K grrl skrev 2016-07-06 13:06:17 följande:
Det beror ju på - antagligen skulle jag klara 57,5 x 10 om jag inte var strikt och inte höll något vidare tempo, kanske mer om jag hade passare. Men ja, det är klart att jag tar så tungt som jag kan för min givna rep range.
Nu har jag inte riktigt med i vad debatten egt gäller här, men
vill lika förbannat inflika att det jag anser som mest effektivt är att lägga på vikt så jag klara 3-10 strikta reps, därefter, beroende på övning,kör jag några halva reps eftersom jag inte får klarar fler riktigt strikta reps, att då göra några halva där jag verkligen tar i maximalt, det inbillar jag mig är jädrigt effektivt, även om jag inte påverkar exakt samma muskelgrupper som i dom strikta repsen.
Vissa övningar funkar det förstås inte med ovanstående metodik, tex knäböj, marklyft är heller inte lämplig då lyfttekniken blir lidande när krafterna tryter, men i övningar där jag utan risk för skador och/eller risk att måste droppa stången, så tillämpar jag ovanstående. Det kräver hyfsad god självdisciplin att verkligen ta ut sig varje set, och jag kan inte påstå att jag tar ut mig enl ovan i vartenda set jag kör på gymmet, men till stor del...så gör jag det. Och tillfredsställelsen efteråt, att känna har jag tagit "ut allt". Den är
så jävla skön...
Mvh //
Anton