• Lillapyre

hur många tårtbitar ska man köpa??

Hej!
    Ska ha kalas o köpa både smörgåstårta och vanlig tårta.

Vi blir ca 50 pers!
    De säljs ju i bitar, tex, 15-bitars, 22-bitars osv.
    Hur många bitar hade ni köpt?, får ju absolut inte bli för lite, men jag vill ju inte äta smörgåstårta ett år framåt heller=)

Om man istället för smörgåstårta gör en krämig pastasallad, lite lyxigare med pesto massa kyckling, bacon, fetaost, soltorkade tomater mm. Hur mycket hade ni gjort då? Det är svårt att säga jag vet.... men försök=)

Hjälp tack!

• Svar på tråden hur många tårtbitar ska man köpa??
  • Skruttunge

Jag jobbar på konditori både som bagare och expedit. När vi får beställningar på tårta och kunden frågar just denna fråga, hur många bitar, så brukar jag alltid fråga om de ska äta mat innan. Är det mat innan kan man nästintill halvera antalet portioner tårta eftersom det inte går ner så mycket i magen efter middagen.

Gällande smörgåstårta så är det precis tvärtom! Där ska du nästan dubblera antalet personer eller åtminstone ta hälften så mycket extra.
    Dvs 50pers blir 50 portioner + 25 portioner extra!
    Sedan får du ju ta hänsyn till ifall det är vuxna karlar eller barn som ska äta. Räkna ut hur många vuxna portioner det går åt liksom. Är det 10 barn som är under 12 år så går det ju inte åt 10 portioner utan kanske 5-6 portioner.

Lycka till! Det är alltid svårt att veta hur mycket och man brukar alltid lyckas med att ha en massa mat över

Victor 2011/01/17 5640g & 57cm <3
  • SilverLadyG

1. Smörgåstårta+ vanlig tårta beror på hur många barn och vuxna...barn äter jo mindre än en vuxen bitSkrattande
    2. Pasta med konstiga ingredienser kanske alla barn gillar inte (pesto, torkade tomater osv)Skrattande

3. Ha mat uppskattas av barn istället. Hamburgare, spagetti med köttfärssås osvSkrattande

• Lillapyre
    Skruttunge skrev 2011-06-18 11:14:44 följande:
    Jag jobbar på konditori både som bagare och expedit. När vi får beställningar på tårta och kunden frågar just denna fråga, hur många bitar, så brukar jag alltid fråga om de ska äta mat innan. Är det mat innan kan man nästintill halvera antalet portioner tårta eftersom det inte går ner så mycket i magen efter middagen.

Gällande smörgåstårta så är det precis tvärtom! Där ska du nästan dubblera antalet personer eller åtminstone ta hälften så mycket extra.
    Dvs 50pers blir 50 portioner + 25 portioner extra!
    Sedan får du ju ta hänsyn till ifall det är vuxna karlar eller barn som ska äta. Räkna ut hur många vuxna portioner det går åt liksom. Är det 10 barn som är under 12 år så går det ju inte åt 10 portioner utan kanske 5-6 portioner.

Lycka till! Det är alltid svårt att veta hur mycket och man brukar alltid lyckas med att ha en massa mat över
    Oj vilken tur jag hade med en bagare här!!
    Upplägget är ju smörgåstårta först o sen massa fika o tårta...
    Vi blir ungefär, 37 pers över 12 och 12 pers under 12...
    Tror du då det räcker med 60 bitar smörgåstårta och 40 vanlig tårta?
  • Lillapyre
    GreteP skrev 2011-06-18 11:16:47 följande:
    1. Smörgåstårta+ vanlig tårta beror på hur många barn och vuxna...barn äter jo mindre än en vuxen bitSkrattande
    2. Pasta med konstiga ingredienser kanske alla barn gillar inte (pesto, torkade tomater osv)Skrattande

3. Ha mat uppskattas av barn istället. Hamburgare, spagetti med köttfärssås osvSkrattande
    får självklart ha något för barnen med, men det tar vi vi sidan av, typ korv i bröd.
  • CharlieF

Du har fått bra svar tycker jag!
    Ang pastasallad är det lättast att mäta upp en portion och multiplicera sen med antalet gäster!
    Tex tar du ca 20 pasta typ penne (eller hur mycket en portion nu är) , en kvarts tomat, 2cm gurka, tre oliver etc och sen överslagsräknar till så många personer det blir.
    Det kanske lät flummigt men hoppas du fattar vad jag menar!

• Skruttunge
    Lillapyre skrev 2011-06-18 11:20:47 följande:
    Oj vilken tur jag hade med en bagare här!!
    Upplägget är ju smörgåstårta först o sen massa fika o tårta...
    Vi blir ungefär, 37 pers över 12 och 12 pers under 12...
    Tror du då det räcker med 60 bitar smörgåstårta och 40 vanlig tårta?
    Absolut! Jag hade nog tagit ännu mindre vanlig tårta, men det beror ju på hur tårtgalna vänner/släktingar du har
    Men 60 bitar smörgårstårta räcker utan tvekan om sedan barnen ska få korv i bröd som du skrev i något inlägg. Sen är det ju olika ifrån konditori till konditori hur generösa de är med portionerna, men 60 portioner till 37 fullvuxna ska vara nog

Lycka till!
  • Skruttunge

smörgåstårta* skulle det ju stå, inte smörgårstårta

Svar på tråden hur många tårtbitar ska man köpa??