• Lautaro

Blivande pappa

Hej!
    Jag är en blivande pappa som inte var beredd på det, iaf inte planerat. Blev inte så chockad även om jag inte förvänta mig det alls. Blev kallad konstig av mina närmaste men jag har mediterat kring vad det är jag borde vara chockad över.

Jag är 22 år gammal och är lite av en extrem sportare. Väldigt filosofisk och många anser mig vara en väldig tänkare. Jag skulle egentligen resa med min flickvän f.o.m November och vara borta 1 år, på resande fot runt Latinamerika kontinenten. Målet var att leva och överleva, lära mig värderingar som annars är svårt att lära sig i Sverige. Jag skulle prova på att bygga hus, eko odla, träna andra barn med de kunskaper jag erhåller så som engelska, MMA och BJJ. Jag har lärt mig att livets mening är att hitta din gåva och att syftet med mitt liv är att ge bort din gåva. Detta var ett försök till detta medan jag samtidigt kunde lära mig värdet av hårt arbete och solidaritet.

Detta blev inte av. Jag var hemma och planerade resan, vilka länder vi skulle gå eller cykla igenom, vad vi skulle packa och var vi kunde campa när min flickvän kom och visade ett graviditets test som var possitivt. Jag blev faktiskt chockad den första sekunden men kunde inte hjälpa att bara bli glad och krama henne och tänka på hur kul det komer bli att lära känna min avkomma. För det är så jag har sett det hela tiden. Det liknas som en hund som är övernyfiken på någon ny att lära känna. Det har nu gått 5 dagar sedan jag fick reda på detta och har inte ändrat inställning sedan första dagen jag fick reda på det.

Många anser att jag nu måste vara vuxen. Jag fråga vad Vuxen innebär och fick följande respons av olika människor: Fast anställning, börja städa, laga mat,  skaffa hus, köpa bil, få en vuxnare attityd (angående mina nyfikna frågor utan att hävda att jag vet något), dricka kaffe osv osv. Denna lista har inget som, jag känner, kan berika mitt liv som pappa. Fast anställning får man inte men jag jobbar ändå, jag städar och lagar mat redan vilket är min huvud syssla, jag ogillar kaffe och dess effekt, hus kommer med tiden och är irrelevant för ett barn det är ingen malamute,  Bil kan ja skaffa men så länge det finns kollektiv trafik så är det ingen brådska. Inga utav råden handlade om barnet och det gav mig en tanke. Att om att vara vuxen innebär dessa saker så vill jag förbli ett barn (iaf mentaliteten) som lär känna ett barn som är av mitt DNA. jag ser det som en spännande resa, en annorlunda resa, då jag kommer senare resa med mitt barn och uppleva utmaningar och överkomma dem med mitt barn. Jag vet inte hur många som tänker som jag men jag har känt mig ensam om det hittills. De bästa råden har ändå varit att om jag tror att det kan bli bra så ska jag gå den vägen.

Jag vill att barnet ska överträffa mig, vill att min avkomma ska bli starkare, smartare och gladare än vad jag är. Jag utvecklas konstant och tänker lägga ribban högt så att barnet har ett positivt mål i livet då föräldrar brukar vara förebilder. Därför kommer jag plugga mycket och träna mycket. Jag tränar kampsport med min flickvän och vi vill sikta på fysisk och psykisk styrka som grund snarare än ekonomisk säkerhet som skapar illusion av kärlek. Detta är ett par av alla tankar som passerar mitt huvud. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-24 23:13
    Som sagt så är det funderingar kring att vara debutand förälder. Alla debuterande pappor kan bidra med en rad så att man kan få olika idéer =D

• Svar på tråden Blivande pappa
  • broglo

Jag håller med om att flera av råden du har fått inte handlar ett dyft om att bli förälder. Man kan självklart vara en toppenförälder utan att ha vare sig bil eller hus eller dricka kaffe(det där med kaffet fattar jag inte alls...). Däremot är det klart att en någorlunda regelbunden inkomst är att föredra och att det blir mer jobb på hemmaplan så man bör vara beredd på att dela på hemmasysslor som matlagning och städning (men det ser du ju heller inte som något problem).

Det jag tänker på när jag läser din tråd är att du verkar vara väldigt fokuserad på hur du vill leva och på din egen personliga  utveckling. Du kan säkert behålla din livsstil på sätt och vis, men att bli förälder innebär ändå oftast att man får vara beredd att sätta sig själv i andra rummet under många år. Om man är van att leva ett mycket aktivt liv och lägga mycket tid på egna intressen så kommer man att behöva göra avkall på det. Barn tar tid och du kommer att få prioritera då det gäller dig själv och dina behov. Därmed inte sagt att du måste pressa in dig i en sorts svensson-livsstil.

• Lautaro

tack för råden =) det är exakt vad jag behöver. Precis som du säger kommer jag antagligen inte få mycket tid för personlig utveckling under dom första åren som förälder därför har jag arbetat hårt på det nu på olika sätt, varav ett är att söka råd här. Varför jag säger precis som om jag visste något är för att jag helt enkelt tror på dig och kommer ihåg min barndom, hur krävande jag var.

Jag ventilerar kring frågor jag haft under mina år som tonår. jag har en förmåga att komma ihåg vartenda besvikelse eller grundfråga som t ex. " varför skyller pappa sitt jobb på mig?" eller  "varför säger dom att jag inte får svära när dom svär hela tiden". detta är inget jag grubblat på utan helt enkelt minns och använt som verktyg i mina resonemang. Jag har kommit till insikt att om jag verkligen vill vara annorlunda så måste jag bestå av mer än bara ord. Därför vill jag arbeta på dessa saker och det innnebär ändringar i mina nedärvda värderingar. Min flickvän har stadgt jobb men det har inte jag för att jag jobbar på volvo (folk vet att det inte längre är en säker arbetsplats som ung) men vill ändå inte att det ska tynga mitt psyke och min roll som pappa.. vill inte bli den pappan som själviskt brister ut "jag sliter varje dag i fabriken medan du bara ränner ute och har dig". Det är liksom mitt val arbetsplats och inget jag behöver tynga ett barn för. Det leder mig till tanken att kanske borde jag vara en bra förebild och ge något at se fram emot. ser mitt barn att mamma och pappa är starka, atheltiska och plugghästar så kanske barnet ärver något utav de egenskaperna och utvecklas till det bättre. sanningen är att ett barn inte ser en på jobbet då man är aktiv och glad framför chefen, utan ser en bara när man kommer hem trött.
    Då funderar jag kring hur mitt liv kanske kan se ut så jag inte lever bara på jobbet och inte inser att jag ignorerar mitt barn. I många frågor har jag funderat kring principen att själv vara kravet jag ställer. vill jag att mitt barn ska vara aktiv, då är jag aktiv med barnet. vill jag att barnet ska plugga, då kan jag plugga med barnet osv osv.... ja tror att det kan ge possitiva effekter, inte bara på mig eller barnet men på hela "flocken". detta har jag självklart diskuterat med min flickvän och vi båda läser mycket böcker och studerar väldigt mycket kring psykologi, antropologi osv

är tacksam för feedback, det är exakt det jag behöver. MVH/ José, Vio & Bäbis 

• Lautaro

Som sagt så är det funderingar kring att vara debutand förälder. Alla debuterande pappor kan bidra med en rad så att man kan få olika idéer =D

Svar på tråden Blivande pappa