• Finesse

Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)

Nej gud nej. Tyska barn sitter framatvända från 1 års ålder, typ... jag litar inte på dom. Sen bör man ju testa ut stolen oxå.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    Linda1976 skrev 2011-06-17 18:30:29 följande:
    Men stolen är för min 6 åring Och samma stolar som säljs i Sverige säljs på e-bay av företag (jag hade inte köpt av privatperson i Tyskland).
    Jag vet.. men du bör du ju skriva att det just gäller den stolen och inte alla stolar.. 
  • Finesse

Men så du vet så är det inge bra att ha isofix på en bältestol, bilbälten hamnar fel på barnetskropp.. enligt vti.. Men alla gör som man vill.

• Finesse
    Lilly Li skrev 2011-06-17 22:09:37 följande:
    Ok, vi har en stol med isofix och bältet hamnar perfekt på min dotter... Märkligt! Det är för övrigt en exakt lika dan som en utan isofix så det kanske var lite för generaliserande att skriva så. Isofix räddar liv! Önskar jag vågade handla mer från utlandet... Så kul att få fynda! För att inte hamna OT....
    OT, men ISOFIX är gjord och utvecklad här i Sverige, för BAKÅTVÄNDA stolar.. framåtvända stolar bör inte ha isofix enligt Tommy Petterson på VTI. Jag pratade med honom i telefon för några månader sen när han berättade det och avrådde mig från att köpa en bältestol med isofix fästen.. eller isofit eller vad dom heter.. dom får egentligen inte heta isofix. Jag har mailat honom igen för att få det han sa nedskrivet men han har inte mailat tillbaka. Jag inboxar gärna svaret till dig när han svarar.
  • Finesse
    Alexis mamma skrev 2011-06-18 22:48:59 följande:
    Isofixen på bältesstol har inget med däkerheten att göra...den är bara till för att stolen ska sitta fast när barnet inte åker i den (då den annars ska vara bältad om den inte har isofix för att förhindra att den gör ytterligare skada vid en olycka) Så det är ju eg bara för att slippa sätta fast stolen när man åer utan barn,...dyr bekvämlighet tycker jag m tanke på prisskoillnaden på de stolarna o vanliga..
    Men då är det ju verkligen inte bra att köpa en sån om bilbältet dessutom hamnar fel på barnet som vti säger.. och det ska klargöras att det är i ENBART vissa bilar det gör det.. i vissa bilar sitter dom kanon, men om du sen byter bil kan det sitta helt fel.
  • Finesse
    Lilly Li skrev 2011-06-19 10:53:32 följande:
    Märkligt att jag inte kan hitta en varning på VIT's hemsida om det.. Föresten sitter ju stolen exakt likadant med som utan isofit(x)en...
    Nej det gör den inte.. du kan flytta stolen en cm om du vill för att få bältet rätt.. det kan du inte göra om det sitter fast med isofix fästen..

och jag har oxå googlat.. så än så länge är det bara en hörsägen.. har mailat till honom men han har inte svarat ännu.. jag fick veta det av tommy petterson på vti, chef på testlabbet. Ringde ang. britax multi-tech och two-way och sen efter vi hade pratat ett tag i telefon frågade jag bara om isofix bältestolar om dom var bättre än vanliga och nej han tycker att dom är en livsfara.. men eftersom jag inte fått nåt mail av honom ännu är det som sagt bara nåt jag hört. 
Svar på tråden Bilbarnstolar. TIPS!! (alla måste läsa)