• besony

Graviditetspenning vid behovanställning?

Jag är i vecka 23 nu, och jag har börjat få ont i fötterna när jag har stått länge eller gått mycket. Ryggen har jag också börjat känna av lite grann nu.. När jag jobbar med mina jobb så rör jag på mig för det mesta. Har inget stillasittande jobb.

Jag undrar nu om någon vet hur det står till med ev sjukskrivning eller graviditetspenning om man bara är anställd vid behov? Jag har 3 olika timanställningar, i övrigt är jag arbetslös. Är det en risk att stå utan inkomst när man inte kan eller orkar jobba senare i graviditeten?

• Svar på tråden Graviditetspenning vid behovanställning?
  • Scorpio

Det undrar jag också om jag lyckas bli gravid nångång, för jag är i precis samma sits gällande jobb själv!

• Mimmi86
    besony skrev 2011-06-17 22:34:16 följande:
    Jag är i vecka 23 nu, och jag har börjat få ont i fötterna när jag har stått länge eller gått mycket. Ryggen har jag också börjat känna av lite grann nu.. När jag jobbar med mina jobb så rör jag på mig för det mesta. Har inget stillasittande jobb.

Jag undrar nu om någon vet hur det står till med ev sjukskrivning eller graviditetspenning om man bara är anställd vid behov? Jag har 3 olika timanställningar, i övrigt är jag arbetslös. Är det en risk att stå utan inkomst när man inte kan eller orkar jobba senare i graviditeten?
    Beror väl på vad du jobbar med?
    Men du har ju rätt att ansöka om graviditetspenning oavsett jobb?

Har två vänner till mig som fått beviljat, en utav dom jobbar inom vården (som timmis) en annan på kontor (som timmis)

Hon inom vården fick gå hem 60 dagar innan, medans andra vännen ett par veckor innan bf, minns inte riktigt när...

Och blir du inte beviljad får du prata med din bm så kanske dom kan sjukskriva dig?
    _-*-_BF 110911<3
  • Mimmi86
    Mimmi86 skrev 2011-06-19 01:19:08 följande:
    Beror väl på vad du jobbar med?
    Men du har ju rätt att ansöka om graviditetspenning oavsett jobb?

Har två vänner till mig som fått beviljat, en utav dom jobbar inom vården (som timmis) en annan på kontor (som timmis)

Hon inom vården fick gå hem 60 dagar innan, medans andra vännen ett par veckor innan bf, minns inte riktigt när...

Och blir du inte beviljad får du prata med din bm så kanske dom kan sjukskriva dig?
    Och är du sjuk borde du väl få sjuklön? Ett bokat pass är ju ett bokat pass (iaf inom vården där jag jobbar)
    _-*-_BF 110911<3
  • Nikis

Du blir inringd vid behov? Inget fast schema? Då är de isf upp till fk att besluta om du får sjukpenning för då är det av dom du ska ha pengar isf. men man kan ju få avslag, de är ingen garanti att du får några pengar. De tar oxå en månad för fk att besluta om du får sjukpenning. Jag är i samma sits och blir tokig på deras dumma regler. helt sjukt att vi timmisar inte ska ha samma möjligheter när de gäller sjukskrivning. Jag är bara i vecka 14 och min läkare vill redan sjukskriva mig, men jag vill inte eftersomjag inte vet om jag får någon sjukpenning.. Lycka till!!

• besony
    Nikis skrev 2011-09-11 16:58:39 följande:
    Du blir inringd vid behov? Inget fast schema? Då är de isf upp till fk att besluta om du får sjukpenning för då är det av dom du ska ha pengar isf. men man kan ju få avslag, de är ingen garanti att du får några pengar. De tar oxå en månad för fk att besluta om du får sjukpenning. Jag är i samma sits och blir tokig på deras dumma regler. helt sjukt att vi timmisar inte ska ha samma möjligheter när de gäller sjukskrivning. Jag är bara i vecka 14 och min läkare vill redan sjukskriva mig, men jag vill inte eftersomjag inte vet om jag får någon sjukpenning.. Lycka till!!
    Ja, just det, jag jobbar bara när jag behövs. Med 3 olika ställen, så det ger en hel del jobb, men inte tillräckligt ändå.... (Står även nu som timvik på en fjärde ställe men har ej blivit inringd än). Så jag har inte räknat med att få det lätt med FK... Ogillar reglerna, men så är det.

Jag har lyckligtvis haft turen som klarat mig bra från diverse krämpor att jag fortfarande kan jobba, fast i ett lägre tempo, som accepteras. Är i vecka 35 nu. Kommer att jobba så länge jag kan och tills bebisen kommer ut, har jag tänkt. Har inte mycket till val tyvärr..

Mina planer medan jag är hemma med bebisen, är att spana efter ett heltidsarbete på ett och samma ställe att komma till när föräldraledigheten är slut. Man kan ju alltid hoppas...
  • camamill
    Nikis skrev 2011-09-11 16:58:39 följande:
    lokesmami,
    usch va jobbigt att inte veta om man får sjukpenning!

jag jobbar ocjkså som timmis, dock har jag ett fast schema till o med december ( vet inte om jag orkar så länge)
    men har jag inte heller rätt till sjukpenning då om jag skulel bli sjukskriven?
  • Nikis
    camamill skrev 2011-09-12 08:22:07 följande:
    lokesmami,
    usch va jobbigt att inte veta om man får sjukpenning!

jag jobbar ocjkså som timmis, dock har jag ett fast schema till o med december ( vet inte om jag orkar så länge)
    men har jag inte heller rätt till sjukpenning då om jag skulel bli sjukskriven?
    Jo du har rätt till sjukskrivning, så länge man har ett schema med fasta tider så betalar ju arbetsgivaren sjukpenningen, men när de kommer till att inte ha fasta tider så är de försäkringskassan som beslutar om man är tillräckligt sjuk. då ska man skriva ner sina krämpor i ett brev och hoppas att någon god själ på fk förstår mina bekymmer, eller så får man överklaga och kämpa för sin rätt till sjukpenning.. Frågan är om man orkar?
  • camamill
    Nikis skrev 2011-09-12 17:13:40 följande:
    Jo du har rätt till sjukskrivning, så länge man har ett schema med fasta tider så betalar ju arbetsgivaren sjukpenningen, men när de kommer till att inte ha fasta tider så är de försäkringskassan som beslutar om man är tillräckligt sjuk. då ska man skriva ner sina krämpor i ett brev och hoppas att någon god själ på fk förstår mina bekymmer, eller så får man överklaga och kämpa för sin rätt till sjukpenning.. Frågan är om man orkar?
    ok, fast man är från ett bemanningsföretag? de kan ju i princip när som helst säga attd einte behöver hjälp längre och då har jag 2 v uppsägningstid... undra om jag ändå har rätt till sjukpenning ?

usch va jobbigt att behöva kämpa för att få rätt till sjukpenning om man mår dåligt?!
    nä vilket skit system..
  • Nikis
    camamill skrev 2011-09-13 06:49:27 följande:
    ok, fast man är från ett bemanningsföretag? de kan ju i princip när som helst säga attd einte behöver hjälp längre och då har jag 2 v uppsägningstid... undra om jag ändå har rätt till sjukpenning ?

usch va jobbigt att behöva kämpa för att få rätt till sjukpenning om man mår dåligt?!
    nä vilket skit system..
    Har ingen aning om hur de funkar med bemanningsföretag faktiskt. Vilken vecka är du i?
  • camamill

jag är i v 15 nu...

nä det är svårt allt det hrä med Fp och bemanningsföretag.

vilken v är d i?

Svar på tråden Graviditetspenning vid behovanställning?