• Anonym (Arg)

Min son o jag skriker o slåss m varann.

Min son 4,5 år får plötsliga utbrott, skriker o kastar saker när det som sägs eller ska göras osv ej passar honom. I den stunden upplever jag honom som odräglig, "farlig", otacksam, otrevlig osv.
    Jag reagerar ofta instinktivt o försvarar mig själv o hans 2 småsyskon, 2,5 år och 6 månader, genom att knuffa, putta, ta tag hårt o flytta honom osv. Jag blir VÄLDIGT arg efter att ha haft tålamod o tålamod så att han ej ska få utbrott eller slå ngn...o till slut så brister det för mig o jag skriker argt o är hårdhänt, men slår ej honom. Dock har jag mga ggr känt en sån ilska o agg mot hnm att jag vill slå till osv och blir då VÄLDIGT rädd o besviken på mig själv.

Ibland har han kissat ner sig i samband m mina utbrott o han är mkt ledsen o distanserad ett tag efter vår konfrontation.
    Jag ber om förlåtelse oftast efteråt och är besviken på mig själv men det upprepas om o om igen.
    Jag blir av ngn anledning så jä...arg på hnm.

Jag vill ha hjälp, vad skall jag göra istället för att få ett utbrott o vara hårdhänt?

• Svar på tråden Min son o jag skriker o slåss m varann.
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ju större barn blir desto svårare blir det att värja sig mot deras fysiska ilskeutbrott eftersom de blir starkare och mer påhittiga. Men än så länge är du betydligt större och starkare än en 4 1/2-åring. Jag tror att det kan vara så att din son inte riktigt klarar att hantera sin egen ilska och frustration i vissa sammanhang. När han då märker att du försvarar dig och småsyskonen, så tror han att han själv är farlig och vet inte hur han ska sluta.
    Det bästa du kan göra är att försöka känna efter när ett utbrott är på väg. Hjälp honom då att förebygga genom att både prata med honom och ta honom i knä. Håll i och håll om honom ordentligt, även om han vill kasta och slå. Kom ihåg att du är starkare. Sitt så med honom tills han slappnar av och blir lugn igen.
    Första gången du prövar detta kommer det att ta en stund, men sen blir han lugn fortare och fortare.
    Det du gör då är att du hjälper honom med han ilska och besvikelse som tar sig kroppsliga uttryck. Om du samtidigt pratar med honom och visar att du förstår att han blir ledsen över vissa saker så lär du honom att sätta ord på sina känslor i stället för att uttrycka dem med sparkar och slag.
    Pröva detta och ge inte upp i första taget. Då behöver inte du heller känna besvikelse över att du blir så arg.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min son o jag skriker o slåss m varann.