• Marelb

Barn med dyslexi

Hej! Finns det fler föräldrar här som har skolbarn med diagnosen dyslexi? Vi fick veta det häromdagen så det är väldigt nytt för oss. Sonen, 8 år, har utretts nu under våren och logopeden hade nu satt diagnos. Det var det första åk 2:a hon någonsin diagnostiserat sa hon. Inte "hugget i sten" men ändå läser jag att detta inte "går över" osv. Men med rätt hjälpmedel kan man säkert klara skolgång osv bra. Skulle vara intressant att prata med likasinnade om hur man på bästa sätt kan stötta sitt barn. Vilka hjälpmedel har man rätt att få hemma respektive i skolan? Läraren var med nu på återbesöket hos logopeden och han och skolan är verkligen bra och sätter in resurser. Specialpedagog finns och det har han gått till 2 ggr i veckan redan. De snackar om olika program för datorn osv... Skulle ju inte vara helt fel med en dator hemma till honom. Han får ju mer och mer läxor och kan få mattebok opsv på cd skiva istället liksom ljudböcker osv. Vore kul om det fanns fler här i liknande situation!!

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Svar på tråden Barn med dyslexi
  • Shasti

Mina bonusbarn som går i högstadiet och gymnasiet har dyslexidiagnos båda två. Det funkar bra i skolan för dem båda. De har bl a rätt att skriva uppsats genom att diktera för läraren som skriver, längre tid på proven i läsförståelse mm, har fått låna hem 5aisy-spelare mm.

• Shasti

Daisy spelare ska det vara!

• Marelb

Skönt att det funkar bra! Daisy spelare hörde jag om och det verkar väl bra. Nästa vecka ska jag tillbaka till logopeden för att få mer info om hjälpmedel...

• Michanna

Hej.

Dotter på snart 12 år fick sin diagnos för 2½ år sedan.

men vi har vetat om detta länge då både hennes pappa och jag är dysletiker.

tur i oturen har våran mellan barn inga problem med läsning/skrivning. men yngsta visar tecken på det.

• Marelb

Hej Michanna! Kanske kan vi utbyta lite erfarenheter då... Det rullar väl igång mer i höst i skolan. Var iaf hos logopeden och fick se två olika program. Ett som läser upp text i datorn och ett stavningsprogram.

• KillBill

Min son fick en laptop, via barnförsäkringen, när han diagnostiserades för dyslexi (även han fick diagnos i andra klass)

• Marelb
    KillBill skrev 2011-06-29 22:45:55 följande:

Min son fick en laptop, via barnförsäkringen, när han diagnostiserades för dyslexi (även han fick diagnos i andra klass)

Oj! Vad har ni för försäkring? Vi har Trygg Hansas barnförsäkring. Läste igenom villkoren men sådana diagnoser verkar vara undantag...

Vore ju inte fel att ha en hemma. han får ju självklart en i skolan (har redan haft det) men den lä han ju inte släpa hem.
  • Marelb

Hej allihopa! Kanske fler hittar hit nu när skolan dragit igång! Kunde ju dock ha börjat bättre för vår son Edwin.

Möte på Edwins skola på onsdag. Hoppas verkligen de har gjort någon slags plan för hans termin nu för vi ska träffa hans lärare och specialpedagogen.

Han kom hem i veckan och var helt bedrövad då de har gjort ett mattetest. På 3 minuter skulle de göra så många tal de hann. Edwin kände sig totalt misslyckad såklart! Han klarar inte sånt, inte under den stressen. Jag tror iof många har svårt med sånt, även de som inte har dyslexi. Det enda de lyckades var att se till att han fick ÄNNU lägre självförstoende. Inte helt rätt metod för en dyslektiker. Dessutom hade han ÄNTLIGEN gjort klart sin mattebok 2A och var sådär glad. Han vet ju att "alla" andra ligger hästlängder före. Hans gamla lärare som tyvärr slutade sa ju att han kommer få mattebok på CD skiva osv. Det finns sååå mycket hjälpmedel! Nu kom han hem med nästa BOK. Den heter 2B. Han har ju sagt att de flesta andra börjat med 3 ans bok... I fredags fattade vi alltså att han ligger en termin efter i matematik. Det har ingen talat om... han bra lärare som slutade hade han inte i matte utan i svenska... Känns bara så trist om man ska behöva tjata och kräva saker nu. Bara att hoppas på en bra plan nu på onsdag. Ska väl inte måla fan på väggen än men starten kunde ha blivit bättre.

• mady
    KillBill skrev 2011-06-29 22:45:55 följande:

va bra! Annars verkar alla försäkringar ha en klausul om dyslexi att det itne ger rätt till någon ersättning... surt tycker jag.
    Kanske värt att undersöka.

Min dotter fick sin diagnos för 1,5 år sedan och det fungerar bra. 
Svar på tråden Barn med dyslexi