Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-18 14:15:09 följande:
Så klart jag inte kan styra över deras framtida kontakt, det har jag ingen avsikt att göra! Men det är inte vad jag blir arg över utan det är att du, och andra med dig, verkar anse att det är helt okej att göra som sonens pappa gör om han bara kommer tillbaka i sonens liv senare! Ska sonen bara glömma de år som hans pappa totalt struntat i honom om/ när hans pappa dyker upp och vill vara pappa?
Jag har kontaktat tingsrätten för att fråga vad som kan göras och de har gett mig instruktioner om hur jag ansöka om utredning kring om det är i sonens bästa intresse att ha kvar eller bli av med efternamnet, såå jo, jag kan få tillstånd av tingsrätten att ta bort efternamnet, sen vet jag också att det inte behöver bli godkänt av tingsrätten och då får jag acceptera det.
Du tycker efternamn är en bagatell.. det är din åsikt, men jag känner inte så kring efternamn så där kan vi vara ense om att vara oense!
Varför det är viktigt för mig? För att jag ser min sons sorg flera gånger i månaden när han saknar sin pappa, hur han mår dåligt över det och hur jobbigt han tycker det är att hans pappa inte finns här för honom som kompisarnas pappor. Jag tycker han har nog med påminnelser i sitt liv om hur hans pappa sviker utan att behöva bli påmind via sitt efternamn.
Var har jag skrivit att det är okej att göra som han gör? Du hittar på saker om mig. Jag konstaterar bara fakta.
Jag frågar om du har undersökt möjligheterna och har inte påstått att det absolut inte går.
Visst får du tycka att det är viktigt med efternamnet. Jag tror du lägger in mer i namnet än vad barnet gör. Saknaden blir inte mindre för att han har ett annat efternamn.