• Lillapyre

Två snabba frågor om barnmat! Snabba svar=)

Hej!
    Idag ska min lilla kille få smakportion av ris för första gången!
    Provade att pressa genom en vitlöksprss, men tyckte det blev stora bitar ändå!!
    Hur gör man smakisar av ris utan mixer??

Killen på 6 mån. äter mild havrevälling. Men han gillar bara den färdiga på tetra!! Den kan han dricka 2 dl av, medan bara en halv dl av pulvervällingen i samma sort....
    Varför?
    Ska jag försöka vänja honom med den, eller ge upp o byta sort?
    Himla dyrt i längden med den färdigblandade....

Behöer svar(iaf om riset) nuuuu=)

• Svar på tråden Två snabba frågor om barnmat! Snabba svar=)
  • Lillapyre
    MammaBella skrev 2011-06-17 11:03:32 följande:
    Mixa med stavmixer och späd med vätska så det inte blir så stabbigt.
    men jag har ju ingen mixer... skrev jag inte det?=)
  • Lillapyre
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-17 11:03:43 följande:
    Jag hade gett ris som det är.....och låtit honom pilla i sig själv.
    men blir det inte för stora bitar då?
    Trode man bara fick ge släta pureer i första läge?
  • Vickan I

Är han 6 mån behöver den ju inte vara helt slät maten så vitlökspress räcker. Blanda ut det lite så det inte är för tjockt. Ang vällingen så blanda de två och ta allt eftersom mindre och mindre av tetran så kanske han vänjs av. Fungerade för oss när vi var tvungna att introducera ersättning som komplement till amningen. Då blandade vi först bröstmjölk och ersättning och glesade ut bröstmjölken.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-17 11:03:43 följande:
    Jag hade gett ris som det är.....och låtit honom pilla i sig själv.
    Samma här.
  • Flickan och kråkan
    Lillapyre skrev 2011-06-17 11:06:21 följande:
    men blir det inte för stora bitar då?
    Trode man bara fick ge släta pureer i första läge?
    Finns ju många som kör plockmat direkt från start enbart, så nej man måste inte ge puréer . Vi har blandat plock med att mosa sådant som känts vettigt att mosa. Ris har de fått äta som det är. Det är viktigt dock att låta barnet äta själv för att själv få en känsla av storlek och vad det är för något som stoppas i munnen .
  • Lillapyre

Tack för snabba svar allihop!

Nån mer som har erfarenhet av vällingproblemet"gillar tetra bäst"?

• PerG

Vi använde risottoris i början. Det blev liksom lite "geléigare" än vanligt ris och var lättare att äta verkade det som.. 

• Natulcien

Ris ger jag som det är. Jag puréade bara det allra, allra första. Sen gick jag ganska snabbt över till att bara mosa och ha lite grövre konsistens. Det funkar utmärkt.

• Lillapyre

tack för alla svar!
    gav honom det jag redan "vitlökspressat", o han verkar ha överlevtFlört

men blir nog bara att mosa ner i den andra maten i fortsättningen, är nog inte så farligt med bitar, precis som ni säger...

• mamma 10

Min tjej har aldrig varit förtjust i släta puréer.. Har bara mosat allt med gaffel, ända från början!
    Ris kan man också mosa lite med gaffeln, men hon har oftast fått äta det som det är.

• mamma 10

Annars tycker jag att risoni är perfekt att ge. Pasta i risform! Blir väldigt mjukt och lätt för dom att mosa sönder i munnen.

• Natulcien
    mamma 10 skrev 2011-06-17 13:43:14 följande:
    Annars tycker jag att risoni är perfekt att ge. Pasta i risform! Blir väldigt mjukt och lätt för dom att mosa sönder i munnen.
    Precis! Tänkte just på det. Den har jag också blandat i sonens mat, och det är perfekt storlek och konsistens.
  • Lillapyre
    mamma 10 skrev 2011-06-17 13:43:14 följande:
    tack för tipset!
Svar på tråden Två snabba frågor om barnmat! Snabba svar=)