Jag är SÅ JÄVLA LESS på min unge (10 mån)!
Anonym (undrar) skrev 2011-09-30 20:10:10 följande:
Ursäkta att jag inte läst hela tråden, men har du provat att gå ut med vagnen? Småbarn har ju en tendens att däcka speciellt om det är kallt ute? Prova att gå ut nån dag när det blåser då om du är rädd för vad folk skall tycka. Då hörs det ju inte. Du skall se att det nog inte är så farligt. Eller det måste ju finnas nåt ställe där det är mindre folk där du kan gå i början? Du orkar så mycket mer mer själv också om du bara kommer ut! Prova att gå ut samma tid varje dag för att kunna få till någon slags sovrutin!Jag går på barnvagnsgympa och där är det med jämna mellanrum barn som skriker i vagnarna. Jag går ju inte och tänker att de mammorna måste vara dåliga mammor för det! Jag tänker ju att barnet måste ha en dålig dag eller så och stackars den mamman! Jag är ute flera timmar om dagen med vagnen för jag har inte bil. Dumma kommentarer och "goda råd" kan man få speciellt från äldre och även om barnet inte skriker. Sånt måste man bara kunna skaka av sig.
Barn lär sig att de inte alltid blir upplockade från golvet. Vi brukar lägga oss själva på golvet om vår 9 månaders börjar hänga eller klaga för att bli upplockad. Så att det inte går att bli buren.
Mitt man var tvungen att jobba i hemifrån när han var föräldraledig med mitt första barn och det var runt 10 månader. Det barnet lärde sig snabbt att man inte blev upplockad eller buren när pappa var upptagen och jag kan inte se att barnet fått några men av det. Tvärtom har alla tyckt att han var ett väldigt självständigt och tryggt barn och bra på att hitta på grejer på egen hand.
Och som någon skrev så blir ju inte tvillingar sämre människor för att de inte blir burna hela dagarna. Känner en tvillingmamma som inte fick tvillingarna att sova på annat sätt än i bilen. De fick därför sova middag i bilen, medan hon gjorde det som hon var tvungen att göra för att livet skulle gå runt. Ta hand om de andra barnen och laga mat och sånt. Fast de bodde förståss på landet och bilen stod inte i solen eller så! Det låter ju inte så himla bra men det jag menar är att man måste försöka hitta en väg som funkar för just sitt barn och inte bry sig så mycket om hur det ser ut eller vad folk tycker! Jag tycker att du är jättestark som har stått ut så länge! Och det blir bättre! Småbarntiden går ju så fort. Så försök att komma ut på ett eller annat sätt för ditt och barnets skull!
TS har läst anknytningsteori och tycker därför att föräldrar som låter barn skrika är okunniga och/eller dåliga föräldrar. Och det stämmer.
Tvillingar har varandra. Där kompenseras eventuell närhetsbrist de får av att få vänta på närhet från förälder.