• Miss H

svalt kulor/dankar på förskolan

Tänkte höra med er hur ni skulle reagera i min situation. 

Dottern på 2 år kom hem ifrån förskolan igår och strax där efter hade hon gjort nr2 i blöjan.
    När jag då bytte den så hittade jag 3 st kulor/dankar som var ca 1,5 cm stora i blöjan.
    Då ska tilläggas att dottern har varit på förskolan hela veckan och inte kommit i kontakt med några kulor här hemma, då vi inte äger några för att hon är för liten för det. Så hon måste alltså ha hittat dom på förskolan.

Idag så konfronterade jag förskolelärarna med informationen och att jag inte tyckte att allt hade gått rätt till.
    Och det höll dom nog med om, med tanke på kvävningsrisk och liknande.

Jag vet att barn gör bus och stoppar olika saker i munnen, men jag är riktigt irriterad över det här och känner att dom inte har riktig koll på vad dom sysslar med på förskolan.
    Eftersom jag länmnar min dotter där varje dag i veckorna så känner jag att jag måste kunna lita på att dom ser efter henne och att  hon kommer hem helskinnad varje dag. 

Borde jag anmäla händelsen? Vad tycker ni?

• Svar på tråden svalt kulor/dankar på förskolan
  • caroline88

Finns väl kanSke 15 andra barn i gruppen oxå? Svårt att se till ett barn hela tiden, tyvärr är det så med de stora barngrupperna! Tycker du kan be dem plocka bort kulorna eller ställa dem så att ingen når och att de äldre får fråga efter dem!

• Triple Trouble

Många barn har kulor med sig i fickorna hemifrån fast de kanske inte får, som de kanske tappar. Hon kan ju ha råkat hitta de då.

• Miss H

Jo visst, men jag tycker att dom borde ha lite bättre koll på barnen. Menar det är ju kvävningsrisk på så pass stora kulor...

• Triple Trouble

Ja man tycker de borde ha koll, men på vårat dagis är det sju barn per fröken, där skulle de lätt missa sånt.. Hemskt men sant.

• Miss H

Jag vet att det alltid är personalbrist och för mycket barn,
    men ska min dotter nästan behöva kvävas för att någon ska reagera?

Tycker inte att det är ok över huvudtaget!! 

• viseversa

jag hade en unge som stoppade ALLT i munnen och valde bort en förskola just för att dom lär kastanjer,pärlor,kulor och annat kvävningsvänligt ligga framme för alla barn. ÄVEN småbarnen skulle ha fri tillgång till detta. Försök svälja en kastan utan att den fastnar tänkte jag då och valde ett annat dagis. SJÄLVKLART ska dom inte ha småsaker framme som småbarn kan sätta i halsen. tycker du ska ta ett snack med chefen om detta. 

• viseversa
    viseversa skrev 2011-06-17 22:09:11 följande:
    jag hade en unge som stoppade ALLT i munnen och valde bort en förskola just för att dom lär kastanjer,pärlor,kulor och annat kvävningsvänligt ligga framme för alla barn. ÄVEN småbarnen skulle ha fri tillgång till detta. Försök svälja en kastan utan att den fastnar tänkte jag då och valde ett annat dagis. SJÄLVKLART ska dom inte ha småsaker framme som småbarn kan sätta i halsen. tycker du ska ta ett snack med chefen om detta. 
    jisses jag kan ju inte stava. hoppas det gick att läsa någorlunda iallafall. Men nej jag tycker inte en sån sak ska hända. nu gick dom ner i magen vilket är toppen men hade det varit en elelr flera större kulor eller annat pyssel så hade det kunnat gå illa. 
  • Jagsjälv

Ni har inte varit i någon lekpark eller hemma hos någon annan där hon kan ha stoppat i sig kulorna?

• Flygfotogen

Det är svårt att hålla stenkoll hela tiden på alla barn, tyvärr. Jag önskar att vi hade ögon i nacken och överallt för sånt här händer tyvärr. Eget material som förskolan har kan vi ju se över och "vakta" på men om man t ex låter sina barn komma till oss med mynt och kulor i jackfickorna så är det svårare. Barn stoppar gärna saker i munnen ibland, oavsett var de befinner sig, och allt vi vuxna kan göra är att göra vårt bästa att förhindra att det sker. Det går dock väldigt fort.

• Erki

Dessutom är det väl inte helt omöjligt att ett gäng äldre barn varit på förskolegården under kvällen/helgen och spelat kula och några glömdes i sanden.
    Vet inte hur många min dotter tappat bort!
    Så det behöver inte vara förskolans fel.

• Erki

Fast det är sant att om det är så att förskolan låter små pysselsaker ligga framme så är det ej korrekt. De ska användas under uppsyn i pysselrum.

Svar på tråden svalt kulor/dankar på förskolan