiden som känns som avslut på allt det som varit kring min son och hans pappa men det finns en sista del kvar som jag känner mig osäker kring hur jag ska göra!

En kort summering så ni kan förstå lite mer:

Jag och sonens pappa separerade för snart 3 år sedan, sonen är idag 3,5 år gammal och har inte träffat sin pappa på snart två år (den kontakt som de hade det första året efter separationen var sporadisk och allt annat än regelbunden). Jag fick enskild vårdnad av tingsrätten här i början av året, 1,5 år efter "start" i tingsrätten, sonens pappa dök ALDRIG upp till tingsrätten och svarade aldrig på tingsrättens försök till kommunikation (varken via telefon eller brev). Sonens pappa har helt och hållet skitit i sonen sen separationen i princip och med allt som hände, eller ska vi säga inte hände, i tingsrätten bekräftade bara mer för mig hur lite han bryr sig om sonen. Smärtar mig något enormt och sonen sörjer/ saknar sin så kallade pappa.

Min fråga är nu, ska sonen ha kvar sin pappas efternamn? Som det är nu så har sonen mitt efternamn som mellannamn och sedan sin pappas efternamn som sitt efternamn. För min del känns det dels som att försöka hålla kvar en person som inte vill hållas kvar så att säga och samtidigt känns det hånfullt mot min son att han ska påminnas dagligen om sin pappa i form av efternamnet..

Har vänner som säger att jag borde behålla efternamnet åt sonen och andra som inte tycker det är ett efternamn som sonen ska behöva "dras med". Min mamma vet inte riktigt vad hon tycker, hon är orolig för att sonen ska vilja ha det efternamnet när han blir större och att han då inte kan ta det tillbaka.

Är tacksam för andras tankar och råd kring situationen, jag behöver lite utomstående perspektiv!!

• Svar på tråden Ta bort efternamnet?
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    MizzTez skrev 2011-06-16 19:33:32 följande:
    Jag hade inte velat ha min pappas efternamn! Eftersom jag inte anser att han var min pappa heller så ser jag ingen vits med att jag skulle bära en främmande människas efternamn.
    Har inte heller haft kontakt med min "pappa" när jag var liten, kan inte ens komma ihåg att jag någonsin velat det och jag har haft världens bästa mamma som inte tvingat mig till en relation med han utan jag har vetat vem han är och själv fått välja om jag vill eller inte vill umgås med honom. Har aldrig kallat honom för pappa utan enbart vid förmamn, när jag var 10 så träffade mamma en man som jag idag anser är min pappa eftersom han tagit hand om mig som en pappa ska göra. Så han kallar jag för pappa och jag har hans efternamn!
    Det är lite i dem banorna som jag resonerar, men vill samtidigt inte ta ifrån min son rätten till det efternamnet.
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Snubbiz skrev 2011-06-16 19:45:44 följande:
    Du kan bara byta sonenes efternamn om din fd godkänner det o skriver under namnändringen. Min dotter är 12 år o har sin så kallade pappas efternamn, hon vill byta men han vägrar skriva under, dom har träffats typ 6 ggr på dessa år. Jag har ensamvårdnad men det spelar ingen roll enligt Skatteverket. Jag hoppas att din fd är bättre än min fd, och skriver under.
    Hoppas det löser sig för er :)
    Konstigt, enligt blanketten så ska bara vårdnadshavare skriva under ansökan och jag är ensam vårdnadshavare så det ska ju inte krävas hans godkännande. Låter konstigt i ditt fall måste jag säga!
    Anonym skrev 2011-06-16 19:45:13 följande:

Frågan är om du ens KAN ta bort hans namn ? Alltså utan att pappan godkänner det ,även om man har enskild vårdnad så får man inte bestämma precis allt ändå, den enskilda vårdnaden handlar ju enbart om att ha rätt att ensam bestämma om vardagliga saker för barnet,var det ska bo,vilken skola det ska gå i,vem som får hämta på förskolan (har man enskild vårdnad så har man rätt att neka den andra föräldern att hämta på fsk vilken man inte har om man har gemensam vårdnad) ja hlet enklet man har rätten att själv bestämma och skriva på alla blanketter och myndighetspapper om det som gäller här och nu för sitt barn-men en namn ändrign är en annan sak!

Som jag skrev ovan så står det inget om det i skatteverkets ansökningsblankett. Sen vad gäller enskild vårdnad så innebär det även rätten att ansöka om t ex pass utan att den andre föräldern kan sätta sig emot det så har svårt att tro det skulle ha betydelse i detta fall.
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    MizzTez skrev 2011-06-16 19:57:55 följande:
    Rätten till namnet finns ju kvar även när han blir stor, den försvinner ju inte även om ni inte använder det just nu. Hur skulle det gå om du börjar använda ditt efternamn som efternamn och hans som mellannamn istället? Om du nu har svårt att bestämma så kanske det är en lösning.
    Jo det är sant, han har ju rätt att ta det efternamnet när han blir äldre, både innan och efter sin 18-årsdag! För min egen del så är det efternamnet som en svordom för mig, hemskt men så känner jag..
    Anonym (Millie) skrev 2011-06-16 19:58:27 följande:
    Tycker att din son ska ha ditt efternamn. Inget snack om saken. Hans pappa har inte förtjänat att ha sitt namn på en sån underbar varelse. Får jag vara nyfiken och fråga varför han fick det från första början? Min son fick mitt efternamn (hans pappa är en jätte engagerad och bra pappa) kändes mest rätt så.
    Att sonen fick sin pappas efternamn var för att jag naivt nog trodde att vi skulle gifta oss och att jag då ändå skulle byta till det efternamnet också. Bevisligen blev det inte så Men jo jag håller med, jag ser honom som min son för det är jag som tagit hand om honom på alla sätt möjliga och det är jag som får försöka trösta och förklara varför hans pappa inte är här och leker med honom så som hans kompisars pappor gör med kompisarna! Biologisk fader ja men pappa? NEJ!!!
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Snubbiz skrev 2011-06-16 20:03:33 följande:

Du kan INTE ta bort hans efternamn, tro mig då hade min dotter hetat som jag gör. Om du inte tror mig så kan du ju ringa Skatteverket i morgon så får du se vad dom säger. Pass o namnändring är inte samma sak. Jag har oxå ensamvårdnad men FÅR inte ta bort hans efternamn ändå. Svensk lag säger att man inte får det. Tycker oxå det e helt galet att det e såhär.

Jag får höra mig för imorgon med skatteverket men som det står på blanketten ska det ju inte behövas.
    h8him skrev 2011-06-16 20:04:57 följande:
    Man kan ta bort efternamn, om man har enskild vårdnad,  om barnet även har mellannamn. Däremot kan man inte byta efternamn även om man har enskild vårdnad, utan att båda är överens.
    Hmm, det där resonemanget följde jag inte riktigt, för trött kanske. Menar du att hans efternamn kan plockas bort om mitt efternamn som nu är mellannamn istället blir efternamnet?
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    h8him skrev 2011-06-16 20:26:31 följande:
    Jag skrev lite galet:... Man kan ta bort mellannamn utan den andres godkännande. I vissa fall kan man istället ta bort efternamnet och behålla mellannamnet som efternamn. Har du pratat med skatteverket? Vad  säger de?

Ang. att byta efternamn så undrar jag om barnet inte har någon relation med övriga släktingar på pappans sida som barnet kan känna samhörighet med.
    Men om jag tar bort efternamnet och behåller mellannamnet har ju sonen tekniskt sett inget efternamn eller blir det då automatiskt betraktat som efternamn? Jag pratade med skatteverket men hon sa inget om att det krävdes godkännande från pappan men hon fråga inte heller om vårdnadsfördelningen så att säga.

Njae, han har en faster som han har kontakt med men hon kommer inte bry sig varken eller om efternamnet är jag säker på, men farmor och den andra fastern ser vi sällan röken av även om de säger sig vilja vara en del av hans liv. Jag förstår att det är tufft för dem på så vis att de också mår dåligt över sonens pappas svek men ändå, sonen är för liten för att hålla en relation vid liv, det hänger på dem.
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Anonym skrev 2011-06-16 20:38:17 följande:
    Om barnet har ditt efternamn och du har enskild vårdnad så kan du ändra efternamnet. Om barnet har pappans namn och du har enskild vårdnad så kan du inte göra det.

Du kan inte ta bort efternamnet utan att sätta dit ett annat efternamn, vilket du inte kan göra utan pappans godkännande i detta fall. Mellannamnet blir inte automatiskt efternamn, eftersom det är just ett mellannamn.
    Är det för att det inte är "mitt" efternamn som jag inte har rätt att ta bort det? Förstår du hur jag menar? Eftersom jag kan ta bort hans efternamn om det hade varit mellannamn men inte då det står som sonens efternamn?
  • Anonym (Gå vidare?!?)

Har nu frågat Skatteverket och nej, jag kan inte ta bort hans pappas efternamn utan samtycke från fadern alternativt om jag får tingsrättens rekommendation att det är i sonen bästa intresse att han inte ska ha det efternamnet. Jag har även fått information från tingsrätten om hur jag ska gå tillväga för att ansöka om att de ska utreda om sonens bästa intresse i denna situation, jag tänker dock först försöka tala med den domare som har skött våra tidigare ärenden och se om hon rakt upp och ner kan ge den rekommendationen, om inte så går jag via de rätta kanalerna och tar risken att de kommer säga nej.

• Anonym (Gå vidare?!?)
    HippYgirl skrev 2011-06-17 14:41:02 följande:
    kan du inte byta plats på efternamnen? så han har dit men pappas som mellannamn?
    Som jag har förstått det ska inte det heller gå då jag inte får ta bort efternamnet, alltså det är ett efternamn och jag kan inte byta det.
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Anonym (Me too) skrev 2011-06-17 17:08:37 följande:
    Hade kunnat vara jag som skrev denna ts:en, nästintill på pricken lik historia.

Jag heter dock samma efternamn som min son då vi var gifta, men lever nu i ett annat förhållande där min sambo är min sons pappa. Den andra är bara en biologisk då de inte har träffats på över två år, han dök inte heller upp till tingsrätten eller bemöda sig att svara på brev och telefon när tingsrätten sökte honom.

Vi planerar att gifta oss till 2013 men byter jag efternamn till sambons så står sonen själv med sitt och det vill jag inte, och min sambo får inte byta till samma som oss för jag har som skattverket kallar det "gift mig till det". Dessutom så har vi en liten på g nu i sommar så jag vet inte hur vi gör. Funderar dock på att lägga till sambons efternamn som mellannamn på mig och sonen och liten, vet dock inte om sambon kan göra det fast hans blir tvärtom eller vad man ska säga, och då blir det han som vuxen som är "lite utanför". Men han förstår på ett annat vis än sonen att efternamnen är annorlunda.
    Men pröva att gör som jag planerar att göra, vänd dig till tingsrätten och be om rätten att låta sonen byta efternamn då det är förenligt med sonens bästa utifrån att han ska få vara en del av den familj som han faktiskt lever i istället för att ha kvar sin pappas efternamn, jag menar du och din sambo kan ju byta till antingen ett eget nytt eller din sambos efternamn när ni gifter er. JAg tror att ju mer vi kan visa på att deras pappor inte bryr sig eller är närvarande är till vår fördel i tingsrätten när vi ber om att få byta efternamn åt barnen i det läget.
Svar på tråden Ta bort efternamnet?