• Melmis

Tjänsledig för ett annat jobb, får man det???????

Jag har ett jobb inom restaurangbranschen, men nu ska jag prova ett helt annat jobb inom en helt annan gren. Kan jag få tjänstledigt för detta eller är det bara för studier man får ta tjänstledigt?
    Någon här som kan sånt här? Väldigt tacksam för snabba svar........

• Svar på tråden Tjänsledig för ett annat jobb, får man det???????
  • PVeraB

ja du kan få tjänstledigt för att prova nytt arbete om det är inom en annan bana så att säga

• Jaramla

beror på ditt avtal. men ofta kan man få ta tjänstledigt i 6 månader för att prova ett annat arbete, det är väl ofta sedvanlig goodwill men är inte i alla avtal man har RÄTT att få det. kontakta ditt fack så du kan läsa igenom vilket avtal som reglerar din arbetsplats

• Baryk

Det är inte alls säkert att du får. Om du har en schysst arbetsgivare så går det säkert bra. Annars kan det vara rätt svårt... vet av egen erfarenhet... Min arbetsgivare vill dessutom inte tala om vilka jobb jag ev skulle kunna få tjänstledigt för, utan jag måste lämna in en ansökan och specificera vilket jobb jag blivit erbjuden för att de ens ska fundera på det.

• jassikan

Du kan få, men då handlar det om att arbetsgivaren är schysst. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att ge dig tjänstledigt för det.

• Jaramla

fast det finns avtal där man har rätt att få tjänstledigt också. jag hade ett sådant avtal när jag arbetade statligt. hade rätt till 6 månader, men fick ytterligare 3 månader av min arbetsgivare och de 3 hade de kunnat neka mig.

• jassikan

För statligt anställda finns det sådana rättigheter, med vissa restriktioner.
    Men då TS jobbar inom restaurang så kändes det inte riktigt aktuellt att nämna. Men det finns kanske en del statligt anställda inom restaurang också, kanske lunchrestaurang eller liknande.

Svar på tråden Tjänsledig för ett annat jobb, får man det???????