• Dalva

    Vad tycker ni om namnet Clothilde?

    Vi har två barn som heter Julie och Emil och väntar nu en till flicka. Jag är mycket förtjust i namnet Clothilde, men det är ju ganska ovanligt så jag undrar hur ni uppfattar namnet. Är det fult? Konstigt? Vackert? Tycker ni att det passar ihop med Julie och Emil?

    Annars har vi det lite vanligare namnet Vera som förslag, men fick höra att det var "stilbrytande" i förhållande till våra andra barns namn.

    Jag tycker dock om både Vera och Clothilde, men kan inte riktigt bestämma mig.

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Clothilde?
  • DevilsDaughter

    Gillar det inte, hur uttalas det? När jag ser det skrivit så tänker jag Klot-Hilde, men antar att det inte uttalas så? Vera är mkt finare! Tycker inte att det är stilbrytande

  • Anna Lisa

    Tycker tyvärr inte om namnet, första tanken var, oj vad fult. Jag är ledsen.
    Det stavas konstigt också, ni kanske kan ha det som mellannamn istället för tilltalsnamn?

  • SofiaEmmy
    Dalva skrev 2011-06-17 09:17:27 följande:
    Jag kom i kontakt med namnet när vi bodde på Seychellerna och vi träffade en halvitaliensk flicka som hette Clothilde. Men här i Sverige verkar det uppenbarligen inte vara någon hit! Vi kommer förmodligen inte bo i Sverige i framtiden, men självklart vill man inte ge sitt barn ett namn som ger en massa negativa reaktioner här...

    Livia är fint, det är svårt att bestämma sig...
    vet du om det är ett vanligt namn internationellt? det kan ju vara så att den italienska flickan hade ett väldigt ovanligt namn även för sitt land =)
  • JosephineJ

    Hej!

    Jag heter Clothilde i andranamn ( här står det lite om det www.familjeliv.se/Forum-3-123/m59395455.html) - många av mina svenska kopisar har först trott att jag sa "Mathilde" haha!

    Själv fick jag det för att min pappa är fransman och det fanns någon drottning eller prinsessa som hetat det i Frankrike. Har inte fått någon konstig reaktion i frankrike eller italien och ni verkar ändå inte ha planber att bo i Sverige?

    Vissa namn "funkar" helt enkelt bättre i vissa länder, mina franska släktingar är ju inte precis överförtjusta i Ebba ( som är mitt tredje namn ). Någon skrev om Clothilde funkar internationellt - vet att någon kusin till mig som också heter Clothilde som tilltalsnamn kallas för Chloé.

  • JosephineJ
    DevilsDaughter skrev 2011-06-17 16:32:34 följande:
    Gillar det inte, hur uttalas det? När jag ser det skrivit så tänker jag Klot-Hilde, men antar att det inte uttalas så? Vera är mkt finare! Tycker inte att det är stilbrytande
    Haha Klot-Hilde! tack för skrattet :)

    Uttalias ( mitt iaf ) : Khlååtild( eh) . Är sämst på fonetiskt!
  • Dalva

    Vi planerar faktiskt att bo i frankrike. på svenska uttalas namnet ungefär som mathilde och på franska är e:et stumt. Har förstått av de flesta kommentarerna att det låter fruktansvärt i svenska öron...

  • JosephineJ
    Bohm skrev 2011-06-17 17:57:35 följande:
    Klot-tilde låter som en svullen unge.. tyvärr.
    Fast det uttalas ju inte Klot-tilde haha! I frankrike tror jag inte någon reagerar på samma sätt TS.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Clothilde?