• Rockdonna

Vi får aldrig barnvakt

Hej!

Jag är så less på allt nu. Varför har vi haft sådan otur att vi inte får någon barnvakt att ställa upp? Jag och min sambo har två barn 1,5 och 4 år. Under dessa år så kan jag räkna antal gånger som jag och min sambo har fått göra något kul ihop. Det är 5 bröllop och typ 2 födelsedagsfester på 4 år. Aldrig ens en middag eller bio på stan. Aldrig bara vi 2 ihop. Och då är det alltid mina föräldrar som suttit barnvakt. Min sambos föräldrar har aldig varit barnvakt. Vi har bra relation med de, men de bor ca 4 timmar bort. Sedan har vi 3 syskon totalt varav ingen varit barnvakt. Min syster bor 2 timmar bort och har 2 egna barn, samt min andra syster är barnlös och mår inte så bra själv så hon har aldrig ställt upp. Min sambos syster har också fått 2 barn ungefär samtidigt som oss. Sedan har nästan alla våra vänner fått barn 1 och 2 samtidigt så de har också fullt upp. Känns som vi har tajmat och ställt till allt så himla dåligt för oss själva. Ingen har liksom tid eller ork att ställa upp. Alla mina kompisar har massor med barnvakter i deras familjer som ställer upp så de tom får komma ut och åka iväg på helgsemestrar barnfria osv....

Det är inte det att jag aldrig får komma ut, min sambo låter mig verkligen få göra det. Och han får det med förstås, så vi får egen tid med kompisar. Men vi får aldrig tid ihop barnlösa...man tappar liksom romantiken, spänningen, relationen, sexlivet....allt. Ändå vill vi bo ihop men vi känns som två pensionärer som går och lägger oss vid 20-22-tiden och vaknar 5 på morgonen och sedan går man och bråkar om vem som är tröttast eller haft jobbigast med barnen under dagen som varit. Vi älskar varandra och vill va ihop men hur fan ska man lösa det med barnvakt? Man måste ju få göra något kul ihop ibland också.

Nu har vi precis flyttat till ny ort och känner inte så många. Barnen går inte än på dagis än så vi har inte lärt känna så mycket folk än. Vi hoppas ju på att få några grannar eller föräldrar till andra barn i förskolan som kan ställa upp och vi för deras barn. Annars får vi börja betala professionella barnvakter vi inte känner men ska det verkligen behöva vara så? Är det fler som har problem med detta och hur har ni löst det? Samt hur har er relation fungerat under tiden? Vi går liksom bara och väntar på bättre tider, men de verkar inte komma...

• Svar på tråden Vi får aldrig barnvakt
  • Little me

Vi har inte samma problem men jag förstår hur du känner.
    Trots att era syskon har barn kan de väl passa era ibland och ni deras. Fråga och ge tillbaka. En biokväll :)

• Pia och Elna
    Rockdonna skrev 2011-06-17 21:13:15 följande:

Annars får vi börja betala professionella barnvakter vi inte känner men ska det verkligen behöva vara så?
    Varför känner du att det inte ska behöva vara så? Det är väl inget konstigt att man anlitar barnvakter man betalar? Jag satt själv barnvakt hur ofta som helst när jag var tonåring och likaså har jag blivit passad av diverse unga när jag själv var barn.

Har du frågat dina nära om de vill ställa upp och du fått nej eller varför har de inte varit barnvakt?
  • Smilla75

Vi har tre barn på 5 år och nedåt. Vi har varit barnfria tre gånger: på förlossningarna med de två sista, jag var borta från dem i ca 12 timmar då, samt en middag på två timmar för att fira vår bröllopsdag. Det är 2 år sedan. Slå det! 

Min familj bor 60 mil från oss. Min mans föräldrar är inte intresserade av att hjälpa oss på något sätt. De vill bara fika en stund.....

Vi ska skaffa en au pair när vår yngste börjar dagis. Hon ska göra allt i hemmet så vi kan komma hem till ett rent hem och dukat ord. Sedan ska vi själv orka vara med våra barn...Och barnpassning en kväll i veckan! 

Kan det vara en möjlighet. Eller hyra en per timme? 

• Rockdonna

Alla är så himla stressade och så uppe i sitt eget helt enkelt att de inte orkar eller har tid.

Jag menar inte att det är något fel att betala för en barnvakt, utan mer ska man verkligen inte kunna få någon nära att ställa upp utan betalning? Blir ju en rätt dyr kväll om man ska gå ut och äta och sedan dessutom betala en barnvakt som är hemma. Det var det jag menade bara.

• Rockdonna

Oj, shit! Det lät fruktansvärt jobbigt!

Men lät grymt skönt med aupair. Men jag skulle inte vilja ha någon boende eller springade runt här när jag är hemma. Men det blir nog superskönt för er. Städhjälp har vi funderat på dock, men vill helst att eventuell barnvakt ska känna barnen. Hoppas på en dagisfröken som kanske vill tjäna extra eller så i så fall.

• Stella7303

Det är som du säger - alla har idag fullt upp med sitt. Det är dessutom vi som valt att skaffa barn, inte de runt omkring oss. Våra föräldrar valde att skaffa oss (då var de unga och pigga) och vi har valt att skaffa barn med allt vad detta innebär. Jag tror att andra runtomkring oss njuter av att vara fria: antingen har de vuxna barn och är glada att de äntligen kan göra som de vill när de vill (de tycker att det är vår tur nu) eller också har de egna barn som de har fullt upp med eller inga barn alls och därför inte bryr sig.

En barnvakt är nog en bra lösning!

• Rockdonna

Det ruttna är att mina kompisars föräldrar och syskon verkar inte tycka att det är så jobbigt, mest kul att de får vara mer involverade i sina nya småsläktingars liv. Det suger när alla andra lyckas få till det hela tiden och inte vi. Är väl mest avis...

• Stella7303

Jag förstår precis hur du menar: man vill verkligen att de ska vilja vara med våra barn! Man vill att de ska tycka att de är det bästa som finns. Det är en känsla man får: Varför vill de inte vara med mina underbara barn? Ja, och man blir avundsjuk: inte på att andra får barnvakt utan på att det finns människor i deras närhet som så så så gärna VILL vara med deras barn.

• Smilla75
    Rockdonna skrev 2011-06-17 21:27:24 följande:
    Oj, shit! Det lät fruktansvärt jobbigt!

Men lät grymt skönt med aupair. Men jag skulle inte vilja ha någon boende eller springade runt här när jag är hemma. Men det blir nog superskönt för er. Städhjälp har vi funderat på dock, men vill helst att eventuell barnvakt ska känna barnen. Hoppas på en dagisfröken som kanske vill tjäna extra eller så i så fall.
    Vi har möjlighet att ha aupairen boende någon annanstans än hos oss, skulle inte heller orka med att ha folk i huset. Men städhjälp är också guld värt kan jag tipsa om.
Svar på tråden Vi får aldrig barnvakt